„Necrologul” Burger King Romania. Cum am ingropat un simbol american

20 Jun, 00:05 • razvan.codorean
Anuntul inchiderii ultimelor restaurante Burger King din Romania a facut ieri valuri in mass-media, insa nu i-a luat prin suprindere pe specialisti. Acestia spun ca iesirea din piata a celebrei marci de fast-food americane era de asteptat, atat timp cat nu si-a adaptat meniurile si preturile si nu a investit cat trebuie in publicitate.
Necrologul Burger King Romania. Cum am ingropat un simbol american

“Ce s-a intamplat cu Burger King era de asteptat inca din 2010. Au intrat prea tarziu in piata, nu au investit in promovare si, foarte important, n-au stiut sa isi vanda marfa”, spune expertul in retail Marius Vasilescu.

Burger King a venit in Romania in aprilie 2008, cu 13 ani mai tarziu decat principalul sau concurent la nivel mondial, McDonald’s. 

“Obiceiurile de consum pe segmentul de fast-food erau deja formate. McDonald’s este cel mai bun exemplu despre cum se poate forma o piata. Uitati-va cati copii vin in restaurantele lor atrasi de celebrele box-uri cu jucarie”, explica Vasilescu.

In timp ce concurentii sai au avut o prezenta in mediul public tot mai puternica, Burger King a fost foarte discret, astfel ca, desi avea produse competitive, n-a prins la clienti.

“Piata locala de fast-food s-a transformat puternic in ultimii ani. Micii jucatori de alta data, precum Dristor Kebap, au investit masiv in dezvoltare, au aparut zeci de unitati de fast-food moderne la coltul strazii, iar oamenii au capatat mai multa incredere sa le consume produsele”, a declarat consultantul Daniel Roibu.

“Intre timp, McDonald’s, KFC, Pizza Hut nu s-au lasat mai prejos. Intr-o piata in care promovarea este esentiala, Burger King a incercat sa joace o alta carte care, din pacate, a fost necastigatoare”, a explicat acesta.

Potrivit ultimelor date disponibile la Ministerul Finantelor, Burger King a inregistrat in 2010 o cifra de afaceri de 2,7 mil. euro, in scadere cu 300.000 euro fata de anul anterior. Pierderile operatorului s-au adancit si ele de la 1,1 mil. euro in 2009 la 1,27 mil. euro in 2010.

Dupa ce in 2011 a inchis trei restaurante, Burger King mai avea in acest an numai cinci unitati pe piata locala. In 8 iunie, BK Romania a intrat in insolventa la cererea centrului comercial Liberty Center.

In ultima saptamana au fost inchise restaurantele din Bucuresti Mall, Plaza Romania si Baneasa Shopping City urmand ca si celelalte doua sa fie inchise saptamana aceasta, potrivit  Ziarului Financiar.

„Atlantic Restaurant System, operatorul Burger King in Romania, a intrat in procedura de insolventa. Conform prevederilor legale, un administrator a fost numit din oficiu pentru a prelua compania”, spun reprezentantii Burger King fara a da alte detalii.

Lantul de fast-food Burger King a fost adus in Romania de oamenii de afaceri Eli Davidai si Marius Nasta. Concurentii Burger King pe piata locala erau McDonald’s, cu 64 de restaurante, KFC cu 42 de restaurante si nou venitul Subway, care are unitati insa promite investii in deschiderea altora.  

[b]Generatia Fast-Food[/b]

Iesirea Burger King din piata este cu atat mai interesanta cu cat piata romaneasca de fast-food a ajuns la 500 milioane de euro anual, iar expertii spun ca este in continua crestere.

industria fast food s-a dovedit una dintre putinele care a reusit sa faca profit in vreme de criza. 
Pretul produsului si servirea rapida au transformat retelele in genul Mc Donald’s, KFC, Fornetti sau simplele covrigarii, gogoserii si saormarii, intr-una dintre cele mai favorizate afaceri pe timp de criza. 
Romanii au cheltuit anul trecut aproximativ 140 de milioane de euro in restaurantele de tip fast-food de pe piata locala, respectiv McDonald’s, KFC si Burger King. 

Aceste restaurante au avut in jur de 180.000 de clienti pe zi si fiecare persoana a cheltuit cate doi sau trei euro, arata Ziarul Financiar.

“In perioadele dificile din punctul de vedere economic oamenii merg acolo unde cred ca pot manca mai ieftin, si restaurantele de tip fast food sunt cea mai buna solutie in opinia lor. Exista aceasta perceptie, chiar daca nu este intotdeauna adevarata, ca pretul unei mese la un local fast food este mai mic decat la un restaurant clasic”, a declarat, anterior, analistul economic Doru Lionachescu, intr-o analiza [url= https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/generatia-fast-food-covrigul-si-saorma-umplu-buzunarele-investitorilor-75826/]DailyBusiness.ro[/url]

Psihologul Anca Munteanu vine cu o explicatie legata de succesul fast-food-ului in Romania. „Criza, nesiguranta zilei de maine, problemele financiare, volumul tot mai mare de munca din aceasta perioada genereaza un volum de stres mult mai mare”, a declarat aceasta.

„In aceste conditii, alimentatia nu mai reprezinta o prioritate, cel putin la nivel calitativ, iar aici produsele fast-food vin sa acopere o nevoie reala a consumatorilor – mancare calda, palpabila la nivel de asteptari, cu un continut ridicat de zahar si grasimi, ce creaza satisfactie pe moment, servita rapid si la un pret deja cunoscut. Din pacate, pe acest fond, alimentatia devine deficitara, iar aportul de vitamine scade, efectele fiind usor de anticipat – cresterea in greutate si aparitia problemelor de sanatate”, a mai spus Munteanu.

Un raport Euromonitor arata ca in Romania functionau, anul trecut, 6.854 de magazine de tip fast-food, dintre care 832 apartinand unor retele si 6.022 independente. 

Expertii se asteapta ca vanzarile acestor unitati sa continua sa creasca pana in 2013, cand vom asista la o maturizare a pietei, in care afacerea in franciza va fi principalul format operational.