- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Criza fericeste detectivii particulari: Teparii si infidelii sunt tot mai multi

14 Jun, 23:24 • razvan.codorean
Afacerile detectivilor particulari au crescut in criza, mai cu seama ca numarul celor care isi inseala partenerii de afaceri (sau pe cei de viata) a explodat. Vezi ce dosare au in lucru detectivii, cine sunt clientii si cat te costa sa afli daca partenerii de afaceri sunt de incredere sau nu.
Criza fericeste detectivii particulari: Teparii si infidelii sunt tot mai multi

Pentru detectivii particulari, criza economica reprezinta, din multe puncte de vedere, o adevarata gura de oxigen. Pe fondul cresterii neincrederii in economie, alimentata de blocajul financiar, de falimente si insolvente, business-ul detectivilor a crescut, spetele economice fiind tot mai prezente.

Cei mai multi clienti ai detectivilor sunt, in ultima perioada, firmele de leasing si cele care ofera servicii rent-a-car, spune Laurentiu Florea, directorul agentiei Dante Detectiv, membru KeyPeople. ”Cele mai multe dosare vizeaza cautarea unor persoane care au inchiriat masini si nu le-au mai inapoiat companiilor”, a spus detectivul.

„Este vorba, in multe cazuri, de adevarate retele infractionale care inchiriaza masini de lux, in principal, si apoi le dezasambleaza, piesele fiind vandute pe piata neagra”, a adaugat Florea.

Printre clientii detectivilor, o pondere destul de importanta o au si firmele de leasing. ”Suntem solicitati pentru a da de urmele unor clienti care au luat masini pe firma, in general, si care, dupa ce nu au mai platit ratele, nu mai sunt de gasit”, a mai spus acesta.

Stii cu cine faci afaceri ?

Dincolo de acest tip de investigatii, detectivii particulari sunt tot mai solicitati pentru a investiga partenerii de afaceri ai clientului.

”In ziua de astazi, cand din cauza blocajului financiar, risti sa nu iti mai vezi platite facturile, sunt oameni de afaceri care ne solicita sprijinul pentru a afla cu cine au de-a face, in ce situatie financiara se afla partenerul de afaceri, daca au avut antecedente de neplata, daca nu sunt tepari, ca sa le spun pe romaneste”, spune detectivul Daniel Comanoiu.

”In general, astfel de investigatii acopera tot spectrul de care este interesat clientul. Putem afla situatia financiara a companiei, situatia activelor, putem investiga relatiile de afaceri pe care subiectul le are cu alte persoane sau firme, putem prezenta un profil moral, financiar al subiectului, hobby-uri si slabiciuni, totul in interesul clientului”, mentioneaza detectivul.
[quote=Daniel Comanoiu, detectiv particular]Mai ales acum, in perioada de criza, cine are informatii, poate lua o decizie in cunostinta de cauza[/quote]
Declaratiile detectivilor vin sa confirme afirmatiile facute, recent, de oamenii de afaceri. Intr-o analiza DailyBusiness.ro se arata ca, pe fondul valului de insolvente si falimente care a lovit economia romaneasca, afacerile au ajuns sa se realizeze in principal intre cunoscuti, in cadrul unor cercuri inchise.

”Te interesezi cum ii merge business-ul, daca isi plateste facturile. E bine sa faci afaceri cu parteneri pe care ii cunosti , care au un istoric bun. Nu de alta, dar e posibil sa ajungi sa nu iti mai recuperezi banii niciodata”, afirma Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), pentru DailyBusiness.ro.

Declaratiile lui Parvan contureaza situatia din economia reala, devenita o adevarata jungla, in care banul a devenit extrem de rar, tepele financiare sunt la ordinea zilei, iar multe dintre afaceri se fac cu sacosa de bani.

O economie in care, potrivit datelor Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa, numarul firmelor intrate in insolventa a depasit, in 2010, cifra de 10.000, iar pana la finele anului, se estimeaza ca numarul acestora va fi cel putin dublu.

