- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Omul post-criza: Mananca fast-food, se imbraca ieftin, merge cu Loganul si vorbeste la un telefon cu cartela

03 Feb, 00:01 • razvan.codorean
Locuieste intr-o casa din panouri sandwich, mananca de la fast-food, se imbraca comod, dar ieftin, se deplaseaza cu un Logan sau un Nano si conduce, printr-un telefon ieftin, cu cartela pre-pay, o mica afacere pe Internet. Acesta este, potrivit expertilor, prototipul consumatorului ''de criza'', privit din prisma unora dintre cele mai interesante produse low-cost lansate la nivel mondial.
Omul post-criza: Mananca fast-food, se imbraca ieftin, merge cu Loganul si vorbeste la un telefon cu cartela

Cea mai grava perioada de recesiune de la cel de-al doilea razboi mondial a modificat in mare parte perceptia consumatorilor asupra nevoilor de zi cu zi. SUV-urile, telefoanele super-inteligente, laptopurile de mii de euro, penthouse-urile si shoppingul de lux reprezentau atributele succesului, insa lucrurile se schimba.

Potrivit expertilor de la Trend Watching, lumea s-a schimbat fundamental in ultimii 2 ani, iar cea mai buna dovada o constituie succesul de care se bucura o o serie de produse ieftine, de mici dimensiuni, fiabile si mai ales inovative.

Top 10 al celor mai spectaculoase produse de criza include, printre altele, Loganul romanesc, apartamentul de 7.800 de dolari inventat de Tata, pantofii de sport de 1 euro marca Adidas, Clasmate PC, laptopul low-cost al celor de la Intel si brandul Maggi de taitei al Nestle, cel mai mare jucator din industria alimentara.

Un apartament de 7800 de dolari

Criza a insemnat un adevarat cosmar pentru dezvoltatorii imobiliari. In Romania, la fel ca in intreaga lume, numeroase proiecte rezidentiale au fost anulate, iar cei care au construit deja reusesc cu greu sa isi vanda apartamentele. Preturile au scazut la jumatate, insa raman la un nivel mediu de peste 60-70.000 de euro pentru un apartament nou de 2-3 camere. Pentru multi dezvoltatori, este cel mai mic pret care pot sa il ofere, avand in vedere costurile de constructie.
[img=551][/img]
Indienii de la Tata, cei care au socat lumea cu automobilul de 2.000 de dolari, au lansat anul trecut o afacere in domeniul imobiliar la fel de surprinzatoare. Tata Housing a inceput constructia unor apartamente intre 26 mp si 42 mp, cu preturi de vanzare intre 7800 si 13.400 dolari (300 dolari pe metrul patrat). Cum arata locuintele, puteti vedea aici. Ideea s-a dovedit de succes, dovada ca Tata a vandut 7.000 de apartamente.

Ce masina conduci? Logan sau Nano?

In industria auto, schimbarile generate de criza sunt cu adevarat dramatice. Multi dintre producatorii auto au fost prinsi nepregatiti, blocati in proiectele unor masini tot mai mari, mai luxoase si mai accesorizate, bineinteles la un pret pe masura. Vanzarile au scazut dramatic, iar rezultatele financiare au demonstrat ca distanta de la profit la faliment este foarte mica.

GM, Chrysler au ajuns in faliment, Opel se zbate sa supravietuiasca, la fel ca toti ceilalti jucatori din industrie. Castigatorii crizei, in opinia expertilor de la Trend Watching, sunt romanii de la Dacia, care au lansat modelul low-cost Logan, si indienii de la Nano, constructorii unei masini de 2.500 de dolari, ce ar urma sa fie lansata inclusiv pe piata europeana in 2011 si in SUA in 2013, la un pret ceva mai mare insa, datorita constrangerilor legate de dotarile obligatorii pe aceste piete.
[img=545][/img]
Loganul produs de Renault in Romania a depasit, potrivit Trend Watching, toate asteptarile in privinta vanzarilor in pietele cheie europene, datorita tendintei consumatorilor de a fi mai atenti la preturi.

