- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Ping-pong intre guvern si companiile petroliere, pe tema preturilor la carburanti

14 May, 00:01 • razvan.codorean
Pretul carburantilor ar putea ajunge in scurt timp la nivelul de 5 lei/litru si chiar mai mult. In timp ce companiile justifica scumpirile prin influenta cotatiilor internationale la titei, guvernul roman acuza lipsa de scrupule a jucatorilor din piata.
Ping-pong intre guvern si companiile petroliere, pe tema preturilor la carburanti

„Atragem atentia companiilor petroliere ca unele produse pe care le comercializeaza sunt extrase din solul romanesc si nu pot motiva cresterea pretului carburantilor prin faptul ca barilul de petrol a ajuns la 125 dolari”, a declarat, luni, ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian.

O declaratie prin care Vosganian a lasat de inteles ca preturile carburantilor din Romania nu ar fi in conformitate cu realitatile economice, adica ar fi umflate de companiile petroliere pentru a-si creste profiturile pe spatele economiei romanesti, dependenta de carburantii oferiti de ei.

Iar aceste preturi record s-ar regasi in pretul transportului, al alimentelor, al serviciilor, etc., cu efecte directe asupra inflatiei, care a ajuns in aprilie la o rata anualizata de 8,62% si mai departe cu impact puternic asupra balantei de plati, bugetului, cresterii economice.

Marile companii petroliere prezente pe piata romaneasca resping insa declaratiile lui Vosganian, considerandu-le absurde, cu grave consecinte in piata si mai ales cu un puternic caracter electoral.

Directorul Lukoil, Constantin Tampiza, unul dintre cei mai mari jucatori din piata, cu activitati in domeniul rafinarii petrolului si distributiei de carburanti, spune ca declaratiile Ministrului Economiei si Finantelor afecteaza in mod extrem de grav sectorul energetic.

„In primul rand sunt absurde. Nu te poti referi la companiile petroliere care folosesc resursele naturale, atata timp cat doar una singura le exploateaza, Petrom”, spune Tampiza.

„In al doilea rand, faptul ca ridica semne de intrebare asupra functionarii la nivel competitiv a pietei petroliere si spune ca ar putea impune masuri de control asupra acesteia, practic influenteaza piata. Ce ar fi daca un investitor din domeniu, alertat de implicarea guvernului intr-o piata libera, si-ar retrage investitia?„, mai spune Tampiza.

„Preturile produselor petroliere sunt construite in mod transparent. Nimeni nu e atat de inconstient sa ceara mai mult, atata timp cat pretul petrolului s-a dublat in ultimul an. In plus, e vorba si de concurenta. De ce sa iau benzina, de pilda, mai scumpa de la Lukoil, cand Petrom, sa zicem, mi-ar da mai ieftin. Ceea ce spune Vosganian e o simpla declaratie electorala„, mai spune Tampiza.

Nici reprezentantii Rompetrol nu par a fi foarte incantati de declaratiile lui Vosganian. Oficialii companiei au declarat ca Romania este o tara care depinde de importurile de titei, iar pretul carburantilor este strans legat de evolutia pretului petrolului pe piata internationala, precum si ca productia interna nu acopera decat 40-45 la suta din consumul intern.

Rompetrol a precizat, pe de alta parte, ca va participa la discutiile propuse de autoritati pe tema preturilor la carburanti si va analiza solutiile avansate de Ministerul Economiei.

Petrom, „vinovatul fara vina” in scandalul carburantilor

Analistii economici spun ca, fara indoiala, declaratiile lui Vosganian ii vizeaza in principal pe austriecii de la OMV-Petrom, cei care exploateaza rezervele de petrol ale Romaniei, pe baza unei redevente (contract de exploatare – n.r.) primita in 2004 de la statul roman, la pachet cu privatizarea companiei.

De altfel, in declaratia de luni a ministrului Economiei, acesta a tinut sa precizeze ca redeventele platite pentru exploatarea campurilor petroliere din Romania sunt printre cele mai mici din Europa.

„Acest lucru nu se reflecta in pretul carburantului, desi ar trebui”, a spus Vosganian, care a adaugat ca, din punctul de vedere al taxelor aplicate produselor petroliere, Romania este pe locul 23 in Uniunea Europeana, iar in ceea ce priveste pretul final, Romania este pe unul din ultimele 10 locuri.

[quote=Varujan Vosganian, ministrul Economiei si Finantelor]”Ar fi corect ca profiturile companiilor sa nu fie rezultat al cresterilor de preturi, ci al realitatilor economice”[/quote].
„Vom face o recomandare in acest sens. Acest lucru nu inseamna ca ne implicam in modul cum se construiesc preturile, dar o recomandare din partea ministrului Finantelor trebuie sa fie tratata cu seriozitate„, a subliniat ministrul.

Conducerea Petrom sesizeaza atacul cu „perdea” al ministrului Vosganian, dar spune ca nu are nimic sa isi reproseze. Directorul de comunicare al companiei, Dan Pazara, a declarat, pentru DailyBusiness, ca pretul carburantilor vanduti de Petrom este construit plecand de la grila de calcul valabila pentru toti producatorii si comerciantii.

Noi vindem la tarife in conformitate cu realitatile pietei, in care sunt luate in calcul atat cheltuielile de exploatare a petrolului romanesc, nivelul redeventei, taxele cerute de stat, pretul petrolului la nivel international etc.”, spune Pazara.

„Guvernul roman cunoaste modul in care sunt construite preturile, iar declaratiile de acest gen, in contextul dat, nu isi au o acoperire in realitate, in relatia directa si continua pe care o avem cu autoritatile”, spune oficialul Petrom.

