- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Producatorii de alimente negociaza ca sa vanda mai ieftin in cartier decat la hipermarket

21 May, 00:01 • razvan.codorean
Producatorii din industria alimentara negociaza un cod de bune practici cu hipermarketurile, solicitand libertatea de a-si impune preturile proprii. Scopul lor este de a vinde mai ieftin magazinelor de cartier decat marilor retaileri, pentru a stimula concurenta.
Producatorii de alimente negociaza ca sa vanda mai ieftin in cartier decat la hipermarket

Producatorii romani din industria alimentara se plang de ani de zile ca la toate produsele, fie ele legume, fructe, carne, panificatie sau bauturi, retailerii le cer sa vanda la un pret unic, stabilit prin contract, pe intreaga piata alimentara. Daca nu respecta contractul, adica pretul impus de retaileri, se pot trezi ca sunt dati afara din marile magazine care, in Romania, acopera cea mai mare parte din consum.

„Degeaba ne reducem costurile de productie si vrem sa vindem mai ieftin, sa avem o concurenta reala in piata, daca ni se impun preturi de lista. Iar cine nu respecta contractele nu mai are acces la hipermarketuri, adica la marile orase, la cei mai multi consumatori. Iti ramane sa vinzi doar in orasele mici si in mediul rural, adica sa dai faliment”, a afirmat Sorin Minea, presedintele Romalimenta.

In replica, retailerii spun ca problema este falsa si ca prin acuzele la adresa hipermarketurilor, producatorii incearca sa isi acopere de fapt ineficienta si dorinta de a creste preturile cand vor, la ce nivel vor, mizand pe faptul ca acopera cea mai mare parte din piata.

Codul de Bune Practici ar putea reglementa problemele din retail

Dupa o serie de declaratii dure, dar si masuri concrete, in sensul rezilierii unor contracte de ambele parti, producatorii, procesatorii si retailerii au ajuns la masa negocierilor, incercand sa puna la punct un protocol numit Codul de Bune Practici, care sa reglementeze relatiile contractuale la nivel de industrie.

„Ne-am intalnit marti la Ministerul Agriculturii pentru a definitiva problema infiintarii Codului de Bune Practici, care va explica formarea pretului de achizitie si va interzice vanzarea produselor sub acest pret”, a declarat pentru DailyBusiness Sorin Minea, presedintele Romalimenta.

„Pretul de achizitie va fi format din preturile noastre, ale producatorilor, la care se adauga taxele cerute de supermarketuri. Cel mai mare castig este ca prin impunerea acestei reglementari vom putea vinde la preturi libere, fapt ce va genera o concurenta in piata”, a adaugat Minea.

„Ipoteza SF”: Preturile alimentelor ar putea scadea din iulie cu 20-50%

Cel mai mult de castigat, spun reprezentantii Romalimenta, vor avea clientii care vor plati, cel mai probabil din iulie, preturi cu 20-50% mai mici decat in prezent, bineinteles in cazul in care Codul de Bune Practici va intra in vigoare.

„Avand libertatea de a ne construi propriile preturi, vom putea vinde mai ieftin la magazinele de proximitate, la retelele mici, iar acestea vor avea interesul sa puna un adaos cat mai mic”, a explicat Minea.

„In acest fel, preturile la magazinele de cartier vor fi mai mici decat la hipermarketuri, iar clientii vor sesiza asta. Hipermarketurile vor fi fortate astfel sa reduca numarul si nivelul taxelor pe care le percep, ce reprezinta circa 30% din pretul de raft, iar preturile platite de cumparatori vor scadea cu pana la 50% in cel mai optimist caz”, a mai spus presedintele Romalimenta.

Retailerii prezenti la negocierile de la Ministerul Agriculturii au refuzat sa faca declaratii pe tema Codului de Bune Practici si mai ales, asupra impactului aplicarii acestuia in piata.

Reprezentantii Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), organizatia ce reuneste majoritatea retelelor de retail din piata, au declarat insa anterior, pentru DailyBusiness, ca taxele percepute de comercianti, reprezinta „masuri de marketing” practicate de retaileri in intreaga lume.

„Niciun retailer din Romania nu are marja de profitabilitate mai mare de 5% din cifra de afaceri”, a declarat Alexandru Vlad, vicepresedintele AMRCR.

La randul sau, Dan Sucu, presedintele AMRCR, a aratat ca producatorii si procesatorii trebuie sa-ti eficientizeze productia pentru a face fata majorarilor de cost cu materia prima, nu sa dea vina pe retaileri.

„Cred ca este absolut obligatoriu ca eficienta comertului modern sa treaca in performantele producatorului si procesatorului. Nu in comert este problema, deoarece activitatea comerciala este cea mai eficienta veriga din tot acest lant”, a declarat Dan Sucu.

Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania a fost infiintata in 2003 si numara in prezent companii precum Altex, Baumax, Billa, Bricostore, Carrefour, Cora, Diverta, Domo, Flamingo, La Fourmi, Mega Image, Mobexpert, Praktiker, Selgros, Profi Rom Food. Metro si Real sunt in curs de aderare.

Producatorii mizeaza pe experienta franceza

In negocierile cu retailerii, producatorii si procesatorii romani mizeaza pe experienta europeana in materie. In mai multe state europene, printre care Marea Britanie, Germania si Franta, autoritatile au descoperit ca marile retele de retail fortau producatorii sa isi vanda produsele la un anumit pret, fapt considerat o incalcare a legilor concurentei.

Asfel, in Franta, grupul Carrefour a trebuit sa plateasca producatorilor francezi de fructe si legume despagubiri in valoare de 1 milion de euro, conform unei hotarari a Curtii de Apel din Caen. Grupul francez a fost chemat in judecata de Federatia Nationala a Producatorilor, deoarece ar fi impus, in perioada 2000-2001, un contract de prestari servicii in urma caruia producatorii au inregistrat pierderi de peste 3 milioane de euro.

„Negocierile vor fi cu siguranta dificile. Vom avea o noua intalnire pe 3 iunie si speram ca in maxim o luna sa incheiem acest Cod, astfel incat documentul sa intre in vigoare. Daca nu vor accepta respectarea legislatiei europene, vom fi nevoiti sa ne cautam dreptatea in justitie. Sper insa ca nu se va ajunge pana acolo”, a declarat Sorin Minea, reprezentantul Romalimenta, pentru DailyBusiness.

In timp ce retalierii si producatorii negociaza pe tema Codului de Bune Practici, autoritatile au declansat un control pe piata de retail.

Consiliul Concurentei a anuntat ca va incerca sa afle daca exista nereguli in piata. Daca va gasi nereguli, atunci penalitatile pot ajunge la 10% din cifra de afaceri inregistrata in anul anterior.