Editura Businesstech
Colectia Sa conduci mai bine
Pret 20 lei
Titlu original: Pilot vision and Other pilot secrets to succeed in the business world
Cartea intr-un minut:
Pilotul de elita John Michael Magness reuseste in afaceri si este un bun comunicator, tocmai pentru ca si-a dezvoltat abilitatile care definesc un lider-pilot. Interesul oamenilor de afaceri in pilotarea avioanelor l-a facut, cu atat mai mult, sa gaseasca analogiile dintre cele doua cariere pentru a crea prototipul Liderului-Pilot.
Cronica DailyBusiness
Ideea cartii pleaca de la un fapt care l-a intrigat pe autor. In toate intalnirile sale cu lideri in afaceri a descoperit ca acestia aveau abilitati identice cu ale pilotilor de zbor, el insusi fiind un pilot de elita.
Afacerea personala va avea miscarea pe care i-o imprima liderul daca acesta se pozitioneaza in fata „aeronavei”. Asa fac pilotii pentru a-si largi perspectiva asupra mediului.
Perspectiva permite acestuia sa anticipeze problemele, sa prevada nevoile pietei si sa actioneze cu mult inainte de a fi fortat de concurenta sa o faca. Liderul trebuie sa studieze concurenta si sa o cunoasca mai bine decat aceasta pe el. Astfel, va avea capacitatea sa prevada care vor fi actiunile concurentei.
Rezultatul perspectivei de pilot este luciditatea situationala, adica aptitudinea de a fi constient de circumstantele imediate. Un lider care stie, fara sa-si consulte notitele, stadiul de lucru al fiecarui proiect sau contract si posibilele probleme viitoare, are o astfel de luciditate. Pentru aceasta, este nevoie de intelegerea mediului si de a simti care este directia ascendenta.
Legaturile cu echipa trebuie sa fie simple si directe. Nimic nu este mai eficient in distrugerea moralului unei echipe decat „infectarea” cu o atitudine negativa.
Dupa ce a invatat sa piloteze, preocuparea liderului ar trebui sa fie acumularea de experienta prin cat mai multe „ore de zbor”.
Liderii-Piloti folosesc planificarea in 3 domenii importante: obiective, timp si posibilitati. Pentru a realiza ceva important, liderul trebuie sa fragmenteze obiectivul final in mai multe obiective intermediare. Pentru a ajunge la destinatie, toate reperele trebuie sa fie scrise. Avand un plan scris, se creeaza o baza la care liderul se raporteaza atunci cand sunt necesare corectii de drum.
Un obiectiv are nevoie de un termen de realizare pentru a indemna la actiune. Stresul creat de apropierea termenului va duce la amplificarea eforturilor pentru realizarea lui.
[quote=John Michael Magness]Cei mai buni piloti ai companiilor aeriene sunt cei care pot planifica timpul la secunda, iar cei mai slabi piloti sunt cei care lasa timpul sa le dicteze actiunile[/quote]
O parte importanta a planului de rezerva este vizualizarea, care permite liderului sa vada cu ochii mintii cum functioneaza un plan cu mult inainte de a fi pus in aplicare. Controlul mediului in care lucreaza este esential pentru lider. Altfel, se aplica legea lui Murphy „daca ceva poate merge prost, atunci va merge”.
Legea lui Moore (puterea computerelor se dubleaza in fiecare an) confirma ca progresul tehnicii va continua. Provocarea viitorului este aceea de a folosi rezultatele progresului tehnic, dar neuitand nici un moment ca trebuie sa-ti antrenezi gandirea creativa.
Toti pilotii sunt obligati prin lege sa urmeze un minim de cursuri de perfectionare in fiecare an. Dezvoltarea profesionala permanenta este un mod de ridicare a moralului echipei.
Liderul va trebui sa fie intotdeauna informat despre cele mai noi tendinte in domeniul in care activeaza. Nu se poate obtine ceva din nimic, dar poti avea incredere ca actiunile sustinute pentru realizarea unui obiectiv vor avea consecinte pozitive asupra ta.
Resurse suplimentare:
– Ce au in comun aviatorii si vanzatorii de echipamente medicale? (interviu cu Nicu Mazilu, director divizia echipamente si service la Medicare Technics)