- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Cum a impotmolit Romania cel mai mare proiect de infrastructura din Europa

05 Feb, 00:01 • razvan.codorean
Inaugurarea autostrazii Transilvania, programata pentru 2013, s-a amanat pe termen nelimitat, in conditiile in care Guvernul nu a alocat niciun ban in acest an, iar Bechtel nu pare a fi dispusa sa lucreze pe gratis. Intre timp, pretul autostrazii creste in fiecare zi, pentru ca lucrarile nefinalizate se depreciaza.
Cum a impotmolit Romania cel mai mare proiect de infrastructura din Europa

Autostrada Transilvania, cel mai mare proiect de infrastructura din Europa, s-a impotmolit la kilometrul 42. Dupa ce Boc si Berceanu au inaugurat cu mare entuziasm tronsonul 2B Turda-Gilau, obligandu-l pe Mircea Badea sa defileze ”impanat” prin Piata Victoriei, ”pariul” pus de realizatorul TV cum ca autostrada se va impotmoli la km 42 este pe cale sa se indeplineasca – nu s-a mai construit nimic, iar in 2010 sunt putine sanse ca ceva sa miste pe uriasul santier, comparat de cei de la Discovery cu marele Zid Chinezesc.

Lucru anticipat si de DailyBusiness.ro, intr-o analiza realizata imediat dupa ”Marea Inaugurare de pe 1 decembrie”. Ce mai trebuie facut? Ar mai fi de construit peste 370 de kilometri, iar deadline-ul anuntat de autoritati este 2013.

Ce a urmat de atunci pe frontul de Vest? Mai nimic. Bechtel a efectuat lucrarile normale de conservare de santier pe timpul iernii si si-a trimis angajatii acasa, asteptand ca Guvernul sa aprobe bugetul pe 2010 si astfel sa vada cati bani vor fi alocati in acest an.
[img=558][/img]

Surpriza a fost una totala. La fel ca in 2009, declaratiile premierului Boc privind alocarea a 20% din bugetul de stat pentru investitii, in special in infastructura, au ramas la stadiul de simplu exercitiu oratoric. Ministerul Transporturilor nu a primit niciun ban pentru continuarea lucrarilor.

Constantin Dascalu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor, a declarat ieri ca MT a primit doar banii pentru plata datoriilor restante catre Bechtel, de 214 milioane de euro. Iar nici acestia nu vor fi platiti la timp, ci esalonat, pana in aprilie.

Desi este greu sa ii plangi de mila, in conditiile in care beneficiaza de mai multe avantaje in controversatul contract semnat cu statul roman, Bechtel a decis, pe buna dreptate, sa inghete toate lucrarile si sa renunte la toti cei aproape 2000 de angajati romani pana ce statul roman va avea de gand sa reia investitia.

„In acest moment exista obligatii financiare importante catre Proiectul Autostrada Transilvania care nu au fost onorate”, a declarat Michael Swinford, directorul proiectului Autostrada Transilvania. „De asemenea, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale nu ne-a putut oferi informatii despre fondurile disponibile in 2010 pentru plata lucrarilor ce vor fi executate in acest an”, a mentionat, sec, Swinford. Adica, mai pe romaneste, pana ce nu ne platiti banii la timp, nu se pune problema sa mai lucram ceva, mai ales pe datorie.

”Din tronsonul 2 B mai sunt de realizat, pe langa cei 42 de kilometri, inca 9,5 kilometri de autostrada. Din pacate, protocolul pentru 2009 s-a incheiat, iar pentru anul 2010 nu avem nimic semnat si nu avem un buget”, afirma, recent, Bogdan Sgarcitu, purtatorul de cuvant al companiei.
[img=557][/img]

Tara est-europeana cu potential si planuri de viitor: Cautam investitori generosi!

Cum anticipam, de altfel, inca din momentul inaugurarii primilor 42 de kilometri de autostrada, autoritatile incearca sa rezolve problema din bani de imprumut.

Chiar daca bugetul a crescut fata de anul trecut, strategia executivului este aceeasi. Mai intai asiguram pacea sociala, adica plata salariilor si pensiilor, si apoi vedem ce-o sa mai fie. ”In functie de evolutia economiei, vom asigura fondurile necesare” a spus, cu o expresie parca patentata, premierul Boc.

