- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

\’\’Dictatul\’\’ angajatului la Metrorex: Cum au ajuns 300.000 de calatori sa se inghesuie in masini si troleibuze

17 Nov, 00:01 • razvan.codorean
Angajatii de la Metrorex au ajuns sa blocheze circulatia metroului din cauza lipsei de profesionalism a conducerii companiei si hibelor legislatiei muncii, care avantajeaza salariatul in fata angajatorului, au declarat expertii in resurse umane, pentru DailyBusiness.ro. Acestia propun, ca solutie de evitare a acestui gen de proteste in viitor, negocierea contractelor de munca pe minim 2 ani.
\'\'Dictatul\'\' angajatului la Metrorex: Cum au ajuns 300.000 de calatori sa se inghesuie in masini si troleibuze

Peste 300.000 de oameni

. Atat ar fi urmat sa transporte marti Metrorex in intervalul orar 4-16. Inmultiti acest numar cu 1,25 lei/calatoria si veti afla pagubele estimative ale grevei declansate de angajatii de la metrou – de ordinul sutelor de mii de euro.

E mult, e putin? Depinde la ce raportam. Daca luam in calcul timpul pierdut de calatorii nevoiti sa se inghesuie in mijloacele de transport RATB, sa ia taxiul sau sa astepte la bordul masinii personale in ambuteiajele din oras, costurile sunt semnificative.

Intrebarea este: putea fi evitata aceasta greva? Se putea ajunge la o intelegere care sa excluda blocarea circulatiei?

Potrivit specialistilor in resurse umane, era de asteptat sa se ajunga la greva, atata timp cat conducerea companiei si cea a Ministerului Transporturilor au ignorat manifestarile de protest ale sindicalistilor.

”Oprirea circulatiei metroului putea fi evitata daca se negocia din timp. Se stia foarte bine ca trebuie semnat un nou contract colectiv de munca, deoarece cel vechi expira in noiembrie”, a declarat expertul Eugen Dumbrava, managing partner la firma de HR Habar Consulting.

”Dincolo de argumentele invocate de ambele parti, este vorba de o lipsa de profesionalism a celor de la companie, a specialistilor care au realizat si pregatit contractul colectiv de munca”, a mai spus Dumbrava.

Expertul HR George Butunoiu crede ca problema are un alt aspect important: legislatia muncii din Romania este realizata de asa natura incat incurajeaza formele de protest.

”Legislatia a fost facuta cu ‘consultanta’ sindicatelor, atat de bine incat ii avantajeaza pe angajati in fata angajatorului. Legea prevede foarte clar modalitatile de protest pe care angajatii le pot urma daca nu le convin anumite lucruri din contractele de munca, de la pichet la mars, greva japoneza si greva generala. Odata respectati acesti pasi, angajatorul practic este cu mainile legate, fiind pus in postura de a negocia de pe o pozitie inferioara”, a aratat acesta.

”Nu discutam aici de justetea protestului angajatilor, de motivele acestora. Intregul proces de negociere a fost gandit prost si, din pacate, influentat politic”, a spus Butunoiu, pentru DailyBusiness.ro.
[quote=George Butunoiu, expert in HR]Clasa politica s-a folosit de fiecare data de sindicate in diverse scopuri electorale. Astfel de greve reprezinta nota de plata, care se achita, de obicei, in prag de alegeri[/quote]
Potrivit expertilor, eliminarea contractelor colective de munca nu reprezinta o solutie in astfel de situatii, varianta optima fiind realizarea unor contracte de munca multianuale, care sa prevada in mod expres mecanisme si limite de negociere.

”O solutie, in cadrul unor companii precum Metrorex, CFR, RATB sau orice alta structura ce poate afecta activitatea cu publicul, poate fi un contract colectiv de munca pe termen, sa spunem de 2 ani, de la care sa plece o negociere anuala. In conditiile semnarii unui astfel de document, atat administratia cat si angajatii trebuie sa respecte datele intelegerii”, a spus expertul.

Totusi, legislatia muncii in Romania are numeroase lacune.

