Inapoi in anii ’80! Cum a ajuns Romania sa cumpere avioane F16 de pe vremea Top Gun

18 Oct, 00:07 • razvan.codorean
"Noile" avioane F16 care vor intra, de anul viitor, in dotarea Armatei Romane, menite sa ne apere de teroristi, au fost produse intre anii 1981-1989, pe vremea cand Tom Cruise facea furori cu celebrul film "Top Gun". Avioanele, pe care vom plati 670 milioane de euro, sunt de fapt la mana a treia. Americanii le-au oferit portughezilor in anii '90, la pret de second-hand.
Inapoi in anii '80! Cum a ajuns Romania sa cumpere avioane F16 de pe vremea Top Gun

Armata romana este dotata, in prezent, cu avioane MIG21 Lancer, de productie sovietica. Numai ca peste doi ani, acestea vor trebui date la casat, epuizandu-si “resursa de zbor”, cum este denumita, in termeni de specialitate, durata de viata.

Pentru a nu ramane fara aparare aeriana, trebuie sa cumparam avioane. Si stim asta inca din anii 2007-2008, cand s-a pus problema pentru prima data. Daca in perioada de avant economic, autoritatile anuntau, cu surle si trambite, ca vom cumpara 48 de avioane, ce urmau sa coste in jur de 4,5 miliarde de euro, ulterior, odata cu criza, si-au redus pretentiile.

Astfel s-a ajuns sa negociem cu americanii si europenii pentru 24 de unitati. Eurofighter, Raphal si Gripen ne-au oferit avioane noi si ne-au promis investitii in industria autohtona, americanii ne-au propus 24 de avioane second-hand din Olanda. Pretul, in ambele cazuri, era estimat la 1,2-1,4 miliarde de euro.
[img=3387][/img]
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii a avizat, in 2010, achizitia avioanelor americane, considerand ca avioanele de la olandezi sunt cea mai buna varianta. Expertii citati la acea vreme de DailyBusiness.ro afirmau ca, de fapt, prin aceasta decizie reprezinta “nota de plata” impusa de SUA pentru scutul anti-racheta de la Deveselu.

Discutiile s-au amanat insa din cauza crizei si astfel s-a ajuns in 2012. Presati de americani, oficialii romani au anuntat achizitia a 12 aeronave F16, numai ca nu din Olanda, care intre timp a scapat de ele, ci din Portugalia, un alt aliat NATO. Pretul ar fi de aproape 600 de milioane euro iar avioanele ar putea fi livrate in urmatorii doi ani.
 
“Oferta portugheza se cifreaza in jur de 600 milioane de dolari intr-un orizont de timp de cinci ani de zile, deci nu se dau toti banii odata, aceasta este un alt avantaj. Graficul de pret prezentat de partea portugheza, grafic pe care noi l-am luat serios in calcul, ar estima o prima transa de 70 de milioane de dolari, anul viitor. Avioanele ar urma sa fie livrate dupa terminarea procesului de instruire al pilotilor, incepand cu 2016″, a explicat ministrul Apararii, Corneliu Dobritoiu, mentionand ca in proiectia de buget pentru anul urmator au fost evidentiate sumele necesare pentru plata primei transe.

Ministrul a precizat ca cele 12 avioane F-16 au 3.500 de ore de zbor si mai au o rezerva de 4.000-4.500 de ore de zbor, ceea ce inseamna 200 de ore de zbor pe avion, suficient cat sa ne asigure resursele necesare pentru urmatorii 20 de ani.

[b]Avioanele sunt la mana a treia[/b]

Ceea ce ministrul Dobritoiu a uitat sa spuna este ca avioanele au deja venerabila varsta de 30 de ani. Produse pe vremea presedintelui Reagan, ele au fost primite de portughezi gratuit in schimbul utilizarii de catre americani a bazei aeriene Lajes din Insulele Azore.

Potrivit portalului de specialitate [url=http://militar.infomondo.ro/actualitate/despre-avioanele-f16-de-la-portughezi-si-posibila-lor-achizitie.html]Militar Infomondo[/url],  avioanele F-16 au intrat in dotarea fortelor aeriene portugheze prin Programele Atlantis I si Atlantis II, demarat odata cu semnarea unei Scrisori de acceptare a ofertei, in august 1990. 
[dbvideo=939]
Acordul includea nu numai livrarea a 20 de avioane F-16 bloc 15OCU (17 clasa A si 3 clasa B), produse intre 1981-1987 (vezi detalii tehnice [url=http://ro.wikipedia.org/wiki/F-16_Fighting_Falcon]aici[/url]) cu motoare de PW, dar, de asemenea, si sprijin logistic initial,piese de schimb, echipamente de sprijin, manuale, ghiduri pentru piloti si pentru personalul care asigura intretinerea avioanelor, manuale de instruire, participarea la grupul de coordonare tehnica F-16, la programul de integrare structurala, la programul de imbunatatire a sistemului de razboi electronic (EWSIP-Electronic Warfare Systems Improvement Program).

