Negrescu subliniază că aceste tendințe nu reprezintă doar un episod izolat, ci o schimbare de durată, care se va resimți inclusiv în perioada sărbătorilor. Retailerii, în special hipermarketurile, au anticipat mutația comportamentului de consum și vin cu promoții accelerate, însă economistul avertizează că presiunea concurenței internaționale, în special a magazinelor online din Asia, riscă să afecteze grav companiile românești dacă acestea nu se adaptează rapid.
”,,Să cumpărăm măcar o haină nouă sau o pereche de încălțări pentru vreme rea’’. Cam asta a fost tendința achizițiilor de Black Friday 2026. Mai mult ca oricând, așa cum anticipam și într-o analiză Frames, românii s-au focusat în sezonul reducerilor de BF pe achiziția de îmbrăcăminte și încălțăminte. Cum bani sunt tot mai puțini, au uitat de achizițiile de telefoane, de tablete, de frigidere și altele și s-au îndreptat spre lucrurile care țin de viața de zi cu zi – haine, imbracaminte, mancare. Interesul a fost foarte mare ca niciodată, site-urile au fost luate cu asalt de oameni.
Însă vânzările în volume au fost sub potențial, iar motivele țin de scăderea puterii de cumpărare și de aceste tendințe ce aduc aminte de anii ’90, cu bune și cu rele. O statistică realizată de 2Performant legată de vânzările de Black Friday 2025 arată, în esență, că câștigul pe click a crescut cu 77% la categoria de produse Fashion, la Beauty cu 54%, la H&PC tot cu 54% și Babies Kids&Toys cu 53%. La electronice și electrocasnice doar cu 16%. Să vede deja că românii au ajuns să meargă la hipermarket ca la muzeu. Mai mult admiră produsele și cumpără doar după promoții, după preț, mai puțin în funcție de calitate. Iar acest fenomen îl vom vedea, cel mai probabil, și de sezonul de shopping de Crăciun.
Cadouri mai ieftine, mai puține, o masă de Crăciun mai austeră ca niciodată, cu achiziții la suta de grame. Hipermarketurile au înțeles asta, dovadă că vin cu tot mai multe promoții, cu discounturi și artificii de marketing menite să le susțină vânzările.”, a scris economistul.
Acesta continuă prin a avertiza că retailul românesc, în special comerțul online, riscă să piardă cotă de piață în fața competitorilor chinezi dacă nu se adaptează urgent. În al doilea fragment al mesajului său, Negrescu transmite un apel direct pentru susținerea producătorilor autohtoni.
„Sper ca și firmele românești din sectorul comerțului online să înțeleagă aceste schimbări de comportament de consum și să caute soluții integrate care să îi facă măcar la fel de vizibili precum chinezii de la Temu, Shein, Ali Express cei care, prin produsele extrem de ieftine pe care le vor promova agresiv în perioada următoare, vor lua mare parte din banii românilor. O problemă pe care nici măcar taxa pe colete, ce ar putea să intre în vigoare de la 1 ianuarie, nu o va putea rezolva in viitor. Soluția este că încercăm, prin orice metode, să stimulăm comerțul online românesc, să ajutăm firmele autohtone, să protejăm locurile de muncă, lanțurile de distribuție locale. Altfel spus, chiar dacă sună deja desuet, să cumpărăm românește, de la producători și comercianți români”, mai scrie Negrescu pe Facebook.