”In conditiile in care politicul are interesul de a folosi sindicatele ca masa de manevra, sa nu ne asteptam la o rezolvare a problemelor legislative. O legislatie precum cea germana, in care raporturile angajat-angajator sunt stabilite in cele mai mici detalii, poate fi posibila numai in masura in care profesionistii vor fi lasati sa isi faca treaba, ceea ce ma indoiesc”, a declarat George Butunoiu.
[quote=Eugen Dumbrava, managing partner Habar Consulting]Sa ajungi la greva generala inseamna si un esec al politicii de HR[/quote]
In tarile occidentale, problemele generate de contractele colective de munca sunt privite mult mai serios decat la noi.

”Niciun manager nu isi permite sa amane la nesfarsit un astfel de subiect. Trebuie sa preintampini astfel de tensiuni, fie prin selectarea atenta a personalului, fie prin realizarea unor contracte de munca foarte clare”, a declarat expertul in HR Eugen Dumbrava.

Cronica unei greve anuntate

Greva generala declansata marti de sindicalistii de la Metrorex a fost anuntata de mult. Angajatii au cerut inca din vara majorarea salariilor cu 20% in 2010, pornind de la premiza ca muncesc cu cel putin 30% mai mult ca anul trecut.

Liderul sindical Ion Radoi a spus ca, atat timp cat volumul de munca a crescut, la fel ca si incasarile companiei, este normal ca angajatii sa ceara o majorare de salarii de 20%.

„S-au dat in folosinta 4 noi statii, fara sa fie nevoie sa fie angajati alti oameni”, a declarat Radoi.

„In aceste statii se lucreaza la casierie, rame de metrou, partea tehnica, etc, ceea ce denota ca exista o crestere a productivitatii muncii cu circa 30% in 2009, fata de 2008, fara niciun fel de cost suplimentar din partea Metrorex. In 2009, numarul calatorilor s-a dublat, de la 300.000 pe zi in 2008, la 650.000 pe zi anul acesta”, a spus sindicalistul.

Raspunsul conducerii Ministerului Transporturilor era unul de anticipat. Ministrul Radu Berceanu a declarat ca va contesta in instanta greva generala, pornind de la premisa ca, in 2005, s-a intamplat la fel.

„Imi aduc aminte ca intr-o situatie similara, in 2005, ei au pierdut in justitie, pentru ca dumnealor considera ca o treime din activitate pot sa o stabileasca asa cum vor. Justitia a fost atunci de parere ca o treime din activitate inseamna un tren din trei. Sindicatele spun ca nu, ca fac greva intr-un interval clar, adica o treime din cat circula metroul. Bineinteles ca si-au ales pentru greva orele 04.00-16.00, cele mai aglomerate”, a spus Berceanu.
[quote=Radu Berceanu, ministrul interimar al Transporturilor]Eu nu as vrea sa ne situam pe pozitii in care incercam sa utilizam justitia ca sa fortam cealalta parte sa accepte anumite lucruri[/quote]
„Propunerea mea pentru sindicatele de la metrou a fost sa mentinem veniturile o luna sau o luna si jumatate pana cand se va cunoaste bugetul pe 2010, defalcat. Abia atunci putem sa stim ce avem, printr-o tinta de inflatie care sa determine o negociere”, a spus Berceanu.

Salariatii de la Metrorex au primit ultima majorare salariala in noiembrie 2008, de 23%. Potrivit sindicatelor, salariul mediu net al unui angajat de la Metrorex se incadreaza intre 1.500-1.600 lei, in timp ce Ministerul Transporturilor afirma ca venitul mediu brut al unui salariat Metrorex este de 3.600 lei, iar venitul mediu net este de 2.600 lei.

RATB suplimenteaza mijloacele de transport

RATB a anuntat ca va incerca sa suplimenteze numarul de mijloace de transport in comun cu 200 de autobuze, troleibuze si tramvaie, de la 5:30 pana la ora 17:00, pe 47 linii.

Mihai Vladarau, purtatorul de cuvant al RATB, a declarat ca mijloacele de transport vor circula pe traseul liniilor de metrou.

Pe de alta parte, RATB va prelungi si programul de circulatie al altor 400 de vehicule care se retrag, in general, dupa varful de trafic de dimineata, in jurul orei 9:00.

Circulatia metroului va fi reluata dupa ora 16, insa greva va continua si in zilele urmatoare, daca Justitia nu o va declara ilegala marti dimineata.