- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Florentin Banu, \”domnul Joe\”: Poti sa faci bani in criza, insa trebuie sa te intrebi daca rezisti la faliment

03 May, 00:01 • razvan.codorean
Unul dintre cei mai de succes oameni de afaceri din anii 90, Florentin Banu, omul care a creat si vandut napolitanele Joe si lantul de supermarketuri Artima, vede in criza economica multe oportunitati, insa atrage atentia ca antreprenoriatul este o afacere cu dublu tais. El explica, pentru DailyBusiness.ro, cum se fac afaceri in criza si care sunt riscurile.
Florentin Banu, \domnul Joe\: Poti sa faci bani in criza, insa trebuie sa te intrebi daca rezisti la faliment

In vreme de criza, e bine sa faci pasi marunti”, afirma omul de afaceri timisorean Florentin Banu. Daca anul trecut era sigur ca recesiunea este o poveste si ca Romania va depasi rapid criza, acum este ceva mai rezervat. ”In 2010, nu ma astept la nicio schimbare. Poate in 2011. Criza va mai fi inca o buna perioada de vreme, insa cred ca nu vom mai cadea mult. Am atins deja fundul”.

Omul de afaceri considera ca in Romania este in continuare loc de afaceri de succes. Insa e constient de faptul ca vremurile ”capitalismului romantic”, din anii ’90, nu se vor mai intoarce.
[quote=]Revenirea economica va fi temperata, nu cred ca vom mai ajunge la nivelul din 2008 prea curand[/quote]
”Oportunitati sunt in piata, in diverse domenii. Nu vreau sa dau ponturi, nu e rolul meu, insa e de ramarcat, de exemplu, faptul ca s-a creat o adevarat piata a firmelor muribunde, in care fondurile de investitii sunt tot mai active”, spune Banu.

Pentru moment, nu se gandeste sa investeasca. Se ocupa de firmele sale si nimic mai mult. Cauta insa oportunitati. ”Observ cum evolueaza piata si intre timp imi vad de firmele mele. Nu pot sa spun ca n-as investi intr-o afacere cu potential, daca voi sesiza oportunitatea„, a declarat omul de afaceri.

In 1994, cu 50.000 de euro imprumutati, fostul taximetrist lansa celebrele napolitane Joe, brand pe care, 6 ani mai tarziu, il vindea catre Nestle Romania pentru o suma evaluata la 8-10 milioane de dolari. Cu banii investiti, lansa reteaua de supermarketuri Artima, pe care o vindea, 5 ani mai tarziu, fondului de investitii Enterprise Investors, pentru 17 milioane de euro.

Florentin Banu spune ca romanii nu duc lipsa de idei de business. Vedem in fiecare zi cum se deschid firme noi, cum apar afaceri si cum dispar altele. Dar, cei mai multi pleaca de la premisa ca vor avea succes. Nu e intotdeauna asa.
[quote=]Ideea este sa te intrebi daca esti capabil sa o iei de la zero dupa ce ai pierdut tot. Business-ul nu e o activitate pentru cei slabi[/quote]
”Multi cred ca, daca au o ideea vor sparge muntii. In special tinerii sunt entuziasmati. Sfatul meu este sa incerce un exercitiu. Sa se intrebe, inainte de a investi, daca sunt capabili sa treaca pentru un eventual faliment, daca pot sa o ia de la capat”, afirma omul de afaceri.

”Daca ai pierdut casa pusa gaj pentru o afacere si esti capabil sa iti gasesti un job si sa traiesti cu chirie, cautand apoi sa redevii antreprenor, este bine. Daca insa ai gajat si casa parintilor, sau daca nu esti capabil sa treci peste esec, mai bine renunta”, afirma Banu.

Omul de afaceri vorbeste din proprie experienta. In anii ’90, a avut o discoteca si o fabrica de carne cu care a dat faliment. ”Cu timpul capeti experienta, inveti sa fii mai temperat, sa nu mai iei decizii pe muchie de cutit. Multi vin la mine, imi expun o idee si ma intreaba daca vor avea succes sau nu. Ii intreb daca stiu ce riscuri isi asuma, daca sunt capabili sa munceasca mai mult. Business-ul nu e matematica, e plin de riscuri”, spune Banu.

Dincolo de oportunitati si riscuri, el crede ca a te apuca de afaceri in Romania este mai usor decat in Europa de Vest. ”Ne lipsesc multe, mai ales in domeniul serviciilor, in segmentul noilor tehnologii etc. In plus, costurile infiintarii si sustinerii unei afaceri la noi sunt mult mai mici decat in Occident”.

In prezent, isi canalizeaza toate resursele financiare catre business-urile pe care le detine, insa pe viitor viseaza sa infiinteze un incubator de afaceri, un fel de fond de investitii din care sa sustina tinerii cu potential. ”Imi place foarte mult sa ma implic in sustinerea unor tineri care vor sa invete, sa ii ajut cu sfaturi. In 3,4 ani sper sa lansez un fond din care sa ajut tinerii. Eu insumi am inceput afacerea Joe cu ajutorul unui business angel”, afirma Banu.

