In termeni nominali, datoriile au urcat cu 1,75 miliarde de lei, in special pe fondul cresterii restantelor Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA (compania care administreaza infrastructura feroviara) la 1,81 miliarde de lei, de peste trei ori mai mari fata de valoarea raportata in anul anterior, de 530 milioane de lei, scrie Mediafax.
Valoarea totala a datoriilor, de 6,86 miliarde de lei, reprezinta restantele cumulate ale societatilor la cele patru componente principale ale bugetului general consolidat.
Datoriile Companiei Nationale a Huilei catre bugetele statului au urcat cu 10% si au ajuns la 4,13 miliarde de lei.
Prin acordul cu FMI sunt monitorizate Compania Nationala a Huilei (CNH), Termoelectrica, CFR SA, CFR Calatori, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, Metrorex, CFR Marfa, Electrificare CFR, Compania Electrocentrale Bucuresti si Administratia Nationala a Imbunatatirilor Funciare.
CFR Marfa, Electrificare CFR si CFR Calatori au inregistrat, de asemenea, cresteri importante ale obligatiilor restante anul trecut, astfel ca in cazul Electrificare CFR datoriile au ajuns la 506 milioane de lei in 2010, cu 43% peste nivelul raportat in anul anterior.
Un avans mai mare a fost inregistrat de CFR Calatori, ale carui restante au urcat de la 50 milioane de lei in 2009 la 80 milioane de lei la finele anului trecut. Obligatiile neplatite la stat de CFR Marfa au crescut usor, de la 275 milioane de lei la 282 milioane de lei.
Pe de alta parte, datoriile Administratiei Nationale a Imbunatatirilor Funciare au scazut puternic pe parcursul anului 2010, de la 65,7 milioane de lei la 1,9 milioane de lei. O alta societate ale carei obligatii neplatite s-au redus este Termoelectrica, care mai are de achitat la buget 48,4 milioane de lei, de la 61 milioane de lei in 2009.
Intr-un clasament al tuturor companiilor, inclusiv cele monitorizate de FMI, dupa CNH si CFR al treilea mare datornic este compania de tutun Galaxz Tobacco, cu restante la buget de 919 milioane de lei.
Locul patru este ocupat de Electrificare CFR, companie urmata de Societatea Nationala a Lignitului Oltenia (SNLO) cu obligatii neplatite de 224 milioane de lei. Urmatoarele doua pozitii sunt ocupate de CFR Marfa si Telecomunicatii CFR, iar datoriile de 161 milioane de lei ale UCM Resita claseaza societatea pe locul opt.
Pe penultima pozitie se regaseste Societatea Comerciala Filiala de Intretinere si Servicii, ale carei datorii totalizeaza 119 milioane de lei, in timp ce pe ultimul loc din top 10, cu datorii de 106 milioane de lei, se afla Societatea Nationala Immbunatatiri Funciare.
Datoriile primilor 10 celor mai mari datornici au totalizat anul trecut 8,36 miliarde de lei, aproape jumatate fiind inregistrate la bugetul de stat (4,04 miliarde lei).
Creantele bugetului asigurarilor sociale de stat au fost de 3,42 miliarde de lei, iar la asigurarile de sanatate de aproape 700 milioane de lei. Cele mai mici datorii au fost raportate la bugetul asigurarilor de somaj, respectiv 303,9 miliarde de lei.
Surse apropiate negocierilor cu FMI au declarat recent ca FMI va insista in negocierea noului acord pentru privatizarea, reorganizarea sau lichidarea marilor companii de stat, apreciind ca prin vanzarea unor societati viabile statul va reusi sa finanteze la costuri mai reduse deficitul bugetar.
Seful misiunii de evaluare a FMI, Jeffrey Franks, a declarat la mijlocul lunii ianuarie la Viena ca urmatorul acord cu Romania va cuprinde tinte clare privind arieratele companiilor de stat, intrucat rezolvarea acestei probleme va elibera resurse suplimentare pentru reluarea cresterii economice.
Romania are in derulare un acord de finantare externa cu FMI, UE si alte institutii financiare internationale, in suma totala de aproximativ 20 de miliarde de euro.
O misiune FMI – CE se afla in Romania pentru a saptea evaluare a acordului stand-by, in care se analizeaza indeplinirea obiectivelor stabilite pentru ultimul trimestru din 2010 si se negociaza conditiile privind un nou acord, de tip preventiv. Misiunea se incheie in data de 8 februarie.