„In continuare se doreste o restructurare a celor trei companii de cale ferata, cu care sindicatele nu sunt de acord pentru ca in ultimii 20 de ani sistemul feroviar a fost restructurat si s-a ajuns de la 230.000 de salariati la 50.000 de salariati. FMI este de acord cu restructurarea propusa de Guvernul Romaniei si cu privatizare CFR Marfa, noi nu suntem de acord nici cu aceasta privatizare, pentru ca suntem intr-o perioada de criza si nu este oportun, nu va aduce nimic noua pentru ca probabil se va vinde pe un pret foarte mic sau se va face un transfer al activelor si nu se va vinde afacerea in sine”, a spus Mantescu la finalul discutiilor cu reprezentantii FMI.
Potrivit lui Mantescu, aproximativ 6.000 de salariati de la calea ferata risca sa ramana fara locuri de munca in martie-aprilie, iar sindicatele iau in calcul toate actiunile sindicale pe care le au la indemana, relateaza Mediafax.
In opinia liderului sindical, daca se restructureaza cele trei companii feroviare si vor fi disponibilizari de personal fara alte masuri de redresare economico-financiara a societatilor, mai devreme sau mai tarziu aceste societati vor intra in faliment.
Potrivit lui Mantescu, este oportun ca CFR Marfa sa se redreseze din punct de vedere financiar, apoi sa se ia in discutie o eventuala privatizare si modul cum va fi facuta privatizarea, pentru ca este o societate de interes strategic, iar in Europa nicio tara nu si-a vandut societatea de transport de marfa. Mai mult, felul cum a fost organizat sistemul feroviar in Europa difera fata de cel din Romania.
Consiliul de Administratie al CFR Calatori a aprobat, in 19 ianuarie, desfiintarea a patru regionale si disponibilizarea a 1.021 de salariati, varianta avizata de AGA.
Iulian Mantescu declara, in prima parte a lunii ianuarie, ca aproximativ 7.300 de salariati ai companiilor CFR SA, CFR Marfa si CFR Calatori ar putea fi disponibilizati, desi exista solutii mai bune pentru redresarea financiara a acestor societati, nesustinute insa politic.
Astfel, la CFR Calatori si CFR SA exista doua variante de programe de restructurare, respectiv unul in care se vor pastra opt regionale si unul cu cinci regionale. In varianta cu opt regionale, CFR SA ar urma sa disponibilizeze 1.290 de persoane, iar CFR Calatori 923, iar in cea de-a doua varianta, CFR ar disponibiliza 1.492 persoane, iar CFR Calatori 1.021.
Si la CFR Marfa exista doua variante de programe, respectiv unul cu concedierea a 3.000 de salariati, care vor renunta la prime si vor schimba autorizatiile de calatorie de la clasa I la clasa a II-a, si o varianta cu 4.325 de disponibilizari.
Mantescu mai spunea ca a primit o informatie potrivit careia CFR Marfa a solicitat Guvernului, in decembrie 2010, un ajutor de stat, insa nu l-a primit, in timp ce operatori privati au fost sustinuti.
Potrivit lui Mantescu, in sistemul feroviar de stat sunt in prezent 56.000 de angajati, cu un salariu mediu net pe 2010 de 1.600 lei pe luna. Contractele colective de munca au expirat la 31 ianuarie.