- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Incompetenta sau interese financiare? Citeste povestea esecului unei autostrazi

16 Apr, 00:01 • razvan.codorean
Vom continua sa induram cozile infernale spre munte, pentru ca cei care au negociat contractul cu constructorii autostrazii Comarnic-Brasov au omis sa ceara dovezi clare ca acestia au bani de investitii, spun consultantii in transporturi, citati de DailyBusiness.ro. Vinci-Aktor ar fi incercat sa imprumute de la banci, insa nimeni n-a fost de acord sa finanteze proiectul.
Incompetenta sau interese financiare? Citeste povestea esecului unei autostrazi

”Sper sa ne intalnim cu cei de la Vinci Aktor, pentru a vedea ce s-a intamplat. Poate invatam ceva din aceasta poveste”. Aceasta este declaratia facuta de Adrian Ionescu, directorul general adjunct al Companiei Nationale de Drumuri (CNADR), dupa ce constructorul a anuntat ca nu a reusit sa faca rost de banii pentru constructia celor 55 de kilometri ai autostrazii care va lega intr-un viitor tot mai neclar Bucurestiul de Brasov.

Era vorba de 1,2 miliarde de euro, bani pe care concernul se angajase sa ii imprumute de la BERD, BEI si alte banci cu o dobanda de 7,14%, pe o perioada de 30 de ani.

”Este dovada incompetentei pseudo-specialistilor din Ministerul Transporturilor. Sa vii acum sa spui ca vei incerca sa inveti ceva dintr-un contract ratat, dovedeste iresponsabilitate”, afirma Ion Lixandru, vicepresedintele Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania.

Cum de a ajuns Vinci-Aktor sa castige licitatia, daca nu avea bani? ”Au fost interese politice la mijloc. De ce nu a verificat nimeni daca au intr-adevar acces la finantare? Si, mai ales, cum au reusit sa castige licitatia pe un calcul ipotetic in care prezentau pe o foaie A4 ca dobanda va fi de 7,14%, daca ei nu aveau garantia obtinerii creditului?”, reclama Lixandru.

Consortiul format din grupul francez Vinci, cel mai mare constructor din lume, si Aktor – Grecia a castigat licitatia organizata de statul roman in fata altor doua oferte, depuse de grupul Strabag AG, Egis Projects, Eurovia Construct International si Housing & Construction Holding, iar cel de-al treilea este compus din Bilfinger Berger si Porr.

”Spre deosebire de Vinci-Aktor, Strabag venise cu finantatorul de mana, Deutsche Bank. Au castigat pentru ca au oferit o inchidere financiara pe 6 luni (obtinerea finantarii si inceperea lucrarilor – n.r.), spre deosebire de Strabag care a propus 12 luni”, a declarat Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor de Transport.

Vinci-Aktor avea sau nu bani sa construiasca?

Contractul de constructie a autostrazii cu Vinci-Aktor este mort si ingropat din punct de vedere juridic. In ultima zi cand putea sa denunte contractul, adica sa renunte la el, consortiul a informat CNADR ca nu mai poate sa construiasca. O decizie fara comentarii din partea acestora.

Senatorul PSD Ovidiu Bota, vicepresedintele Comisiei de Buget din Senat, spune ca se astepta la acest deznodamant.
[quote=Sorin Ovidiu Bota, vicepresedintele Comisiei de Buget din Senat]Nimeni nu iti da finantare la un proiect umflat cu cel putin 50%[/quote]
”E ca si cum as avea un teren si m-as duce la banca sa le spun ca vreau sa ridic o constructie de 1 miliard de euro si o sa platesc esalonat, in 30 de ani. Nu m-ar lua nimeni in seama”, afirma senatorul care este sigur ca n-a exista banca care sa ia in serios afacerea Autostrada Zapezii. ”Costurile au fost umflate pentru ca ambele parti aveau interese. Cei de la stat isi luau comisioane grase, investitorii faceau profituri uriase Era un tun financiar”, a declarat senatorul.

