- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

O afacere imuna la criza: Vanzarile de apa minerala egaleaza recordul de anul trecut

12 Oct, 00:01 • razvan.codorean
Unul dintre putinele business-uri din economia romaneasca care trece cu bine prin criza este cel cu apa minerala. Vanzarile sunt la nivelul record atins in 2008, iar pe segmentul de apa plata sunt in crestere. Motivul? Multi romani au ales apa in locul altor bauturi racoritoare, mai scumpe.
O afacere imuna la criza: Vanzarile de apa minerala egaleaza recordul de anul trecut

Perioada de criza nu ne-a afectat foarte mult„, spune Mihail Ianas, directorul Patronatului Apelor Minerale. „Dimpotriva. Am observat o schimbare de comportament la nivelul clientului, care s-a aratat mai interesat de apa minerala decat de sucuri si alte bauturi racoritoare, motivul fiind, in principal, cel legat de pret”, a declarat directorul APEMIN, pentru DailyBusiness.ro.

Potrivit estimarilor sale, piata apelor minerale se va mentine in acest an la nivelul record inregistrat anul trecut, de 1,25 miliarde litri. Iar in 2010, ar putea creste cu cel putin 10%, pe fondul intrarii in piata a unor noi jucatori si extinderii capacitatilor de productie ale principalilor actori din piata.

„Vanzarile noastre sunt la un nivel optim”, spune Octavian Cretu, directorul general al Romaqua, cel mai mare producator de apa minerala din Romania si detinatorul brandurilor Borsec si Aquatique. „Ce ne-a afectat a fost doar vremea ploioasa, din prima parte a anului”, a declarat Cretu, pentru DailyBusiness.ro.

Si reprezentantii Coca-Cola HBC – imbuteliatorul brandurilor Dorna, Poiana Negri si Izvorul Alb, vad piata apelor minerale la acelasi nivel din 2008 si isi pun mari sperante in viitor.

O piata cu potential

Potrivit expertilor de la compania de consultanta AT Kearney, piata apelor minerale din Romania are un potential de crestere foarte mare. Cresterea si diversificarea productiei si mai ales a distributiei, in special in mediul rural, o zona in care oferta este, in prezent, foarte redusa, va genera un business de 1,73 miliarde de litri in 2013, fata de 1,25 miliarde in 2008.
[quote=Mihail Ianas, director Patronatul Apelor Minerale]Zona rurala reprezinta cea mai importanta tinta pentru noi[/quote]
„Majoritatea producatorilor incearca sa isi dezvolte retele de distributie, insa este destul de greu, mai ales din cauza infrastructurii de vanzari deficitare”, spune directorul Patronatului Apelor Minerale. „Cert este ca cererea din mediul rural a crescut, si asta ne da sperante in viitor”, a mai spus Ianas.
[img=394][/img]
Producatorii de ape minerale sunt optimisti si in ceea ce priveste cresterea consumului pe cap de locuitor. Potrivit studiului AT Kearney, consumul de apa va continua trendul ascendent, mai cu seama ca romanii au inceput sa priveasca apa minerala ca pe un produs sanatos.

Consumul de apa minerala a crescut de la 23 de litri/cap de locuitor in 1998 la 78 de litri anul trecut, arata studiul. Suntem inca cu 21% sub media europeana. Spre exemplu, in Cehia se consuma 92 de litri/anual, in Grecia 105 litri, iar in Ungaria 128 de litri. Spaniolii au consumat anul trecut 121 de litri/locuitor, iar italienii 205 litri.

In aceste conditii, investitiile anuntate de principalii jucatori din piata sunt de inteles, chiar si in vremuri de criza.

De exemplu, compania de bere United Romanien Breweries Bereprod a cumparat doua izvoare de apa minerala in zona Borsec, unde va construi o fabrica si va produce brandul Bilbor, iar Coca Cola cauta noi resurse de ape unde sa amplaseze unitati de productie, pe langa cele din zona Vatra Dornei, unde are amplasate doua fabrici.

In piata si-au facut intrarea si jucatori noi. Printre ei, Ioan Balan, fostul actionar majoritar al producatorului de lactate Covalact, care a cumparat cu 3 milioane de euro de la Heineken divizia de ape minerale, ce produce marcile Cheile Cibinului si Cezara.
[img=396][/img]

Avertismente pentru consumatori

Potrivit lui Mihai Ianas, potentialul pietei apelor minerale a atras in ultima vreme un numar foarte mare de jucatori de nisa, cu o productie redusa, insa cu o oferta agresiva la nivel de pret.

„In conditiile in care un litru de apa minerala iese de pe poarta fabricii in medie cu 0,75 lei si se vinde in magazine si cu 3 lei sau chiar mai mult, mai ales in cluburi si restaurante, sunt multi intreprinzatori care s-au apucat sa produca apa minerala”, spune Ianas.
[quote=Mihail Ianas, director Patronatul Apelor Minerale]Marea problema este ca multi dintre ei (producatori – n.r.) vand apa de la robinet sau din izvoare, ca fiind apa minerala plata, sau o imbogatesc cu dioxid de carbon[/quote]
Patronatul Apelor Minerale a sesizat Protectia Consumatorilor in multe cazuri, iar producatorii care inselau clientii au fost sanctionati. „Din pacate, consumatorii inca nu stiu foarte bine sa faca diferenta intre o apa asa-zis minerala vanduta la container de 3-5 litri, si cea adevarata, care contine elemente care ajuta organismul”, a spus Ianas.

El se declara insa optimist. „Consumul de apa minerala se aseaza incet, dar sigur, pe calitate. Romanii au inceput sa respinga produsele fantoma”.

Potrivit datelor APEMIN, cea mai mare parte a vanzarilor ramane, in continuare, pe segmentul apelor imbuteliate la PET, de 1,5-2 litri, insa a crescut in proportii semnificative consumul apelor minerale la sticla, in HORECA (hoteluri, restaurante, catering – n.r.), cat si cel de impuls, evidentiat de sticla de 0,5 litri.

Peste 60% din vanzarile de apa minerala din Romania sunt de apa carbogazoasa, iar restul de apa plata. „Ne asteptam ca balanta sa se echilibreze”, spune directorul APEMIN. „Consumul de apa plata va creste vertiginos in urmatorii ani, urmand sa il egaleze pe cel de apa carbogazoasa, la fel cum se intampla in Occident”, a mai spus Ianas.