- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Economia sub povara alba. „Daca ningea si la noi ca in Finlanda, Suedia, Austria?”

14 Feb, 13:29 • traian.badulescu
Blocarea transportului rutier duce la paralizarea economiei nationale si ar putea avea efecte negative asupra produsului intern brut, spun transportatorii, care cer autoritatilor masuri de urgenta pentru deblocarea drumurilor. Vezi cum este afectata economia de inchiderea soselelor.
Economia sub povara alba. Daca ningea si la noi ca in Finlanda, Suedia, Austria?

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) solicita autoritatilor masuri de urgenta pentru a se asigura circulatia vehiculelor comerciale pe drumurile nationale si europene din Romania, mai ales pe drumurile care fac parte din cordoarele europene.

„Orice inchidere a acestor segmente esentiale de drum poate fi justificata numai in scopul deszapezirii drumului, care sa faciliteze si nu sa blocheze circulatia vehiculelor comerciale. Inchiderea drumurilor trebuie facuta pentru curatarea acestora si nu doar pentru a evita accidentele si incidentele”, au spus reprezentantii UNTRR.

Transportatorii atentioneaza ca intreruperea necontrolata a circulatiei camioanelor duce la „intreruperea aprovizionarii cu alimente, apa si produse de stricta necesitate a populatiei, la intreruperea activitatii de productie a unor firme mari – care nu mai pot stoca ceea ce produc – Dacia-Renault, si astfel se pune in pericol atingerea indicatorilor macroeconomici ai romaniei pentru 2012″.

UNTRR a subliniat ca anul trecut, exporturile Dacia au contribuit la schimbarea evolutiei PIB din scadere in crestere, chiar daca timida, iar acum compania nu poate exporta pentru ca sunt camioanele blocate pe DN 7.

Constantin Stroe, reprezentant al Dacia, a declarat insa ca spera sa nu se blocheze activitatea companiei. Acesta a admis insa ca exista anumite probleme din cauza blocajelor rutiere. „Ne miscam mai greu, dar ne miscam”, a spus Stroe.

Intrebat in ce masura este mai exact afectata compania, acesta a raspuns ca „nu este cazul sa alarmam lumea mai mult decat este nevoie”.

Pe de alta parte, trasportatorii atentioneaza ca, avand in vedere ca ne aflam in a 3-a saptamana de blocaje rutiere determinate de conditiile meteo nefavorabile, acestea vor conduce la pierderi semnificative in toata economia nationala, inclusiv din cauza blocarii exporturilor marilor companii.

La o prima evaluare, avand in vedere ca economia romaneasca are exporturi de 800-900 de milioane de euro pe saptamana, o reducere la jumatate a acestei activitati, ca urmare a blocarii a zeci de drumuri in partea de sud a tarii, ar insemna un minus de 400 de milioane de euro in contul companiilor care livreaza la extern.

Ei au adaugat ca a existat intelegere pentru prima zapada si primele blocaje de la finalul lui ianuarie, a existat comunicare pentru prima saptamana din februarie si toleranta din partea clientilor, insa de acum clientii transportatorilor incep sa nu mai accepte aceste intarzieri, neprezentari la incarcare, livrari intarziate – fara predictibilitate.

Si Cristian Parvan de la Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR) a subliniat ca transportatorii pot avea probleme mari din cauza ca in contracte nu au prevazute clauze de forta majora, generate de fenomene generate de cauze externe.
[quote=UNTRR]Daca avem iarna ca in Canada, Finlanda, Suedia, Norvegia, Austria, Elvetia, Franta si Italia zonele alpine – 3 luni pe an – asa cum e acum, ce ar trebui sa facem, sa reducem PIB-ul Romaniei cu 25%?[/quote]
Cristian Parvan a subliniat la randul sau legatura dintre conditiile meteo si evolutia exporturilor marilor companii. „Cand a plecat Nokia, am aflat ca 90% din componente erau aduse din import. Daca importurile de completare nu
ajung la cei care le integreaza in produse, vor avea evident opriri de
fabricare. Tsunami a afectat masiv productia auto din Japonia”, a spus Parvan.

El a adaugat, referitor la situatia din Romania, ca tot ce inseamna transport de marfa perisabila reprezinta pierderi nete. De asemenea, oficialul AOAR a subliniat ca in celelalte tari infrastructura este mult mai bine dezvoltata, cu mai multe benzi,  unde
se pot retrage tirurile si sa treaca utilajele de deszapezire.

„La noi nu ai
refugii. Daca te opresti, incurci circulatia. Iar toata deszapezirea este la mana unor firme, care partial au fost stimulate sa se doteze corespunzator. A ajuns exemplar de muzeu freza ruseasca„, a adaugat Parvan.