Exista si alte opinii. Consultantul Valentin Stoica, vicepresedintele executiv al firmei Search Corporation, implicata in derularea contractului cu Bechtel, crede ca afacerea a cazut pentru ca statul roman s-a dovedit inflexibil. ”Sursele mele imi spun ca Vinci Aktor a obtinut banii de la BERD si BEI. Insa aprobarea creditului implica studii de specialitate privind impactul de mediu etc. iar consortiul a cerut statului roman un ragaz de 45 de zile. Nu s-a oferit, iar contractul, din punct de vedere juridic, a cazut”, a spus expertul.

Adrian Ionescu, directorul general al Companiei Nationale de Drumuri (CNADR), respinge aceasta varianta. ”Daca ar fi avut ceva semnat, ne-ar fi notificat acest lucru”, a afirmat oficialul din CNADR
[quote= Adrian Ionescu, directorul general adjunct CNADR]Eu nu cred ca cineva iese dintr-un contract foarte avantajos in acest fel. E o gluma proasta sa crezi ca au avut banii, dar mai aveau nevoie de un ragaz[/quote]
Conducerea companiei se va intalni in aceste zile cu reprezentantii Vinci-Aktor pentru a vedea exact de ce nu a mers afacerea. Iar luni promite sa dea toate detaliile publicitatii.

Si totusi, vom avea autostrada pana la Brasov?

Tronsonul de 55 de kilometri dintre Comarnic si Brasov este considerat de experti drept cel mai profitabil din Romania, avand in vedere traficul de masini. Acesta este si motivul pentru care este mai mult ca sigur ca se va gasi pana la urma un constructor care sa il realizeze.

”E o autostrada dificila, construita in munti, care necesita o investitie uriasa. Insa, la cat e de profitabil, cu siguranta nu in acest an, pentru ca nu cred ca mai e timp, dar anul viitor se va gasi un nou constructor”, afirma Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor de Transport.

Expertii spera ca, de aceasta data, pretul sa fie ceva mai mic. Vinci-Aktor ar fi castigat, din redeventa platita de stat si taxele de acces pe autostrada platite de romani in urmatorii 30 de ani, in jur de 3,77 miliarde de euro.

Ion Lixandru, vicepresedintele Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania, spera ca se va alege o oferta ferma financiara, la o dobanda de pana in 6%.
[quote=Ion Lixandru, vicepresedintele Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri]La unguri se construieste tot pe credit, dar cu dobanzi mai mici decat ne propusese Vinci-Aktor. Daca va fi mai mare de 6%, inseamna ca e ceva putred la mijloc[/quote]

Senatorul Ovidiu Bota, vicepresedintele Comisiei de Buget din Senat, spune ca, chiar daca afacerea cu Vinci-Aktor a cazut, va continua sa investigheze contractul.

”A fost in mod clar ceva necurat la mijloc. La fel vreau sa vedem, in cazul Bechtel, cum de la 5,7 mil.euro pe kilometru, s-a ajuns la 12 milioane”, a afirmat senatorul PSD.

Consultantul Valentin Stoica avertizeaza ca statul roman risca sa isi piarda orice credibilitate in fata partenerilor straini, iar ideea de parteneriat public-privat va fi compromisa.

”Vinci a realizat proiecte de infrastructura in peste 50 de tari, insa numai la noi a esuat. Va intrebati de ce? Este o lipsa totala de flexibilitate, de responsabilitate si profesionalism la minister. Daca nu rezolvam, vom avea mari probleme pe viitor”, a declarat Stoica.

Ion Lixandru a gasit o solutie de … criza. ” Avem nevoie sa importam un ministru german care sa vina pe bicicleta, nu cu elicopterul cum se plimba cei de la noi, si sa ne rezolve problemele cu infrastructura”, a declarat Lixandru.

”Atata timp cat noi, in prezent, facem evaluarea a traficului cu functionarul care sta cu masuta si umbrela la marginea drumului si numara masinile, la ce sa ne asteptam? Macar pe vremea lui Ceausescu se folosea un aparat cu cordon de metal pus pe strada care, in functie de greutatea care il apasa, inregistra datele din trafic”, a declarat Augustin Hagiu.