Ce afaceri deruleaza ”Domnul Joe”

Omul de afaceri timisorean se concentreaza, in prezent, pe sustinerea celor trei business-uri pe care le detine. Impreuna cu fratele sau, controleaza, prin intermediul grupului Banuinvest, trei afaceri – Banuconstruct (dezvoltarea si construirea de imobiliare in Timisoara), Banusport (un complex sportiv dezvoltat in Timisoara) si Interpart Production(afacerea cu mase plastice si matrite in special pentru industria auto).
[quote=]Cel mai important lucru este ca in 2009 si 2010 afacerile nu au murit[/quote]
Criza l-a afectat si pe el, la fel ca pe toata lumea. Cel mai mult a pierdut in business-ul imobiliar.

A trebuit sa isi reevalueze toate investitiile, iar acum aplica politica pasilor marunti.

”Avem doua proiecte in portofoliu cand a venit criza, dintre care unul de 214 apartamente care a fost finalizat cu succes. Acum avem unul de 165 de apartamente, inchis in proportie de 90%. Mai avem de vandut 25 de apartamente. Mai avem un proiect de 300 de apartamente, pe care il pregatim mai atent. O sa il facem treptat, pana la mijlocul lui 2011, in calupuri de 20,30 de apartamente. Mergem pe pasi mici, pentru ca nu exista cerere”, spune Banu.

El considera ca Prima Casa 2 a dezghetat piata imobiliara, insa relansarea sectorului depinde de creditare: ”oamenii nu sunt decisi sa investeasca acum intr-o casa, chiar daca au nevoie. Siguranta zilei de maine primeaza”.

Dincolo de afacerile din constructii, Banu se implica, in prezent, in business-ul Interpart Production, o afacere cu piese auto pentru export pe care a reusit, dupa cinci ani de pierderi, sa o aduca pe zero.
[quote= Florentin Banu]Daca am construi acum 300 de apartamente, ne-am uita la ele, ca nu exista cerere. Acum suntem „pe hold”[/quote]
”Am pornit-o rau cu stangul. Eram foarte optimist in 2005. Credeam ca daca afacerile celelalte imi merg, o sa mearga si asta. M-am inselat”, recunoaste investitorul.

A pierdut pana acum 3 milioane de euro insa in cele din urma a ajuns sa o aduca pe linia de plutire. ”A trebuit sa taiem in carne vie, sa renuntam la zeci de oameni. Aceasta afacere mi-a distrus un mit, acela ca avem specialisti. S-a dovedit ca avem mari carente in toate domeniile”, spune Banu.

Dupa ce a reusit sa gaseasca oameni priceputi, acum vrea sa creasca business-ul cu piese auto, mai cu seama ca exporturile merg mai bine. Vrea sa imprumute 2-3 milioane de euro de la banci pentru a extinde afacerea. Nu a luat inca o decizie finala. O va face peste 2-3 luni.

”In momentul de fata, business-ul are o dimensiune critica. Nu e nici mare, dar nici mic. Trebuie sa decidem daca ramanem atelier sau devenim fabrica”, afirma omul de afaceri.

Intre timp, s-a apucat sa scolarizeze personal. ”E greu sa gasesti oameni cu studii medii in domeniul tehnic. Prefer sa ii scolarizez eu, sa ii trimit in strainatate sa invete. Cultura noastra in utilizarea tehnoplogiei nu este competitiva”.
[quote=]Avem super-ingineri, super-economisti, dar nu avem muncitori in Romania[/quote]
Florentin Banu nu mai pare dispus sa riste nici macar in industria alimentara, acolo unde a facut cele mai de succes business-uri ale sale.

”In industria alimentara, cartile sunt facute. E o industrie matura, dominata de multinationale. Nu cred ca m-as mai implica in asa ceva chiar daca e clar ca va creste. Din pacate observ ca piata se schimba din punct de vedere calitativ. Produsele proaste trec in fata, pentru ca pretul a devenit factorul esential. E pacat, insa asta e situatia”, a declarat Banu.

Dupa ce a reusit doua dintre cele mai de succes exit-uri din istoria corporatista a Romaniei (Joe vandut la Nestle si lantul comercial Artima unui fond de investitii), Florentin Banu spune ca ar face-o din nou. Insa la timpul potrivit.

Vanzarea afacerii face parte din afacere”, considera acesta. ”Pentru a ajunge sa o vinzi, trebuie insa sa demonstrezi ca e profitabila, ca e solida si are potential”. Nu isi pune, in prezent, problema sa vanda din afaceri. Recunoaste insa ca viitorul este imprevizibil. ”Stiti cum se spune – Never say never”.