Investigatiile in domeniul relatiilor de afaceri sunt inca la inceput, spune Laurentiu Florea, directorul agentiei Dante Detectiv, care se asteapta ca acestea sa creasca in urmatoarea perioada.

”Oamenii de afaceri inca nu sunt obisnuiti sa apeleze si sa plateasca obtinerea de informatii. Daca in Occident, sa detii informatii despre clienti, parteneri de afaceri, despre proprii angajati, mai ales cei cu functii de raspundere, este vazuta ca o activitate normala, la noi inca exista retineri. Insa avem semnale pozitive.”, spune Florea.

Furau date pentru firmele concurente

Printre dosarele aflate in atentia detectivilor particulari au aparut, in ultima vreme, tot mai multe ce vizeaza supravegherea unor angajati ai unor firme private, in special cu functii de raspundere.

Firmele au angajat detectivi in special pentru a da de urmele unor scurgeri de informatii catre concurenta. ”Este un spectru tot mai des intalnit”, spune detectivul Daniel Comanoiu.

”Angajati care aveau acces la informatii de genul lansari de produs, campanii promotionale, politici de preturi etc, informatii care ajungeau la concurenta. Am descoperit un astfel de caz la o importanta firma de retail, unde unul dintre managerii de vanzari livra informatiile firmei concurente. Era vorba de sume de bani si de promisiunea de a trece in tabara adversa”, afirma detectivul.

Un alt domeniu in care a fost solicitata investigatia detectivilor il reprezinta cel al concediilor medicale. Multe firme au vrut sa vada daca angajatii lor aveau, intr-adevar, probleme de sanatate, sau se foloseau de perioada de concediu medical pentru a-si rezolva alte afaceri personale.

Pe urmele infidelilor

Dincolo de aceste exemple, cea mai mare parte a activitatii detectivilor particulari se refera, in prezent, la probleme personale ale clientilor. „Infidelitatile acopera peste 70% dintre dosare”, spune seful agentiei Dante. Printre clienti se afla atat barbati cat si femei, oameni care vor sa afle daca partenerul de viata ii inseala.

Si la acest capitol, se observa o crestere a numarului de solicitari din partea clientilor sau clientelor.

”De regula, peste 90% dintre banuieli se confirma”, spune detectivul Daniel Comanoiu. Cei mai infideli sunt barbatii, insa exista si femei descoperite ca si-au inselat partenerul.

Profilul cel mai des intalnit in randul clientilor – femei de peste 30 de ani, care cer supravegherea sotilor de peste 40 de ani, potenti financiar.

Dincolo de infidelitati, printre dosarele detectivilor se mai afla cele ce vizeaza supravegherea copiilor, a anturajului acestora.

Afaceri de 20 milioane de euro

”O investigatie profesionista realizata de un detectiv particular costa, in medie, 15 euro pe ora”, afirma Laurentiu Florea. In functie de complexitatea anchetei, de mijloacele folosite, de durata acesteia, tariful poate creste spre 30 euro pe ora si chiar mai mult.

Exista si dosare, in special cele ce vizeaza investigatii complexe, in legatura cu active de o valoare de zeci de mii de euro, in care detectivii primesc si o prima de reusita, echivalentul a 10% din valoarea bunului gasit, sau a castigului realizat de client de pe urma investigatiei.

Estimez o crestere a activitatii si a cifrei de afaceri, pentru simplul motiv ca in asemenea perioade, orice companie este mult mai atenta la fiecare posibila pierdere, robinet de scurgere de informatii sau bani, pericol crescut prin neglijenta sau proasta alegere a angajatilor”, a declarat Maria Bumbaru, presedintele Asociatiei Nationale a Detectivilor din Romania.

Potrivit unei statistici prezentata de asociatie, afacerile cumulate ale celor 1.340 de detectivi particulari avizati de Inspectoratul General al Politiei Romane se invart in jurul a 20 milioane de euro anual.

In prezent, sunt autorizate 340 de agentii si birouri de detectivi particulari, ce functioneaza in toata tara.