- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Pe frontul de retail: De ce pierd investitorii romani batalia cu strainii

03 Feb, 00:07 • traian.badulescu
Piata de retail din Romania s-a dovedit un teren propice pentru companii internationale ca Billa, Carrefour, Lidl, Mega Image, in timp ce investitorii autohtoni care si-au incercat puterile in acest domeniu fie au fost "inghititi" de numele mari, fie au capotat, dintr-un motiv sau altul.
Pe frontul de retail: De ce pierd investitorii romani batalia cu strainii

Expertul in retail Ciprian Moga a aratat ca exista mai multe exemple de afaceri romanesti de retail care au esuat sau au rezultate precare. „Majoritatea acestor afaceri s-au dezvoltat in perioada de crestere economica si intreprinzatorii din spatele lor au fost foarte buni la cucerirea de piete si la dezvoltare. Au ocupat rapid locatii si au luat ‘crema’ pietelor aflate pe varf de val”, a mentionat Moga.

Dar in momentul in care piata de retail s-a comprimat, toate magazinele din tara au avut nevoie de avantaje concurentiale, de diferentiere, serviciu client de calitate, promotii si preturi competitive. „Competentele necesare pentru aceste afaceri au fost altele: vanzare si achizitii. Aici comerciantii romani sunt inca precari, iar cei care inca mai rezista incearca sa si le dezvolte rapid”, a explicat expertul in retail.

Pe de alt parte, marile grupuri de retail reusesc sa concentreze resurse financiare pentru extindere, care este ieftina in aceste zile, a mentionat acesta.

„Daca ar fi sa rezumam diferentele dintre retailerii straini si cei autohtoni, as mentiona puterea financiara si competenta in afaceri mari in retail”, a spus Moga.

„Pentru primul aspect lucrurile sunt clare, vorbim de grupuri internationale. Referitor la competentele de retail : grupurile internationale vin cu un bagaj de know-how, experienta, sisteme interne (logistica, IT) care si-au aratat competitivitatea in mai multe tari si in mai multe valuri de criza. Sistemul afacerilor de retail din strainatate sunt mai flexibile si mai adaptabile”, a adaugat expertul.

Delia Nica, vicepresedinte al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) a explicat ca retailerii internationali se extind in ciuda scaderii consumului, datorita oportunitatilor imobiliare.

„Intr-o situatie de criza, cumperi ieftin, oportunitatile pe piata terenurilor sunt multe. Mizezi pe cresterea retelei si te pregatesti pentru momentul cand aceasta criza se va incheia”, a declarat Delia Nica.

Ea a mentionat ca atunci cand strategia grupului este sa te extinzi si ai si finantare, pot exista oportunitati. „Nu toata lumea a luat decizia sa se extinda. Poti sa faci expansiune pe orizontala, prin extindere, sau pe verticala, prin fidelizarea clientilor, oferte de finantare in parteneriat cu bancile”.

Si Sorin Minea, presedintele retailerului Angst, apreciaza ca extinderea nu echivaleaza cu succesul.

„Daca se extind nu inseamna ca au succes. Este o strategie de piata, incerci sa ocupi fiecare pozitie pe piata, nu vrei  sa lasi loc pentru altii, blochezi toate zonele bune”, a spus Minea.

In opinia acestuia, daca pe termen mediu se pierd niste bani, pe termen lung s-ar putea castiga.

Reteaua Mic.ro, un esec?

Omul de afaceri Dinu Patriciu inregistreaza probleme din ce in ce mai mari in business-urile din retail, in contrast cu firmele internationale care continua extinderile agresive.

Referitor la acest caz, Sorin Minea, presedintele Angst, spune ca Mic.ro este o idee buna, dar implementata defectuos. „Nu poti sa faci 500 de magazine la plesneala peste noapte, mai ales daca nu ai experienta, nu ai logistica necesara si managementul adecvat. Cel mult ridici pretul de inchiriere al pietei”, a completat Minea.

El a adaugat ca in ciuda experientei pe care o are in domeniul retailului, nu ar avea curaj sa deschida 20 de magazine de-odata.

„Intai trebuia sa se uite clar pe locatii. Macar primele 50 de locatii, daca erau foarte profitabile”, a spus Minea.

El considera ca afacerea Mic.ro ar putea fi atractiva pentru investitori, care sa o cumpere nu pentru cifra de afaceri si locatii, ci pentru brand si idee.

La randul sau, expertul in retail Ciprian Moga crede ca situatia Mic.ro este dificila si necesita eforturi mari de redresare.

„Probabil ca problema poate fi rezolvata prin vanzarea catre un grup de retail, care sa vina cu un management performant si cu infuzia de capital necesara. Vor fi importante rezultatele obtinute de Mic.ro in ultimul an. Insa este dificil de estimat la ce valoare se va putea vinde – cu datorii si active relativ putine, dat fiind ca majoritatea spatiilor sunt inchiriate”, a spus Moga.

El a atras atentia ca daca refinantarea va fi asigurata de Dinu Patriciu, conform declaratiilor sale din ianuarie, atunci Mic.ro va avea nevoie de oameni cu experienta de retail in echipa de management.

O prima cauza a problemelor retelei Mic.ro, identificata de expertul in retail, este dezvoltarea pe banii furnizorilor. „Daca datele Coface sunt corecte, inseamna ca extinderea companiei s-a facut prea repede, probabil din dorinta de a ocupa o nisa de piata”, a spus Moga.

El a adaugat si conditiile stricte pentru francizori, cum ar fi obligativitatea de a respecta gama de produse oferita de grup, care a taiat orice creativitate din partea partenerilor de franciza.

Ciprian Moga a mentionat si absenta produselor generatoare de trafic din gama de produse. „De exemplu, un intreprinzator care a dezvoltat un magazin de cartier in Bucuresti. Omul a vandut timp de cateva luni aproape numai paine proaspata, adusa de la o fabrica de paine din doua in doua ore si a reusit prin acest demers sa isi creeze o clientela fidela in magazin, care ulterior a cumparat si alte produse”, a exemplificat Moga.

Potrivit lui, conceptul Mic.ro este adaptat la piata doar partial. „Conceptul generos oferit de lanturi similare gen 7-eleven din strainatate, si care a inspirat Mic.ro, este un concept adaptat unei clientele cu venituri medii. Magazinele Mic.ro se gasesc de foarte multe ori in locatii unde majoritatea cumparatorilor au venituri mici”, a mai spus Moga.

Acesta a amintit si sistemul logistic putin flexibil, pentru un business care necesita flexibilitate pe volume.

Business-urile din retail ale omului de afaceri Dinu Patriciu precum Mic.ro si Minimax apar din ce in ce mai des in dosare de insolventa. Mai mult, compania Minimax si-a cerut singura insolventa, dupa ce o serie de furnizori solicitasera instantei acelasi lucru.

Alte exemple de retaileri romani care nu au reusit sa se impuna pe piata locala de retail sau au fost inghititi sunt Artima, Primavara, PIC si Trident. Astfel, Artima a fost preluata de francezii de la Carrefour, iar o parte din magazinele Primavara de catre Mega Image, parte a grupului belgian Delhaize.

PIC a intrat in insolventa, dupa ce proprietarul retelei, Cornel Penescu, a avut probleme cu legea. Si retailerul autohton Trident a demarat procedura de insolventa pe fondul unor incapacitati de plata.