- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Cresterile salariale, un foc de paie ce se va \”topi\” in consum si inflatie

07 Oct, 00:01 • razvan.codorean
Cresterile salariale promise sectorului bugetar se vor directiona spre consum, principalii beneficiari fiind industria de retail si importatorii, estimeaza, pentru DailyBusiness.ro, specialistii din piata. In conditiile lipsei unei alternative atractive de economisire, principalul efect al majorarilor salariale va fi reprezentat de accentuarea spiralei inflationiste.
Cresterile salariale, un foc de paie ce se va \topi\ in consum si inflatie

Economia romaneasca este ca un bolnav de gripa care, in loc sa primeasca tratament, adica o politica financiara de stimulare a investitiilor, primeste „inghetate” (cresteri salariale nesustenabile) si este scoasa afara, in „crivatul” provocat de caderea cotatiilor valutare, ar fi o interpretare plastica a opiniei specialistilor.

Dincolo de problema surselor de finantare necesare majorarilor salariale, daca exista sau nu, specialistii estimeaza ca efectul pozitiv al acestora il va simti mai ales industria de retail, importatorii si mai putin „tinta 0”, cea initiala, reprezentata de cei cu salarii mici.

[quote=Cristian Parvan, secretar general Asociatia Oamenilor de Afaceri]Toate aceste cresteri salariale se vor duce „cat ai zice peste” in consum. Atata timp cat guvernul si sistemul bancar nu fac nimic concret pentru a stimula in mod real economisirea, oamenii vor cheltui mai mult, pentru ca nimeni nu este interesat sa ii determine sa se gandeasca la ziua de maine[/quote]
Parvan estimeaza ca principalii beneficiari ai cresterilor salariale vor fi, in final, retailerii si importatorii.

„Bani mai multi inseamna vanzari mai mari. Retailerii, dar mai ales importatorii cred ca isi freaca deja mainile de bucurie”, a mai spus oficialul AOAR.

„Cresterile actuale fulminante – cu zecile de procente – la salarii, pensii, indemnizatii, la care se adauga o noua crestere a salariului minim la 600 RON de la 1 ianuarie 2009 vor alimenta, desigur, in continuare consumul ca volum valoric. In termeni reali, cresterile de preturi vor alimenta inflatia si vor diminua puterea de cumparare”, estimeaza Andreea Vass, cercetator stiintific la Institutul de Economie Nationala din cadrul Academiei Romane.

Majorarea salariilor va amplifica spirala inflationista

Ciprian Moga, managing director al companiei de consultanta iQuest, estimeaza ca efectele cresterilor salariale sunt greu de apreciat in acest moment, un calcul exact urmand sa poata fi facut doar dupa incheierea luptei politice pe aceasta tema.

[quote= Ciprian Moga, managing director iQuest]Daca ne vom confrunta insa cu un fenomen de crestere a salariilor in masa, este previzibila cresterea inflatiei (pornirea tiparnitei de bani) si deprecierea monedei nationale[/quote]
In industria de retail, acest fenomen va duce, inevitabil, la cresterea preturilor.

„Care ar putea fi atunci influentele in industria de retail ? In primul rand, cresteri de preturi ale produselor, cresteri de preturi la furnizori, datorita cresterii costurilor salariale ale propriilor angajati (atat producatorii/distribuitorii alimentari cat si cei nealimentari). In timp, cresterile de salarii din sectorul de stat vor antrena cresteri salariale si in mediul privat. Multi furnizori vor profita de moment pentru a-si ridica preturile, uneori chiar nejustificat (fenomen cunoscut si din alte perioade de inflatie).Pe fondul acestei probleme, este de asteptat mentinerea tensiunii intre marii retaileri si furnizorii de alimente pentru stabilirea ‘vinovatilor’ pentru cresterea preturilor. Pe termen mediu, ne vom confrunta cu presiune pe cresteri salariale si pentru personalul din comert”, a declarat Moga.

Estimarile specialistilor vin in contextul in care Institutul National de Statistica a prezentat, luni, o analiza concludenta cu privire la obiceiurile de consum ale romanilor. Astfel, aproape jumatate (49,7%) din cheltuielile totale medii ale romanilor au fost facute, in trimestrul al doilea din acest an, pentru alimente, bautura si tutun, avansul cheltuielilor de acest fel fiind superior celui din trimestrul anterior.

Conform INS, in topul cheltuielilor, dupa cele pe alimente, urmeaza imbracamintea si ingrijirea personala, iar pe locul trei cheltuielile de intretinere, prioritati confirmate de retaileri.

Franarea creditarii, inutila?

Problema consumului este una dintre marile „batai de cap” ale Bancii Nationale care a cautat, prin toate mijloacele, sa il reduca. Ultima masura, cea privind restrictionarea creditarii, ce va intra in vigoare in scurt timp, nu va aduce, in opinia analistilor, efectul scontat, cel putin pe termen scurt.

„Degeaba incerci sa pui frana creditarii, daca pe de alta parte, tot tu, ca stat, dai drumul salariilor nesustenabile. Oricum, efectele acestor noi norme se vor simti in economie cel mai probabil abia anul viitor, asta daca nu cumva bancile vor gasi solutii pentru a evita restrictiile si vor continua sa ofere romanilor banii de care au nevoie. Ma gandesc la credite pe 60 de ani, leasinguri etc.”, a declarat analistul economic Cristian Dinulescu.

Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri, estimeaza ca scaderea creditarii nu va insemna, nici pe departe o scadere a consumului.

„Din bugetul unei familii, 50% sau chiar mai mult se duce pe consum. E o problema de mentalitate, izvorata din privatiunile comunismului, pe care nu o poti schimba prin astfel de masuri. E nevoie de educatie, in primul rand, in conditiile in care cei care acum sunt clientii magazinelor, au fost invatati sa aiba mai intai ce pune pe masa si abia apoi sa se gandeasca la restul problemelor.”, a declarat Parvan.

[quote=Andreea Vass, cercetator Institutul de Economie Nationala]Nevoile prezente ne dicteaza comportamentul de consum, iar viitorului ii rezervam strategia „vom trai si vom vedea”[/quote]
„Inasprirea normelor de creditare nu cred ca reprezinta solutia corecta pentru ca au ratat ambele scopuri fundamentale: de reducere a riscurilor de nerambursare, respectiv de stimulare a creditelor productive in defavoarea celor pentru consum. Or, actualele norme sunt mai degraba de natura administrativa, adaugand cateva acte suplimentare la dosar si zile pierdute pe la ghisee”, a declarat Vass.

Romania, campioana europeana la retail

Comportamentul indreptat cu preponderenta spre consum al romanilor este unul de notorietate la nivel european, Romania aflandu-se, in august, pentru a treia luna consecutiv, pe primul loc in UE dupa avansul comertului (17,3%). Chiar daca intr-o temperare fata de lunile precedente, retailul romanesc creste cu cea mai mare rata din UE, spre deosebire, de exemplu, de intreaga zona euro unde comertul cu amanuntul a scazut cu 2%.
Pornind de la aceste date, este de inteles interesul in crestere tot mai mare al investitorilor straini pentru retailul romanesc, spun analistii pietei. Romania se claseaza astfel pe locul III in topul celor mai atractive tari pentru expansiunea retailerilor in urmatorii doi ani, 8% dintre acestia dorind sa deschida un magazin aici, arata studiul International Retailer’s Survey.

[quote= studiu Cushman & Wakefield Activ Consulting]Nevoia de retail pe piata romaneasca si indeosebi pe cea bucuresteana este inca mare in prezent. Romanul este cheltuitor si au invatat si strainii asta[/quote]

Cercetatorul Andreea Vass are o explicatie pentru comportamentul consumatorist al romanilor.

Ea spune ca „optimismul consumatorului, ca in anii viitori va obtine venituri mai mari, iar perspectivele somajului sunt foarte reduse, alimenteaza acest comportament”. Marea problema este ca acest comportament se bazeaza pe credit, iar populatia a devenit, incepand cu a doua jumatate a anului trecut debitor net catre sectorul bancar. Concluzia analistului: „Managementul financiar si proiectiile lipsesc la nivelul gospodariilor”.

Investitorii straini au inteles acest lucru, iar oferta s-a pliat pe cererea in crestere. Caramida cu caramida, proiectele de retail apar ca ciupercile dupa noapte.

„Chiar in aceasta toamna compania pe care o reprezint inaugureaza trei proiecte: parcul de retail Vitantis Shopping Center; Fashion House Outlet Center – primul centru de outlet din Romania, in 26 noiembrie si Liberty Center – mallul din Calea Rahovei”, a declarat Razvan Gheorghe, director general si partener la Cushman & Wakefield Activ Consulting.

Conform datelor statistice, Romania ocupa locul al 4-lea in UE in privinta noilor proiecte de retail. Pana anul viitor, spatiile de retail din tara noastra urma sa se tripleze fata de 2007, urmand sa fie inaugurati in total 1,8 milioane mp de noi centre comerciale, care se vor adauga celor 910.000 mp existenti in prezent.

Piata de retail romaneasca valoreaza 28 de miliarde de euro

Piata de retail va ajunge in acest an la o valoare de 28,3 miliarde euro, iar in 2009 va urca pana la 33,4 miliarde euro, a estimat analistul Planet Retail, Milos Ryba.

Magazinele de tip discount vor avea cea mai mare crestere in urmatorii cinci ani, ca urmare a expansiunii retelelor Penny operate de Rewe si Plus a grupului Tengelmann. In plus, cresterea acestui segment ar putea fi influentata de intrarea pe piata a unor noi jucatori ca de exemplu, magazinele Lidl ale grupului Schwarz sau pe termen lung, a retailerului german Aldi” a declarat Milos Ryba.

Piata romaneasca de retail va ajunge la maturitate abia in 2012, a declarat, anterior, presedintele Altex, Dan Ostahie.

„Piata este inca la nivelul la care construieste. Performantele de vanzari din acesti ani ar putea sa se tempereze pe viitor, urmand ca fiecare segment in parte, de la alimentatie la electrocasnice si electronice, sa ajunga in 3-4 ani la un nivel de consolidare”, a spus Ostahie.

„Cred ca sectorul de retail se apropie de maturitate, dupa care jocul concurential se va ascuti. Preturile la produsele importate de retail ar trebui sa coboare la nivelul similar celorlalte state europene”, a declarat cercetatorul Andreea Vass.