- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Mars: Consumul este inca mic la batoane de ciocolata si pet-food

03 Apr, 00:01 • traian.badulescu
Despre tendintele din pietele pe care activeaza Mars, segmentul batoanelor de ciocolata si al hranei pentru animale, vorbeste intr-un interviu acordat DailyBusiness Ilinca Burlan, corporate affairs manager Mars Romania.
Mars: Consumul este inca mic la batoane de ciocolata si pet-food

Pe piata de hrana pentru animale din Romania mai activeaza, pe langa Mars Romania, companiile Nestle, prin divizia Nestle Purina, Profipet si Nordic. Pe segmentul batoanelor de ciocolata, cel mai dinamic al intregii piete de ciocolata in Romania, printre concurentii Mars se numara Nestle si Kraft Foods Romania.

DailyBusiness: In ce stadiu sunt cele doua piete pe care activati, ciocolata si pet food?
Ilinca Burlan: Atat pe segmentul batoanelor de ciocolata, cat si pe cel al hranei pentru animale, piata romaneasca este inca intr-un stadiu de inceput al dezvoltarii. Ambele segmente au inregistrat cresteri semnificative in ultimii ani, iar trendul este in continuare unul ascendent. Daca ne referim la segmentul ciocolatei, in anul 2007 s-a inregistrat o crestere de 18% fata de 2006, fiind vorba de unul dintre cele mai bine vandute bunuri de larg consum. Pe de alta parte piata de petfood la randul ei evolueaza foarte mult, datele furnizate de Institutul National de Statistica aratand o crestere de 7 ori in volum intre 1999 si 2005.

DB: Din ce motiv produsele consumate ‘on-the-go’ (din mers), batoanele de ciocolata, sunt din ce in ce mai apreciate de consumatorii romani?
IB: Avand in vederea cresterea totala a pietei de ciocolata, segmentul batoanelor s-a dezvoltat in ultimul an in mod vizibil mai alert. Putem spune astfel ca, intr-adevar, aceste produse sunt din ce in mai apreciate de consumatorii romani, fapt care nu ar trebui sa ne surprinda. Batoanele de ciocolata sunt consumate in principal de tineri si ritmul lor de viata este din ce in ce mai alert, isi petrec foarte mult timp in oras, un mod de viata care favorizeaza orientarea catre acest tip de produse.

DB: Ce efecte va avea aceasta tendinta asupra ponderii vanzarilor de produse on-the-go din totalul pietei de ciocolata? Este posibil sa detroneze ciocolata sub forma de tablete?
IB: Trebuie sa tinem cont de faptul ca piata are un potential de dezvoltare foarte crescut, consumul anual de ciocolata este inca mic comparativ cu alte tari din Europa de Vest. Fata de ciocolata sub forma de tablete, care este preferata intr-un moment de relaxare, acasa, dupa terminarea unui program aglomerat, batoanele de ciocolata sunt mai degraba produse de impuls, consumate preponderent individual. Stilul de viata urban, dinamic, care ne impune petrecerea unui timp din ce in ce mai lung in oras va favoriza in continuare consumul ‘din mers’, contribuind la o crestere constanta a acestui segment de produse.

DB: Ce cota de piata aveti pe segmentul batoanelor?
IB: Cotele de piata sunt orientative si variaza in functie de moment, nu putem raspunde cu o cifra exacta, dar Mars este lider de piata pe segmentul batoanelor de ciocolata fiind unul din cei mai mari producatori la nivel global.

DB: Pe ce segment al pietei de pet food va pozitionati produsele?
IB Comercializand in Romania marci precum Pedigree, Whiskas, Chappi, Mars Romania ofera peste 150 de tipuri de hrana pentru animalele de companie. Acestea includ produse din categoria main meal si snacks&treats atat pentru caini cat si pentru pisici, precum si produse speciale destinate cainilor de talie mica sau puilor. Produsele noastre din acest segment sunt pozitionate, in functie de caracteristici, atat pe segmentul mediu cat si pe segmentele premium si super premium.

DB: Se poate vorbi de o orientare mai accentuata a stapanilor de animale catre produsele din segmentul premium?
IB: Comportamentul cumparatorilor romani este intr-o continua schimbare, acest fapt fiind determinat si de o crestere a responsabilitatii proprietarilor fata de felul in care sunt ingrijite animalele de companie. Animalele de casa au nevoi nutritionale specifice, iar acest fapt este reflectat pe piata prin gama larga de produse destinate animalelor de companie. In acest context se poate estima o accentuare a orientarii catre produse din categoria premium. La aceasta va contribui cu siguranta si cresterea veniturilor cumparatorilor romani in perioada urmatoare, precum si experienta acumulata in cresterea animalelor de companie.

DB: Ce cota aveti, cu aproximatie, pe piata pet-food in Romania?
IB: Compania noastra este lider pe piata romaneasca de hrana pentru animale, inregistrand o crestere de peste 20%% in anul 2007 comparativ cu 2006.

DB: Ce diferente se pot observa in obiceiurile de consum din Romania fata de alte tari unde compania mai este prezenta?
IB: Daca ne referim la piata de ciocolata, putem spune ca media de consum a romanilor este in continuare scazuta in raport cu media inregistrata la nivelul statelor membre UE in care compania Mars este de asemenea prezenta. Daca pe piata locala avem o rata de consum pe cap de locuitor ce atinge in prezent 1,5 kg, in Polonia sau Grecia media de consum este de 4-5 kg pe cap de locuitor. Pe baza acestor cifre, se poate estima ca piata locala a ciocolatei va creste in mod constant in urmatorii ani, datorita in special diversificarii ofertei si a rafinarii gusturilor consumatorilor.

DB: Iar pe piata hranei pentru animale?
IB: Aici, diferentele apar din cauza nivelului puterii de cumparare. Pe aceasta piata este utilizat indicatorul de Acoperire Calorica ce stabileste, raportat la populatia de animale de companie, cat la suta din totalul necesarului caloric al acestei populatii este acoperit prin hrana de tip pet food. Cu un indicator de AC de 5,1%, Romania este mult sub nivelul altor tari, media europeana atingand 60-70%. Consideram ca aceste diferente nu arata decat potentialul foarte mare al pietei romanesti in comparatie cu alte piete din Uniunea Europeana sau alte zone.