- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Retailul in 2009: Retelele de discount au sanse sa devina castigatorii crizei

30 Jan, 00:01 • razvan.codorean
Criza economica va creste veniturile magazinelor tip "discount" (de tip Plus, Penny Market sau Profi), care vand produse mai ieftine, iar potentialul de crestere al clientelei este proportional cu adancirea crizei, estimeaza specialistii din retail, pentru DailyBusiness.ro.
Retailul in 2009: Retelele de discount au sanse sa devina castigatorii crizei

Magazine mai mici, austere in comparatie cu hipermarketurile, cu marfuri ceva mai putine, asezate in regim de vrac dar cu un mare avantaj – pretul redus. Acesta este principiul de functionare al celei mai in voga afaceri din retail, in conditiile crizei.

Rewe Romania, prin magazinele Penny Market si reteaua Plus Discount, parte a grupului german Tengelmann, deruleaza afacerile cele mai dezvoltate in domeniu, fiecare cu peste 70 de unitati in intreaga tara. Compania programeaza pentru acest an o crestere a cifrei de afaceri pe fondul expansiunii sustinute la nivelul intregii tari. Rewe vrea sa deschida alte 25 de magazine, iar nemtii de la Tengelmann isi propun sa treaca de granita celor 100 de magazine.

Motivul? Directorul general al Rewe Romania, Marcel Thiele, declara, recent, ca retailerii cu profil de discount au mari sanse sa isi majoreze cota de piata in perioada crizei, deoarece sunt companii foarte atente la structura costurilor, ceea ce le permite sa „investeasca” in preturi competitive. La randul sau, Reiner Exel, principalul actionar al retelei Minimax, estima ca retailul cu discount, altadata privit ca o „Cenusareasa” a comertului, isi va gasi, pe fondul crizei, o expansiune spectaculoasa.

In ce consta succesul retailului cu discount? Expertul Ciprian Moga, directorul general al companiei de consultanta in domeniul retailului iQuest Consulting, explica acest fenomen prin mixul oferta-preturi promovat de aceste companii.

„Pretul este cel care face diferenta. Merg in principal pe o gama de produse de baza, de la alimente, la detergenti etc., pentru care obtin preturi foarte bune si care atrag, in contextul crizei, o gama tot mai larga de clienti. Ei, la randul lor, castiga din optimizarea la maxim a costurilor de exploatare, renuntand la facilitatile de genul celor oferite de hipemarketuri. In al treilea rand, au avantajul dimensiunilor reduse ale magazinelor, acestea putand fi construite si in orase mici, acolo unde concurenta este relativ restransa. Cu costuri mici si o politica de promovare agresiva, ei pot fi castigatorii crizei”, spune expertul.

„Oamenii vor alege acele branduri care pot sa-si justifice pretul si se vor reorienta de pe segmentul premium catre cel mediu”, considera Daniel Enescu, reprezentantul companiei de consultanta Daedalus Millward Brown.

De altfel, rezultatele financiare ale acestor retaileri dovedesc succesul acestui tip de comert pe timp de criza.

„Nu am resimtit efectul crizei financiare in vanzarile noastre. Acestea au depasit asteptarile noastre”, a declarat Ioana Marginean, director de marketing Pludi Market, operator al retelei Plus Discount, referindu-se la vanzarile din perioada sarbatorilor de iarna.

Cele mai bine vandute produse au fost alimentele de baza, in genul uleiului, zaharului si fainei, citricele si bauturile carbogazoase.

Discounterii pun accent pe pret, hipermarketurile pe calitate

In conditiile in care vanzarile din retail si-au redus ritmul de crestere comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, pe fondul reducerii puterii de cumparare, retailerii cauta cele mai eficiente metode pentru a-si mentine vanzarile la un nivel optim. In timp ce discounterii mizeaza pe pret, hipermarketurile merg pe promotii si incearca sa scoata in evidenta calitatea, ca principal criteriu de selectie, cel putin pe segmentul produselor alimentare.

„Discounterii vor vinde foarte mult in aceasta perioada, pentru ca preturile lor sunt foarte bune”, spune Sorin Minea, directorul general Angst, producator de carne si produse din carne care opereaza si o retea de magazine orientata catre segmentul premium.

„Noi am ales sa producem produse superioare calitativ, chiar daca la preturi ceva mai mari. Clientul ramane sa decida ce alege, un produs mai ieftin, dar cu rabat la calitate, sau un produs mai scump, dar sanatos”, spune Minea, care crede ca a gasit solutia ideala pe fondul crizei. „Ne-am format o clientela fidela, iar vanzarile noastre s-au mentinut pe plus, in ciuda crizei. Este o dovada ca piata se segmenteaza si retailul isi gaseste locul si publicul tinta”, a mai spus Minea, care este si presedintele Asociatiei Romane a Carnii.

Potrivit unui studiu GFK, in prezent, in retailul romaneasc, discounterii detin circa 6% din piata, dar ponderea lor ar putea creste pana la 10%, in urmatorii 2 ani. De altfel, in ultimii trei ani, retelele de discount s-au dezvoltat intr-un ritm spectaculos, de la 57 de magazine in 2005 la peste 220 de magazine la finalul anului trecut.

In prezent, pe langa Plus si Penny Market, in piata de discount mai activeaza Profi, MiniMax si Interex. Din acest an, ar urma sa intre in piata si retailerul Lidl, iar de anul viitor si reteaua geramana Aldi.