Criza a ajuns si in retail: Carrefour vinde operatiuni din Romania, PIC da faliment, Metro trece pe low-cost

26 Nov, 00:01 • razvan.codorean
S-au dus vremurile in care realizau profituri ca-n basme. Retelele de retail de pe piata romaneasca au probleme mari, uneori chiar de supravietuire. Unii dau faliment, altii cauta sa iasa din business cat mai repede, cei mai multi rezista cu greu, in asteptarea unor vremuri mai bune. Cine va rezista crizei? Expertii cred ca apele se vor limpezi abia la mijlocul lui 2010.
Criza a ajuns si in retail: Carrefour vinde operatiuni din Romania, PIC da faliment, Metro trece pe low-cost

Au fost vremuri in care jandarmii erau nevoiti sa intervina pentru ca multimea sa nu intre cu forta, sa sparga geamurile la inaugurarea unui Metro. Se intampla la Suceava, in 2007. Sefii de la Carrefour isi aduc probabil aminte cu nostalgie de anul 2008, cand reuseau cea mai puternica crestere de profit din lume, aici in Romania. Iar cei de la Auchan anuntau planuri de extindere spectaculoase, entuziasmati de apetitul de nestavilit al romanilor pentru cumparaturi.

In ciuda crizei economice, anul 2009 nu parea asa de rau, rezultatele comunicate de principalii jucatori din piata, la finele trimestrului II, prezentand profituri in crestere fata de 2008. Criza i-a ajuns insa din urma. Potrivit unui studiu realizat de firma Daedalus Millward Brown, scaderea veniturilor consumatorilor s-a resimtit in cele din urma si in magazine.

”Incepand cu a doua jumatate a anului observam o scadere substantiala a numarului oamenilor care cumpara la fel de des ca anul trecut. Aceasta se vede evidentiat in vanzarile din retail”, a declarat expertul Daniel Enescu, partener in cadrul firmei.

Un alt studiu, realizat de compania de cercetari de piata MEMRB, arata ca peste 2.200 de articole au inregistrat scaderi ale vanzarilor de peste 50% in primele opt luni din 2009. Printre cele mai mari scaderi sunt la detergenti, sapun, cafea, in timp ce tigaretele, deodorantele si salamul inregistrau cel mai mic recul.

Retailerii evita sa faca declaratii pe marginea rezultatelor financiare. Insa, observand ca hipermarketurile sunt, la anumite ore, de-a dreptul pustii, poti realiza dimensiunea crizei. De la cei care lucreaza in magazine afli ca singurele varfuri de vanzari au ajuns sa fie seara, intre 7-9, si in weekend.

In aceste conditii, era normal sa apara si primele falimente. Pe lista celor care au mizat pe explozia retailului si au pierdut sunt multe nume. De la Leonardo, Spar, Ultra Pro si Trident la recentul caz al singurului jucator roman pe piata hipermarketurilor, PIC.

Anul trecut, pe vremea asta, Cornel Penescu, proprietarul PIC, declara, pentru DailyBusiness.ro, ca afacerea ii merge bine si ca retailul, in special cel alimentar, nu are cum sa moara pentru ca ”oamenii trebuie sa manance”.

Un an mai tarziu, Penescu se afla dupa gratii, iar business-ul sau e in faliment, cu datorii de peste 90 de milioane de euro. La usa stau o gramada de furnizori, printre care si patru banci (BCR, Banca Transilvania, UniCredit si Piraeus Bank). ”PIC a luat aceasta hotarare (de a cere insolventa – n.r.) din cauza scaderii cererii pe piata interna si a reducerii vanzarilor cu 30% in acest an, dar si din cauza presiunilor din partea creditorilor”, a afirmat Claudia Rusu, directorul de marketing al companiei PIC.

„Supra-indatorarea a fost principala problema a unor companii precum PIC sau Leonardo si acest lucru s-a intamplat cu mult inainte de inceperea procesului de restructurare”, a declarat Robert Maxim, managing partner al Ensight, compania care a condus proiectul de restructurare al PIC.

Cum te salvezi din criza?

Marii jucatori, precum Metro, Carrefour, Kaufland, Real sau Cora si-au inghetat planurile de extindere, au redus costurile la minim si au schimbat politica de pret. In batalia pentru clienti, s-au scos arme altadata ignorate – marcile proprii. Metro, de exemplu, a anuntat ca si-a schimbat complet strategia, mizand pe produsele low-cost.

”Noua noastra strategie privind marcile proprii se concentreaza si mai mult pe nevoile speciale ale clientilor cheie, cum sunt hotelurile si restaurantele, clientii revanzatori si birourile”, a declarat Frans W. H. Muller, CEO Metro, care isi pune mari sperante in marcile precum Aro (produse alimentare si nealimentare) si Fine Food (produse premium, care se adreseaza comerciantilor independenti din domeniul alimentar, precum si unitatilor prestatoare de servicii). Metro spera sa creasca la 20% procentul vanzarilor pe marcile proprii pana in 2012.

