Finante-Banci

Iarna, cosmarul soferilor. Cine risca „dubla pedeapsa” de la politie si asiguratori

12 Nov, 00:07 • adrian.mihaltianu
Vremea capricioasa ne poate lua oricand prin surprindere, atat pe soferi, cat si pe autoritati, care ar trebui sa fie pregatite in orice moment pentru deszapezire. Conducatorii auto trebuie sa fie echipati corespunzator pentru sezonul de iarna. Vezi ce pedepse pregatesc asiguratorii.
Iarna, cosmarul soferilor. Cine risca dubla pedeapsa de la politie si asiguratori


Astfel, soferii care conduc pe drumuri
publice acoperite de zapada, gheata sau polei sunt amendati, conform
legii, de catre Politie, daca nu folosesc anvelopele de iarna. Amenda
este in aceasta iarna cuprinsa intre 720 si 1.600 de lei. Totodata, este retinut certificatul de inmatriculare al automobilului.

Dar ce se intampla daca mai sunt
implicati si intr-un accident? Ei risca sa nu fie despagubiti
de catre compania de asigurari la care au incheiat polita facultativa
Casco.

Inca de anul trecut, mai multi
asiguratori (printre care Astra, Asirom, Generali, Omniasig sau
Groupama) au introdus clauze speciale in contractele de
asigurare sau au anuntat ca nu despagubesc clientii care nu
respecta legislatia in privinta circulatiei pe drumurile publice in
conditii de iarna.

Totusi, potrivit lui Viorel Vasile,
CEO-ul Safety Broker, asiguratorii pot refuza plata despagubirilor
produse in urma unor accidente in care sunt implicate vehicule
nedotate corespunzator conditiilor de iarna, chiar daca nu sunt
incluse claze speciale in contractele de asigurare, in conditiile in
care legislatia prevede obligativitatea anvelopelor de iarna.

“Nu este necesar sa ai o prevedere
speciala in contractul de Casco, in conditiile in care legea spune ca
este infractiune daca nu folosesc
anvelopele de iarna”, a spus Viorel Vasile, explicand ca aceste
daune pot fi analizate in baza excluderii privind incalcarea
legislatiei.

In general, in contracte se precizeaza
ca vehiculul trebuie sa corespunda din punct de vedere tehnic si
legal circulatiei pe drumurile publice, iar legea prevede in mod
explicit ca masinile trebuie echipate cu cauciucuri de iarna.

Astfel, Astra Asigurari a anuntat de
iarna trecuta ca “nu se acorda despagubiri pentru daunele provocate
de ciocniri, loviri sau izbiri cu alte vehicule, animale sau orice
alte corpuri mobile sau imobile aflate in afara autovehiculului,
caderi in prapastie, derapari sau rasturnari daca vehiculul nu
este echipat cu anvelope de iarna
„.

De asemenea, ca si anul trecut Generali
Romania a mentinut fransiza de 30% la politele Casco.

Iuliana Rusei, director Divizia
Asigurari Generale din cadrul Generali Romania, a declarat ca la
polita Casco, fiind vorba despre o asigurarea facultativa, compania a
introdus in conditiile de asigurare urmatoarea prevedere: „se
aplica o fransiza procentuala de 30% din cuantumul daunelor
survenite in perioada 01 noiembrie – 28/29 februarie, daca
autovehiculul asigurat era condus pe drumuri publice, acoperite cu
zapada , gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de
iarna …”.

In concluzie, Generali despagubeste pe
Casco un procent de 70% din dauna daca, in perioada mentionata mai
sus, asiguratul nu respecta impunerea legislativa de a utiliza
anvelopele de iarna.

Din acest an, si Asirom
a inclus in clauze o fransiza de 25% in cazul accidentelor in care au
fost implicati clienti care nu aveau masinile echipate cu cauciucuri
de iarna in conditii de iarna – zapada, gheata, polei.

In
cazul avarierii autovehiculului asigurat in timpul deplasarii pe un
drum public acoperit cu zapada, gheata sau polei, in perioada 01
noiembrie – 28/29 februarie, se aplica o
fransiza
procentuala de 25%
din cuantumul
pagubei, dac
a
acesta nu era echipat, in momentul producerii daunei, cu anvelope de
iarna, conforme cu standardele de calitate impuse de Ordonanta
5/2011, iar in cazul autovehiculelor
a
caror masa totala maxima autorizata depaseste 3,5 tone si cele al
caror numar de locuri pe scaune este mai mare de 9, s
i
cu lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate, pe rotile
axei sau axelor de tractiune“, a declarat Radu Ionescu, directorul
Diviziaei Subscriere Asigurari Auto,
Directia Asigurari
Generale sin cadrul Asirom.

Ionescu a precizat ca aceasta masura
luata de autoritati in vederea echiparii corespunzatoare a
autovehiculelor este una binevenita, care se aplica si in alte tari.

Politia a amintit recent ca dotarea
autovehiculelor cu anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente
antiderapante omologate nu depinde de o anumita perioada de timp, ci
de conditiile meteo, si anume drumuri acoperite cu zapada, gheata sau
polei. Astfel, daca intr-o zona minge in septembrie sau octombrie,
masinile care trec prin acea zona trebuie echipate corespunzator
conditiilor de iarna, altfel risca sa fie amendate.

Soferii trebuie sa isi achizitioneze
anvelope omologate, in concordanta cu cele inscrise de catre RAR
(Registrul Auto Roman) in cartea de identitate a vehiculului si care
poarta marcajul M+S (sau M.S, sau M&S), potrivit legislatiei
intrate in vigoare la 1 noiembrie 2011.

Vom circula pe asfalt sau peste mormane?

Ce sperante avem sa rulam direct pe asfalt, fara sa ne impotmolim in mormanele albe?

Anul acesta, prima zapada, cazuta in plina toamna, a si obligat autoritatile sa inchida drumuri. Astfel, 5 drumuri nationale, inclusiv DN1 Brasov – Predeal, au fost inchise la 1 octombrie, pentru deszapezire.

Guvernantii nu dau semne ca au invatat din lectiile trecutului. Mai ales dupa ce au inceput iarna trecuta intr-o nota optimista, ferm convinsi ca natura va fi blanda. La sfarsit de noiembrie, anuntau deja ca se vor descurca in fata nametilor cu bani mai putini. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a avut, in iarna 2012-2013, un buget de 250 milioane lei pentru contractele de deszapezire, cu peste 15% mai mic fata de nivelul fondurilor platite in sezonul anterior.

Dar nu trecuse nici macar o luna de iarna, cand Ministerul Transporturilor constata deja ca activitatea de deszapezire era deficitara din cauza lipsei utilajelor de tip greu, in cazul fenomenelor meteo extreme, si a decis initierea unui program de achizitii de autofreze.

Institutia a derulat in decembrie un control la mai multe baze de deszapezire si a constatat [b]deficiente privind starea tehnica a utilajelor[/b] aflate in proprietatea firmelor de deszapezire, diferente intre cantitatile de material antiderapant (sare si nisip) aprovizionate, fata de cele din programul aprobat, dar si dferente intre numarul utilajelor existente si numarul utilajelor din programul aprobat.

Cititi si:
Document oficial: Guvernul se pregateste pentru GERURI ANORMALE