Automobilul, construit initial pentru pietele emergente, are costuri de intretinere reduse si a devenit un succes in Eurpa de Vest. Iar acum trendul „smaller it’s better” a prins in intreaga lume, dovada ca toti marii constructori au lansat sau vor lansa in acest an modele de clasa mica, ieftine si fiabile.

Afaceri de criza

Potrivit expertilor de la Trend Watching, in domeniul business-ului se remarca succesul tot mai mare al schemelor de finantare private pentru IMM-uri, ce incearca sa exploateze la maxim creativitatea, spiritul antreprenorial. Fundatia Grameen a lansat in 2008 o astfel de afacere, oferind finantari in special femeilor. Succesul Project Enterprise a facut ca fundatia sa isi deschida filiale in 23 de tari din intreaga lume.
[img=552][/img]

Un business similar a fost lansat de Accion USA, care a ajuns, cu al sau Opportunity Fund sa faca afaceri in 48 de state americane.

Tranzactiile financiare pe mobil

Potrivit expertilor de la Trend Watching, printre afacerile ce au cunoscut o crestere in aceasta perioada de criza il reprezinta serviciile de transfer de bani prin intermediul telefonului mobil.

Printre cele mai de succes sunt Smart Money din Philipine, Zain Zap sau MTN din Africa.
[img=547][/img]

Si Nokia se pregateste sa lanseze in acest an pe mai multe piete un asemenea serviciu intitulat Nokia Money. Prin intermediul serviciului, vor putea fi realizatre tranzactii in genul transferurilor de bani, alimentarilor de carduri, platii de facturi etc.

Turismul low-cost, la mare cautare

Printre castigatorii crizei se afla si operatorii aerieni dar si cei de turism care vand pachete low-cost. In Romania, cel mai bun exemplu il reprezinta compania aeriana Blue-Air si Wizz Air, ale caror oferte de bilete de avion ieftine catre destinatii de interes din Europa au ajuns sa atraga milioane de clienti anual.

In domeniul hotelier, daca in Romania operatorii mentin inca preturile sus, iar efectele se resimt in scaderea abrupta a numarului turistilor, in Occident, lanturile de hoteluri low-cost au devenit una dintre afacerile de succes in perioada de criza.
[img=544][/img]

Expertii de la Trend Watching dau drept exemplu companiile Indian Hotels, care a dezvoltat reteaua Ginger Hotels si Tune hotels care s-au extins spectaculos in ultimii 2 ani in intreaga Asie cu tarifele sale incepand de la 9 dolari.

Si in Europa, companii precum Accor au raportat castiguri in crestere, pe fondul promovarii tot mai agresive si succesului retelelor Formule 1 sau Etap, care ofera conditii de cazare optime la preturi pornind de la 10-15 euro/noapte.

Shaorma anti-criza

Criza economica a adus schimbari majore si in industria alimentara. Fara indoiala, marele castigator este sectorul fast food. In Romania ca de altfel in intreaga lume, pretul produsului si servirea rapida au transformat retelele in genul Mc Donald’s, KFC, Fornetti sau simplele covrigarii, gogoserii si saormarii, intr-una dintre cele mai favorizate afaceri pe timp de criza.

Potrivit unui studiu publicat de Euromonitor si intitulat ”Global Consumer Foodservice: How The World Eats”, comertul stradal a inregistrat in 2008 cel mai mare avans al vanzarilor la nivel global, de 9%. Chioscurile stradale au realizat vanzari de 88,4 miliarde de dolari, situandu-se pe locul patru in topul incasarilor operatorilor de profil, cu toate ca detin numai 21% din totalul pietei de food service ca numar de locatii.

Potrivit expertilor de la Trend Watching, un alt exemplu de afacere de succes in domeniul alimentar il constituie brandul de taitei Maggi, produs de Nestle. Introdus pentru prima data in piete emergente precum India si Pakistan, bandul s-a extins in pietele mature precum Australia si Noua Zeelanda si a fost promovat ca un fel de mancare ieftin si sanatos.
[img=543][/img]

La fel, cunoscutul pachet de iaurturi ”ecopack”, dezvoltat de Danone, care a ajuns sa reprezinte un model de referinta in perioada de criza pentru toti marii jucatori din industria lactatelor.