Alaturi de relansarea si cresterea vizibilitatii marcilor proprii, retailerii s-au angrenat intr-un adevarat razboi al promotiilor. Si asta in conditiile in care, potrivit unui studiu Deloitte, 60% dintre romani au ajuns se intereseaza in primul rand de astfel de produse, spre deosebire de 2008, cand marca si calitatea erau in prim-plan.

O alta varianta, una extrema, pentru iesirea din criza, ar putea fi exitul. Solutie adoptata pana acum doar de micii jucatori, dar care acum este luata in calcul si de marii retaileri, printre care inclusiv Carrefour. Retailerul francez a iesit recent de pe piata rusa, din lipsa perspectivelor de crestere, dupa 4 luni de la lansarea primului magazin, iar acum ia in calcul sa renunte si la alte operatiuni.

Potrivit expertilor de la JP Morgan, citati de Reuters, Carrefour, al doilea retailer alimentar ca marime din lume, ar cauta investitori dispusi sa cumpere active ale sale din Romania, Polonia, Turcia, Grecia, Asia si America Latina.

Potrivit JP Morgan, vanzarea activelor ar putea aduce 23 de miliarde de euro, in conditiile in care, de exemplu in Romania, Carrefour desfasoara operatiuni in 14 orase. Vanzarile grupului pe piata romaneasca au scazut cu 11%, la 809 milioane de euro in trimestrul al treilea, declinul fiind mai mic la noua luni, de 1,2%, la 277 milioane de euro.

”Ceea ce se intampla in retailul romanesc era de asteptat”, spune Sorin Minea, presedintele Federatiei Patronale din Industria Alimentara Romalimenta. Inca de anul trecut el avertiza, in declaratii acordate DailyBusiness.ro, ca „piata are deja probleme, de la cele de lichiditate, generate de blocajul financiar, la cele de dezvoltare, in conditiile in care bancile dau mai greu credite, iar piata imobiliara s-a blocat”. Un an mai tarziu, estimarile si-au gasit confirmare.

”Dincolo de scaderea numarului clientilor si implicit a vanzarilor, o mare problema o reprezinta accentuarea blocajului financiar. Nimeni nu mai plateste la timp, iar retailerii incearca, prin orice mijloace sa isi impuna marcile proprii in fata celor autohtone”, spune Minea.

Criza s-a accentuat si mai mult odata cu aprobarea legii care instituie Codul de Bune Practici, lege care, odata intrata in vigoare, va taia retailerilor posibilitatea de a mai percepe zecile de taxe din care incasau profituri foarte bune in trecut.

Optimism pentru viitor

In ciuda dificultatilor generate de criza, Romania este privita ca o tara cu un potential bun de dezvoltare in domeniul retailului. Potrivit celui mai recent studiu al CB Richard Ellis, Romania ocupa, in prezent, locul 8 intr-un clasament al celor mai atractive 56 de destinatii din Europa, Orientul Mijlociu si Africa (EMEA) pentru extinderea companiilor de retail in 2010. Cei mai interesati sunt jucatorii din domeniul alimentar, urmati de cei de imbracaminte, incaltaminte si accesorii.

Expertii spun ca primele semnale de revenire ar putea sa apara in cel de-al doilea trimestru din 2010, moment ce coincide cu estimarile FMI, CE si agentiilor de rating in ceea ce priveste revenirea economica a Romaniei.

Razvan Gheorghe, managing director al companiei de servicii imobiliare Cushman&Wakefield, spune ca abia atunci am putea vedea noi proiecte de retail. „Pentru 2010-2011 s-a anuntat realizarea a 600.000 de metri patrati de spatii de retail, insa doar 300.000-350.000 de metri patrati vor fi livrati cu adevarat in piata, adica jumatate”, a declarat expertul. Potrivit datelor Cushman&Wakefield, in Romania, stocul de spatii moderne de retail a ajuns in acest an la 2,2 milioane de metri patrati – shopping mall, magazine de bricolaj etc – din care 700.000 metri patrati in Bucuresti.

”Economia romaneasca a crescut prin consum si ma astept sa isi revina tot la fel. Nu avem, cel putin in prezent, alta varianta. In conditiile in care creditarea o sa isi revina, iar romanii isi vor recapata optimismul, acest lucru se va simti in consum, in primul rand”, spune analistul Cristian Dinulescu.

Pana atunci, retailerii privesc cu sperante la sarbatorile de Craciun si Anul Nou, cand spera sa isi salveze macar in parte rezultatele pe 2009. Potrivit specialistilor, aceasta perioada va aduce o adevarata bataile a promotiilor, urmand sa asistam la o scadere de preturi intre 20-30% la multe produse, de la cele alimentare la electronice, imbracaminte si incaltaminte.

Si asta in conditiile in care, potrivit unui studiu Deloitte, de sarbatorile de Craciun si Anul Nou, aproape jumatate dintre romani vor sa cheltuiasca mai mult decat anul trecut. Motivul?

Romanii asteapta sarbatorile de iarna pentru a refula o mare parte din temerile acumulate in anul crizei economice, reiese din studiu. Psihologii numesc fenomenul ”terapie prin shopping”.