Problema Autostrazii Transilvania va fi rezolvata prin contractarea unui credit extern, asta daca nu se va gasi un ”investitor generos” in genul Vinci Aktor dispus sa construiasca autostrada pe banii lui, iar apoi statul sa i-o plateasca „in rate”. Modelul a fost deja pus in practica. Autostrada Comarnic Brasov se va realiza prin concesiune, iar Romania va plati in total peste 4 miliarde de euro. DailyBusiness.ro a scris pe larg despre acest controversat contract.

”Am avut deja discutii cu Ministerul de Finante si avem o posibilitate de a finanta lucrarile pe 2010 dintr-un imprumut cu garantii de stat”, a declarat, joi, Constantin Dascalu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor, la conferinta interministeriala ”South East European Transport Axis Cooperation”. „Urmeaza sa vedem daca imprumutul va fi luat de MFP, Compania Nationala de Administrare a Drumurilor Nationale din Romania sau chiar de catre Bechtel, care este suma necesara, dupa ce compania americana va prezenta un calendar al constructiilor, dar si sursa finantarii”, a precizat Dascalu.

Directorul general al CNADNR, Dorina Tiron, a precizat ca a discutat deja cu compania si spera ca afacerea sa fie viabila. ”Suntem inca in discutii pentru a gasi formule de finantare, pentru ca nu sunt bani la buget pentru acest lucru (finantarea lucrarilor in 2010 – n.r.)”, a explicat directorul CNADNR.

Oficialii Bechtel au evitat, cel putin pentru moment, sa se pronunte asupra demersului autoritatilor. Anterior, Bogdan Zgarcitu, purtatorul de cuvant al companiei, declara sec: ”Statul roman ne-a solicitat sprijinul pentru a determina varianta cea mai rapida de finalizare a lucrarilor. In calitatea noastra de partener, ne-am angajat sa oferim asistenta pentru a gasi cea mai buna cale de urmat pentru toate partile implicate”.

O autostrada pe hartie

Pana acum s-au construit 42 din 415 kilometri. Ne-au costat destul de scump. In medie, 11 milioane de euro pe kilometru, aproape dublu fata de estimarea initiala. Insa, lansand la o parte pretul, efectele se simt deja. Traficul care incarca orasul Cluj-Napoca s-a diminuat cu pana la 30%, potrivit autoritatilor rutiere clujene. Cel putin traficul greu nu mai forteaza intrarea in oras dinspre Turda.

Dincolo de cei 42 de kilometri din tronsonul 2B Campia Turzii – Cluj Vest (Gilau), s-au mai efectuat lucrari la tronsonul 3C Suplacu de Barcau – Bors, programat a fi finalizat pana pe 31 decembrie 2011. In total, intregul segment are 116 km.

Radu Berceanu, ministrul Transporturilor, afirma la inaugurarea primului tronson ca de acum incolo se va construi mai repede, iar costurile vor scadea. ”Cand se va ajunge la campie, costul nu va fi mai mare de 6 milioane. Nu este nici pe departe cea mai scumpa autostrada din lume, asa cum s-a spus”, preciza, atunci, Berceanu. Seful de la Transporturi afirma ca Bechtel „poate sa faca anul viitor (in 2010 – nr) inca 42 de kilometri”, din care 30 pe tronsonul Suplacu de Barcau-Mihailesti, iar 12 kilometri pe sectorul Campia Turzii- Gilau.

Interesant este faptul ca, daca va alege sa se imprumute pentru a avea bani de constructie, sau va cauta investitori in genul Vinci Aktor, dispusi sa lucreze la preturi duble, autostrada ar putea sa nu mai coste 5 miliarde, asa cum s-a estimat anul trecut. Cat va costa, e greu de spus. Cert este ca, initial, nota de plata era de 2,2 miliarde de euro.

Dincolo de pret, pe hartie, proiectul arata foarte bine. Dovada ca i-a impresionat si pe cei de la Discovery Channel, care au facut un reportaj special.

[dbvideo=389]

Autostrada, realizata pe 4 benzi, va porni din centrul Romaniei, de la nord-vest de Brasov, si va ajunge la Oradea, la granita cu Ungaria. Autostrada va trece pe langa Brasov, Fagaras, Sighisoara, Targu Mures, Cluj-Napoca, Zalau si Oradea. Traseul autostrazii il puteti vedea aici.