Hainele chinezesti si Adidas-ul de 1 euro

Recesiunea a adus si o modificare substantiala a perceptiei consumatorilor in privinta produselor de imbracaminte si incaltaminte. Brandurile de lux au inceput sa piarda teren in fata jucatorilor de volum, care au lansat pe piata produse tot mai ieftine.
[img=550][/img]
Potrivit expertilor, produsele ”Made in China” sau ”Made in Taiwan” au invadat toate pietele internationale, iar vanzarile magazinelor low-cost au sfidat criza. In cursa pentru produse cat mai ieftine, s-a ajuns pana acolo incat Adidas a anuntat ca vrea sa lanseze pantofii de sport de 1 euro, ce ar urma sa fie produsi incepand din acest an in Bangladesh.

Telefonul ieftin, la mare cautare

Si piata telecomunicatiilor a cunoscut, in ultimii 2 ani, transformari importante. Marile companii, de la Nokia, la Sony Erricson, Siemens si Motorola au lansat pe piata zeci de telefoane low-cost, in tentativa de a acoperi nevoile unor clienti tot mai atenti la costuri. Razboiul pre-pay a adus in piata oferte tot mai tentante in intreaga lume.

In Romania, de exemplu, Vodafone, Orange si Cosmote s-au intrecut in a oferi sute de minute si SMS-uri gratuit, in tentativa de a acapara o clientela tot mai afectata de criza. Specialistii de la Trend watching.com spun ca unul dintre noile trenduri din piata telecomunicatiilor il constituie telefoanele solare. Samsung India a lansat cu succes modelul Solar Guruun telefon ce costa 59 de dolari si a carui baterie se incarca la soare.
[img=548][/img]
Iar daca nu va ajunge bateria, o puteti incarca de la un alt device aparut in perioada de criza, geanta solara dezvoltata de Timbuk2, care ofera posibilitatea de a incarca telefonul prin intermediul unor mini panouri solare, conectate la un port USB.

Cursa catre cel mai ieftin laptop din lume

In industria IT, criza economica a adus, de asemenea, un interes in crestere pentru produsele low-cost. Dovada ca Intel a ajuns la a treia serie de laptopuri Clasmate PC, iar in Africa, Cherrypal, mini laptopul de 7 inch si al carui cost este de 99 de dolari inregistreaza vanzari spectaculoase.
[img=542][/img]
Si in Romania, vanzarile de mini-laptopuri au avansat puternic, la fel ca, de altfel, toate produsele low-cost IT. Orange si Vodafone, principalii jucatori din piata de comunicatii, au intuit acest trend, lansand oferte dedicate de internet ce includ laptopuri si conexiuni mobile. Potrivit expertilor, scaderea costurilor tehnologiei va face ca notebookurile si laptopurile low-cost sa domine si in urmatorii ani vanzarile din aceasta piata.

Indienii continua sa se afle, si in acest domeniu, printre pionierii produselor low-cost. Ei au prezentat prototipul unui laptop al carui pret va fi de 500 de rupii (zece dolari), ca parte a unui proiect de a facilita accesul la informatie in zonele rurale ale tarii.

De la lanterna solara, la frigiderul de 69 de dolari

Schimbarea perceptiei consumatorilor in privinta produselor utile mai ales acum, in perioada de criza, poate fi sugerata, poate cel mai bine, de succesul de care se bucura unele produse electrocasnice, altadata privite ca simple curiozitati ale tehnicii.
[img=549][/img]
Lanterna solara dezvoltata de cei de la Philips, Uday, sau lampa de 19,99 dolari produsa de Ikea, sub numele Sunnan ce foloseste, la fel, energia solara, sunt doua dintre exemplele date de specialisti pentru a sublinia noul trend in materie de electrocasnice.
[img=546][/img]
Un alt exemplu, considerat elocvent, il constituie cel mai ieftin frigider din lume, produs de indienii de la Godrej. Chotukool, ce cantareste 7,8 kg, va fi lansat luna viitoare si va costa 69 de dolari.