El a mentionat ca „este regretabila lipsa de pregatire a autoritatilor locale” in contextul in care de cel putin 20 de ani, aceeasi zona a tarii a fost constant afectata de zapezi: Baragan (judetele Ialomita,
Buzau, Calarasi, Braila).

Parvan este de parere ca trebuie gandit altfel acest sistem. Spre exemplu, autoritatile de drumuri sa se doteze cu un parc de utilaje.

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) solicita autoritatilor masuri de urgenta pentru a mentine deschise drumurile nationale si europene, in special pe principalele coridoare pan-europene, precum si accesul din tarile vecine.

„Blocarea accesului dinspre Ungaria in Romania duce la abuzuri din partea autoritatilor maghiare care solicita sume arbitrare pentru parcarea autovehiculelor comerciale, drumurile fiind practicabile pe zona de vest a Romaniei. Oradea, Arad, Timisoara, Cluj sunt zone industriale importante ale Romaniei neafectate de zapada in asa masura incat sa justifice blocarea traficului de trei zile”, se arata in comunicatul UNTRR. 

„In alte tari, in situatii similare se intrerupe circulatia autoturismelor si se asigura traficul autocamioanelor si autocarelor, autobuzelor, astfel asigurandu-se nevoile cetatenilor”, au spus transportatorii.

Ei au mentionat ca blocarea transportului rutier conduce la amplificarea gravitatii problemelor economice si sociale determinate de conditiile meteo nefavorabile, practic la paralizarea intregii economii nationale.

In ciuda codului verde anuntat de ANM pentru judete din vestul tarii precum Bihor, Cluj, Arad, Timisoara, traficul rutier continua sa fie blocat in mod complet nejustificat, considera transportatorii.

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) este o organizatie profesionala si patronala neguvernamentala, fondata in 1990, inregistrand de la infiintare pana in prezent peste 13.000 de membri – operatori care efectueaza transporturi interne si internationale de marfa si persoane.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Bolojan susține vineri o conferință de presă. Raportul privind criza apei, moțiunea de cenzură și sesizarea ÎCCJ la CCR
Bolojan susține vineri o conferință de presă. Raportul privind criza apei, moțiunea de cenzură ...
Allianz-Țiriac preia Campion Broker și își extinde rețeaua de distribuție la nivel național
Allianz-Țiriac preia Campion Broker și își extinde rețeaua de distribuție la nivel național
ICCJ sesizează CCR privind legea pensiilor magistraților. Modificările, puse sub semnul întrebării
ICCJ sesizează CCR privind legea pensiilor magistraților. Modificările, puse sub semnul întrebării
Raportul Corpului de control despre criza apei de la Paltinu, discutat în ședința de Guvern
Raportul Corpului de control despre criza apei de la Paltinu, discutat în ședința de Guvern
Moțiunea de cenzură împotriva Guvernului Bolojan a fost depusă la Parlament: „Un cadou” pentru Grindeanu
Moțiunea de cenzură împotriva Guvernului Bolojan a fost depusă la Parlament: „Un cadou” pentru ...
Al patrulea sondaj pentru alegerile din Capitală. Băluță și Ciucu, la aproape egalitate
Al patrulea sondaj pentru alegerile din Capitală. Băluță și Ciucu, la aproape egalitate
De ce tot mai mulți medici recomandă RMN pentru evaluarea completă a pacienților
De ce tot mai mulți medici recomandă RMN pentru evaluarea completă a pacienților
Val de sesizări pentru scurgeri de gaze în București. Locatarii stau săptămâni fără alimentare după explozia din Rahova
Val de sesizări pentru scurgeri de gaze în București. Locatarii stau săptămâni fără alimentare ...
Horoscop 6 decembrie. Luna în Rac aduce tensiuni în relații și provocări emoționale pentru majoritatea zodiilor
Horoscop 6 decembrie. Luna în Rac aduce tensiuni în relații și provocări emoționale pentru majoritatea ...
Bruxelles, în tensiune maximă. Europa decide cum finanțează Ucraina și cum își protejează propriul viitor
Bruxelles, în tensiune maximă. Europa decide cum finanțează Ucraina și cum își protejează propriul ...
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile publice
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile ...
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă de specialiști
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă ...
Atac ucrainean în adâncul Rusiei. Port strategic și rafinărie lovite de drone în aceeași noapte
Atac ucrainean în adâncul Rusiei. Port strategic și rafinărie lovite de drone în aceeași noapte
Primul weekend de iarnă aduce vânt extrem și temperaturi neobișnuit de ridicate. Cod roșu în Caraș-Severin
Primul weekend de iarnă aduce vânt extrem și temperaturi neobișnuit de ridicate. Cod roșu în Caraș-Severin
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu caracter electoral ilegal”
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu ...
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ar putea revitaliza zona
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ...
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români mai mulţi bani
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români ...
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre averea familiei mele”
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre ...