- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Primele socuri pentru retailul romanesc: Scad vanzarile de paine si mezeluri

05 Jun, 00:01 • razvan.codorean
Retailul romanesc alimentar sufera primele socuri provocate de cresterea preturilor si modificarea obiceiurilor de consum ale romanilor, dupa ce in ultimii ani a inregistrat ritmuri de crestere record, declara producatorii.
Primele socuri pentru retailul romanesc: Scad vanzarile de paine si mezeluri

Piata de panificatie si cea carnii si mezelurilor, evaluate la 2 miliarde de euro in 2007, vor inregistra scaderi de vanzari in acest an.

Cresterea puternica a preturilor alimentelor din acest an si scaderea puterii de cumparare a romanilor au schimbat la 180 de grade trendul din industria alimentara romaneasca, iar primele semne se resimt in panificatie si industria carnii si mezelurilor.

Producatorii de mezeluri spun ca vanzarile au scazut simtitor in primele patru luni ale acestui an, trendul negativ urmand sa caracterizeze intregul an 2008.

„Fabricarea preparatelor din carne este in scadere”, spune Mihai Visan, director executiv al Asociatiei Romane a Carnii. „Cresterea preturilor, datorata cresterii costurilor cu materia prima si utilitati, dar si modificarea comportamentului de consum al romanilor, au adus scaderi de vanzari de cateva procente, la o piata evaluata in 2007 la circa 1 miliard de euro”, a precizat Visan, pentru DailyBusiness.

Mezelurile romanesti au in continut peste 70% materie prima de import. In conditiile in care pretul carnii de porc a crescut cu 15% in primele trei luni ale acestui an, si preturile la raft au crescut, iar consumul, in mod direct, s-a redus. Nu avem o statistica exacta privind nivelul scaderii, dar il estimez undeva la cateva procente in acest interval”, a declarat Sorin Minea, presedintele Asociatiei Romane a Carnii.

O situatie similara se inregistreaza si in domeniul panificatiei, unde vanzarile s-ar putea reduce in acest an, ca volum, cu cateva procente.

„La o piata de 900 milioane de euro in 2007, o scadere anuala de un procent, de pilda, este semnificativa pe termen lung. Ganditi-va ca in 10 ani scaderea poate fi de 10%, procent important, mai cu seama ca este vorba de o schimbare a obiceiurilor de consum, aproape imposibil de corectat in sensul cresterii consumului”, a declarat, pentru DailyBusiness, Aurel Popescu, presedintele Rompan, patronatul din industria de panificatie.

Cresterea preturilor si alimentatia rationala dau batai de cap producatorilor

Romanii, europenii cu cea mai scazuta putere de cumparare din Uniunea Europeana, au inceput sa traga din ce in ce mai tare de portofel, reducandu-si sensibil cheltuielile cu mancarea, spun producatorii. Faptul ca Romania se afla pentru a treia luna consecutiv in fruntea topului european al cresterii vanzarilor pe retail, se datoreaza „albirii” pietei negre din domeniul alimentatiei si nu cresterii vanzarilor din magazine.

„Romanii nu mananca mai mult decat ceilalti europeni”, spune Sorin Minea, presedintele Romalimenta, patronatul din industria alimentara.

„Cresterea vanzarilor, raportata de statistici, se datoreaza in principal eliminarii treptate a vanzarilor din piata neagra care, incet dar sigur, isi reduce proportia. Pe masura ce producatorii de paine, de carne, de lactate sau de ulei intra in legalitate, este normal sa se inregistreze o crestere in statistici. Dar per ansamblu, consumul se reduce de la an la an”, a mai spus Minea.

Romanii isi cheltuie, in prezent, cam 38% din venituri pentru a cumpara alimente, arata datele Institutului National de Statistica (INS).

Aurel Popescu, presedintele Rompan, vine cu un alt argument la trendul descrescator al volumului de vanzari. In opinia sa, romanii isi schimba de la an la an obiceiurile de consum, vanzarile produselor cu un aport mare de calorii reducandu-se treptat pe masura ce consumatorii constientizeaza riscurile la adresa sanatatii.

„Tot mai multi romani isi pun probleme de sanatate, mai ales de greutate, iar acest lucru se vede atat in studiile sociale dar mai ales in consum”, a afirmat Popescu.

„Pe segmentul de panificatie, de pilda, consumul de paine a scazut in ultimii zece ani cu zece kilograme pe consumator pe an, si, cu toate ca este inca ridicat fata de media europeana, trendul de scadere va continua si in urmatorii ani”, a mai spus presedintele Rompan.

Anul trecut, in Romania s-au produs 2,5 milioane de tone de paine.

In prezent, romanii se afla pe locul 3 in Europa in privinta consumului de paine, cu 108-110 kg pe locuitor pe an, dupa Albania si Bulgaria, in timp ce media europeana este de 78-80 kg/locuitor pe an.

„Scaderi se inregistreaza si in cazul mezelurilor, consumatorii alegand tot mai mult produsele cu un grad de calitate ridicat, eliminand din consum produsele cu exces de grasime si aport mare de calorii. Anul trecut, pe piata romaneasca s-au comercializat 275.000 tone de mezeluri. In 2008, vanzarile vor fi mai mici ca volum”, a declarat Mihai Visan, directorul Asociatiei Romane a Carnii.

Producatorii isi reorienteaza afacerile

Pentru a face fata noilor realitati, producatorii din industria alimentara si-au reorientat productia catre sortimentele cerute de piata. Iar cel mai semnificativ exemplu, din acest punct de vedere, este cel al industriei de panificatie, care a inceput sa produca mai multa paine feliata, pentru care cererea este in crestere.

„Am constatat in ultimii doi ani o crestere de peste 30 de procente a vanzarilor de paine ambalata si feliata, a specialitatilor de faine integrala, graham, secara, a celei cu adaos de semnite, germeni de grau si seminte”, a declarat pentru DailyBusiness, Alin Giurea, presedintele Pambac Bacau, unul dintre cei mai mari producatori din tara.

Urmand acest trend, Pambac Bacau, Dobrogea Group si Spicul, trei dintre principalii producatori de paine din Romania, au trecut deja la dezvoltarea puternica a productiei de produse premium, de la painea feliata la cea cu minerale, fara E-uri si cu aport caloric redus. Romanii consuma in prezent in proportie de 70% paine alba si 30% paine neagra.

Andreea Mihai, directorul de marketing de la Carrefour, estimeaza ca schimbarile in obiceiurile de consum ale romanilor vor continua, iar acest lucru se va vedea in mod concret in rafturile magazinelor.

„Piata de retail va creste, fiindca exista inca zone neacoperite de comertul modern. In timp vom asista insa la schimbari in obiceiurile de consum, schimbari normale de altfel”, a spus Mihai.

„Apetitul pentru consumul din retail se va domoli in sensul scaderii ponderii acestuia in bugetele consumatorilor, ca urmare a cresterii veniturilor, insa cu siguranta, vor exista particularitati care ne vor diferentia de consumatorii din alte tari”, a declarat reprezentantul Carrefour, pentru DailyBusiness.

Producatorii mai spun ca piata va urca doar daca preturile se vor reduce iar consumul va creste.

Scaderea preturilor ar putea avea loc doar prin masuri directe si concrete, reducerea TVA la alimente si noul Cod de Bune Practici, negociat in prezent cu retailerii fiind cel mai des invocate.