CFR SA va transmite spre consultare consiliilor judetene o lista cu sectiile de circulatie disponibile pentru inchiriere, iar autoritatile locale vor raspunde in maxim 30 de zile daca sunt de acord cu propunerile.
De asemenea, consiliile judetene pot solicita modificarea sau suplimentarea traseelor si vor prezenta posibilitatile de finantare din fondurile proprii.
Bugetul CFR SA va contine capitole distincte pentru infrastructura feroviara interoperabila si cea neinteroperabila, cu structuri identice privind elementele de venituri si cheltuieli.
Veniturile din exploatarea infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum si cheltuielile pentru functionarea acesteia se inregistreaza de CFR SA in conturi contabile separate de cele pentru infrastructura feroviara interoperabila.
Operatorii feroviari pot inchiria linii locale de la CFR SA pentru o perioada de 5-10 ani, in functie de perioada necesara amortizarii sumelor pe care firma se angajeaza sa o aloce pentru reparatii capitale si/sau investitii in infrastructura si material rulant.
CFR SA va verifica trimestrial, pe baza datelor si informatiilor scrise furnizate de operatorul economic, indeplinirea obligatiilor asumate prin contract si va decide modalitatile de continuare a contractului.
Operatorii care inchiriaza liniile vor avea dreptul sa aplice politicile tarifare dorite, insa in cazul transportului de calatori pretul biletului nu poate depasi tariful legal.
In cazul in care dupa doua licitatii unele sectii nu au fost adjudecate sau nu au fost preluate in maxim trei luni si daca din analiza eficientei economice si comerciale a acestor sectii nu rezulta posibilitati concrete de eficientizare, CFR SA va propune Ministerului Transporturilor si Infrastructurii inchiderea liniilor.
In situatia in care CFR nu propune inchiderea acestor linii, CFR Calatori poate propune MTI suspendarea circulatiei trenurilor de calatori pe aceste sectii.
Pierderile rezultate din mentinerea in exploatare vor fi suportate de la bugetul de stat.
Personalul de la CFR SA, CFR Calatori si CFR Marfa aferent sectiilor de circulatie care se inchid se redistribuie sau va fi disponibilizat.
Operatorii care inchiriaza sectii de circulatie au obligatia sa mentina in stare de functiune infrastructura feroviara cu toate instalatiile fixe si echipamentele conexe preluate de la CFR SA, precum si activele imobile si materialul rulant utilizat pentru asigurarea pachetului minim social preluate de la CFR Calatori.
Totodata, firmele de transport pot primi pentru primii trei ani activele imobile si parcul de material rulant ale CFR Calatori pentru efectuarea transportui exclusiv pe sectia inchiriata.
Dupa perioada de trei ani de valabilitate a contractului de inchiriere pentru materialul rulant, CFR Calatori va face impreuna cu operatorul de transport o analiza a indeplinirii obligatiilor asumate de firma si va decide asupra conditiilor de prelungire a contractului de inchiriere.
Toate contractele existente la data intrarii in vigoare hotararii de guvern se vor actualiza in termen de 60 de zile, daca au aparut cresteri ale valorilor elementelor care au stat la baza calculului chiriilor pentru sectiile inchiriate CFR SA va rezilia contractele cu operatorii care refuza sa le actualizeze.
Primele linii neinteroperabile au fost inchiriate in 2004. In prezent sunt inchiriate sectii de circulatie pe calea ferata cu o lungime insumata de 2.047 kilometri din totalul de 3.240 kilometri linii de cale ferata neinteroperabile ale retelei feroviare nationale.