Pe 14 noiembrie 1998, guvernul portughez a dat unda verde pentru achizitie. Contractul includea 25 de avioane folosite (21 clasa A si 4 clasa B), produse intre 1981 si 1989, urmand sa fie re-motorizate cu motoare F100-PW-220E. 

Avioanele au fost modernizate si se afla si in prezent in dotarea armatei portugheze.

Ministrul portughez al Apararii, Jose Pedro Aguiar-Branco, a confirmat zilele trecute, dupa reuniunea ministrilor apararii din cadrul NATO desfasurata la Bruxelles, ca Portugalia negociaza cu Romania vanzarea „intre 9 si 12 avioane F-16” second hand.

El a confirmat, de asemenea, ca de avioanele portugheze este interesata si Bulgaria. Portugalia dispune de o flota aeriana de 39 de avioane F-16, toate operationale.

[b]Cum i-am fentat pe europeni[/b]

Dupa ce autoritatile de la Bucuresti au inclinat balanta spre achizitia de avioane de lupta F-16 second hand de la americani, europenii au reactionat dur si au trimis un avertisment la Bucuresti.

Recent, [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/batalie-aeriana-sua-ue-asupra-romaniei-de-la-cine-vom-cumpara-avioane-de-lupta-80377/#comments]intr-o analiza DailyBusiness.ro[/url], scriam despre semnalul de alarma tras de Comisia Europeana privind achizitia de aeronave second-hand. Spuneam atunci ca europenii am fi vrut sa cumpara avioane produse in Europa, daca tot suntem membri UE, fie de la EADS (alcatuit din EADS Deutschland, EADS Casa din Spania, BAE Systems si compania italiana Alenia Aeronautica), fie de la grupul suedez Saab sau cel francez Dassault.

“Prin decizia de a cumpara avioanele din Portugalia, autoritatile romane au incercat, practic, sa fenteze pretentiile europenilor. Le-au spus – uite, domnule cumparam din Europa, nu de la americani”, explica expertul in tehnica militara Dan Rares.

“Impacam si capra si varza. Ii scapam pe portughezi de avioanele vechi, acestia urmand sa treaca pe F35, si le vom plati americanilor peste 500 de milioane de euro, pentru ca din pretul de 670 milioane, mare parte se vor duce pe asistenta tehnica oferita de SUA”, a mai spus acesta.

”Din cele circa 670 de milioane de euro care reprezinta valoarea contractului, doar aproximativ 120 de milioane reprezinta plata aeronavelor, restul fiind suportul logistic – care ar fi fost acelasi chiar daca am fi cumparat avioane noi. Prima plata va fi facuta in cursul anului viitor, restul transelor fiind anuale, timp de cinci ani, efortul bugetar fiind astfel mai mic”, a spus ministrul Dobritoiu. 

[b]Avioanele F16 nu pot ateriza in Romania[/b]

Adrian Anania, presedintele Sindicatelor Libere din Industria de Aparare, declara, pentru DailyBusiness.ro, ca Romania se pripeste daca va cumpara avioanele second-hand. 

”Ca sa fac o comparatie, e la fel cum Ministerul Transporturilor da in fiecare an bani pentru acoperirea gropilor, in loc sa aloce bani pentru refacerea completa a drumurilor”, afirma Anania.

Expertul spune, pe de alta parte, ca marea problema a avioanelor este ca, practic, ele nu pot ateriza in prezent in Romania, pentru ca nu avem piste potrivite. „Ar trebui ca pistele sa fie remenajate pentru a face fata acestui tip de avioane, cu priza de aer sub burta. In prezent, cele mai apropiate piste adecvate sunt in Ungaria si Turcia”, explica Anania.

Ministrul Dobritoiu a anuntat, deja, ca statul roman va mai cheltui circa 52 de milioane de lei pentru modernizarea infrastructurii.

Alti experti spun ca modernizarea pistelor este absolut necesara pentru ca achizitia de F 16 trebuie privita ca un ”bilet de acces” la viitorul avion multi-rol al NATO, generatia F35.  Deputatul George Scutaru, vicepresedinte al Comisiei de Aparare, explica, recent, ca achizitionarea avioanelor F-16 va degreva Romania, la vremea respectiva, de unele cheltuieli pentru F-35. „Investitia de acum pe care o facem in F-16 inseamna o economie pentru viitorul program F-35. Toata infrastructura aeroportuara pe care o va folosi F-16 poate fi folosita si pentru F-35, atunci cand vom putea achizitiona urmatoarele aparate”, a explicat Scutaru. Adica peste 30 de ani, daca e sa luam in calcul declaratiile ministrului Apararii. 

Avioanele F16 zboara inca din anii ’70. De atunci, au fost modernizate, adaptate si au luptat cu succes in majoritatea conflictelor desfasurate in Orientul Mijlociu si Apropiat, de la razboaiele din Irak, Balcani sau Afganistan.