Analistii economici spun ca atacul lui Vosganian ascunde de fapt eforturile fara succes ale guvernului in a modifica nivelul redeventei platite de Petrom pentru exploatarile din Romania.

In 2004, statul roman ii acorda OMV-ului dreptul de a exploata resursele petroliere la o redeventa fixa, de 5,6 euro pe tona de petrol extrasa din zacamintele din Romania pana in 2014, adica pentru 10 ani. Petrom plateste astfel o suma anuala de circa 347 milioane de lei pe an (circa 96 milioane euro), conform ANRM, si asta in conditiile in care pretul petrolului s-a scumpit de la 50-60 de dolari/baril la 126 de dolari, ultimul record inregistrat luni, la Bursa din New York.

[quote=Ilie Serbanescu, analist economic]”Austriecii platesc acum o suma ridicola fata de cat incaseaza de pe urma privatizarii Petrom”[/quote].
„Asa-zisul mare succes al privatizarii Petrom, mult laudat la vremea respectiva, se dovedeste acum o pacaleala de proportii pentru statul roman, care si-a instrainat resursele practic pe degeaba”, a spus si analistul Cristian Dinulescu.

Agentia Nationala de Resurse Minerale a incercat sa „drege busuiocul” si a venit cu un proiect de modificare a Legii Petrolului, prin care Petrom ar urma sa plateasca statului roman o redeventa anuala (taxa de exploatare a zacamintelor – n.r.) de circa 500 mil. euro, de peste cinci ori mai mare decat in prezent.

„Redeventa va fi calculata, luand in calcul pretul titeiului, conform cotatiilor internationale sau pretul de livrare al acestuia, daca acesta din urma este mai mare decat pretul titeiului conform cotatiilor internationale”, a declarat, pentru DailyBusiness, Bogdan Gabudeanu, presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale.

„In plus, in calculul redeventei va fi introdus si indicele de profitabilitate care reprezinta un indicator ce implica cheltuielile implicate de extractia petrolului, pentru fiecare zacamant comercial in parte, comunicate trimestrial, autoritatii competente”, a mai spus Gabudeanu.

[]Petrom si-a sporit veniturile cu 68% in primul trimestru al acestui an, pana la 5,15 miliarde lei (1,4 miliarde euro), pe fondul unei usoare cresteri a productie de titei. Petrom a inregistrat in primul trimestru un profit net de 977 mil. lei (265 mil. euro), cu 156% mai mare decat in perioada similara a lui 2007.

[quote=Cristian Dinulescu, analist economic]”Petrom a produs petrol la circa 20 de dolari/baril in Romania si l-a vandut la cotatia internationala, de peste 120 de dolari/baril. Diferenta o constituie taxe si pofit. Rentabil, nu?”[/quote].
Dan Pazara, directorul de comunicare Petrom, a declarat, pentru DailyBusiness, ca spera ca ANRM sa nu ridice problema modificarii contractului de privatizare sau a unor prevederi ce fac referire sau influenteaza actul oficial semnat intre statul roman si OMV.

„Stabilitatea fiscala este o componenta esentiala in domeniul de titei si gaze datorita volumului mare de investitii si perioadei de derulare a acestora. Petrom are un plan de invesitii foarte agresiv, de peste 3 miliarde de euro pana in 2010, si de aceea speram ca statul roman sa isi indeplineasca clauzele si obligatiile contractuale prevazute prin contract„, a declarat Pazara.

Pretul carburantilor ar putea ajunge la 5 lei/litru in iunie

In afara Petrom, care isi asigura o mare parte din necesarul de carburanti din resursele naturale ale Romaniei, pe care le exploateaza in exclusitivate, celelalte companii aduc pe piata romaneasca petrol din import. Rompetrol, grupul controlat acum de KazMunaiGaz, compania de stat din Kazahstan, aduce petrolul in special din fostele republici sovietice, iar Kazahstan este unul dintre principalii furnizori. Lukoil, pe de alta parte, isi aduce petrolul pe care il rafineaza in Romania din Rusia la preturi, spune directorul Tampiza, similare celor de pe plan international.

„Nu ne face nimeni concesii, nici statul rus, nici furnizorii. Platim la nivelul pretului international si incercam sa mentinem tarifele la un nivel acceptabil, reducand la maxim costurile. Suntem deja pe minus, la capitalul profit, si am fost nevoiti sa ne reducem activitatea”, a spus Tampiza.

Preturile, estimeaza managerul Lukoil, ar urma sa creasca si pe viitor, daca barilul de petrol va continua sa bata record dupa record.

„Pretul petrolului este construit pe fond speculativ. Aici e mana fondurilor de investitii care tranzactioneaza in special pe futures si au interes in a creste pretul petrolului. Daca va evolua pe aceeasi tendinta ca in acest an, ma astept ca pretul carburantilor sa depaseasca 5 lei/litru in aceasta vara„, a spus Tampiza.

Presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari, Ion Tache, confirma si el scumpirea carburantilor la peste 5 lei/litru, inca din luna iunie.

„Atata timp cat se mentine acest ritm de crestere a pretului titeiului, si la noi preturile vor creste in acelasi ritm. Nu e o crestere normala, dar, avand in vedere conditiile din piata, sa ne asteptam ca la vara sa platim cam 5-6 lei/litru de carburant„, a spus Tache.

Anul trecut, in luna mai, pretul unui litru de benzina era vandut in medie, pe piata romaneasca, cu 3,37 lei, in timp ce in mai 2008, pretul a depasit deja 3,87 lei. In ceea ce priveste motorina, scumpirea a fost chiar mai accentuata. Pretul unui litru de motorina a fost, in medie, anul trecut, de 3,40 lei, in timp ce in prezent, pretul la pompa depaseste 4,24 lei.