Rezultatele din Romania sunt peste media celor din UE, unde 40% dintre directori se asteapta la venituri crescute in urmatorul an.
Totusi, directorii din Romania sunt mai rezervati decat omologii lor la nivel global sau din Europa Centrala si de Est, care au afirmat acelasi lucru in proportie de 48% si, respectiv, 53%.
Pe termen mediu si lung, prognozele cu privire la evolutia economiei romanesti arata si mai imbucurator, astfel ca 70% dintre directorii de companii cred ca veniturile li se vor majora in urmatorii trei ani. Nivelul de optimism se apropie de cel inregistrat in China (72%), fiind semnificativ mai mare decat procentul directorilor de companii din Uniunea Europeana care cred ca vor obtine venituri mai mari in aceeasi perioada (47%).
Sursa cresterii profitului in companiile din Romania
In ceea ce priveste sursele potentiale de crestere a profiturilor, 50% dintre directorii de companii din Romania au declarat ca dezvoltarea de noi produse si servicii reprezinta principala oportunitate de crestere in urmatorul an, in timp doar 29 % dintre cei din UE si de la nivel global au raspuns acelasi lucru.
Aceste rezultate demonstreaza ca Romania are inca potential de dezvoltare a pietei, varianta produselor si serviciilor noi fiind mai oportuna pentru companii decat cea a cresterii cotei de piata.
Doar 23% dintre directorii de companii din Romania si 27% din cei de la nivelul UE iau un considerare cresterea cotei de piata ca o posibilitate de dezvoltare a afacerii.
Alte oportunitati de crestere sunt cautarea unor aliante strategice sau posibilitati de joint venture (10%), patrunderea pe noi piete (13%) si cresterea prin fuziuni si achizitii (3%).
Pietele traditionale de export pentru Romania sunt Germania (20%) si China (17%). La nivel global, China este preferata ca destinatie de export de 39% dintre directorii de companii.
Cele mai populare masuri anti-criza
Cei mai multi directori din Romania (87%) au declarat ca au modificat strategia companiilor pe care le conduc, ca urmare a noilor conditii de piata generate de criza economica globala.
Printre factorii care au determinat schimbarea, 62% dintre ei sunt de parere ca dinamica sectorului economic din care fac parte a avut cel mai mare impact in decizia de a implementa schimbari de strategie, 31% declara ca cererile consumatorilor au jucat cel mai important rol in schimbare, iar 27% indica previziunile de crestere economica si incertitudinea.
Doar 27 % dintre ei au indicat atitudinea fata de risc ca motiv de schimbare de strategii, in timp ce 41% dintre directorii de la nivel global au vorbit despre aceeasi cauza a schimbarii.
Schimbarile cadrului de reglementare din Romania a avut impact scazut asupra proiectelor de afaceri, intrucat doar 19% din directori afirma ca regandirea strategiilor a avut acest factor drept cauza.
.
Pentru a face fata crizei economice, 90% dintre directorii de companii din Romania au implementat un plan de reducere a costurilor, un procent asemanator cu cel inregistrat in alte regiuni – 84% pentru directorii generali de pe plan global si 91% pentru cei din Uniunea Europeana.
In plus, 37% dintre respondenti au recurs la internalizarea unui proces de afaceri, care era in prealabil externalizat, un procent mai ridicat decat cel inregistrat la nivel global sau in UE (ambele 25%).
Ca potentiale amenintari pentru companiile lor, directorii indica posibilitatea majorarii poverii fiscale (67%) drept principalul factor de risc.
Raportul pe 2011 a PwC Global CEO Survey a fost realizat pe baza a 1.201 interviuri, luate in 69 de tari, in semestrul al IV-lea din 2010.