Reteta de crestere in criza: Cum si-a dublat business-ul o firma de curierat

19 Sep, 00:04 • traian.badulescu
Dynamic Parcel Distribution (DPD) Romania, fosta Pegasus, si-a crescut cifra de afaceri de la 14 milioane lei in 2007 la 30 milioane lei in 2010, in timp piata s-a redus drastic si alte firme de curierat au intrat in insolventa. Lucian Aldescu, fondatorul si directorul general al companiei, a explicat cum a dublat business-ul firmei in vremuri de criza.
Reteta de crestere  in criza: Cum si-a dublat business-ul o firma de curierat

Un ingredient important al retetei de crestere a afacerii a fost criza insasi.

Lucian Aldescu a explicat ca, pe fondul crizei, multe companii si-au redus costurile cu serviciile de curierat, apeland mai mult la transportul rutier, in detrimentul celui pe aerian.

„Curieratul rutier presupune costuri mai mici si timp de tranzit mai mare. Un produs foarte bun pe criza, care a permis multor companii sa-si reduca costurile”, a spus Aldescu.

Acesta estimeaza ca livrarile internationale ale companiei isi vor dubla anual ponderea. „Acum reprezinta 10% din cifra de afaceri, dupa ce anul trecut au insumat 5%”, a specificat fondatorul companiei.

Intrebat daca business-ul Pegasus ar fi rezistat in piata daca nu ar fi fost cumparat de francezi, Aldescu a mentionat ca „am fi continuat sa fim furnizor domestic pe o piata competitiva”.
[img=2068][/img]

Aldescu a mentionat ca, in timpul crizei, incasarile la termene din ce in ce mai mari au pus probleme mari multor jucatori din industrie, unii dintre ei intrand in insolventa.

„Companiile de curierat au avut probleme cu prelungirea termenelor de plata de la 30 la 60 de zile. Pana isi incasau facturile, trebuia sa plateasca TVA si salarii de 2 ori, plus benzina”, a explicat seful DPD Romania.

El a recunoscut ca achizitia Pegasus de catre o multinationala a ajutat compania locala sa treaca mai usor prin perioada dificila a crizei. Un avantaj a fost impartasirea de experienta la intalnirile periodice intre totii directorii executivi ai DPD din Europa.

„Am luat decizii rapide de eficientizarea costurile. A trebuit sa reducem salariile cu 10%. Si subcontractorii s-au mobilizat.Am renegociat contractele cu toti furnizorii. In plus, am crescut performanta de livrare a coletelor, datorita unui soft nou”, a enumerat Aldescu cateva din masurile luate pentru depasirea perioadei economice dificile.

O alta explicatie pentru cresterea business-ului DPD in timp de criza este sistemul de subcontractori folosit pentru derularea business-ului pe teritoriul tarii. „Partenerul este responsabil in zona pe care o deserveste. Omul sfinteste locul”, a mentionat Aldescu.

Intrebat de ce francezii nu au numit un expat la conducerea companiei achizitionate din Romania, Aldescu a spus ca ideea francezilor era „sa mearga” cu cineva care cunoaste business-ul local. „Asa procedeaza in toate tarile in care fac achizitii: numesc manageri locali, care cunosc cultura statului respectiv”, a explicat Aldescu.

Acesta a mai spus ca in industria in care activeaza, cele mai importante achizitii sunt oamenii. „Restul ‘activelor’ sunt niste masini, care sunt marfuri volatile”, a adaugat seful DPD Romania.

Aldescu se astepata ca si in acest an cifra de afaceri a companiei pe care a fondat-o sa creasca cu 25%.

„Targetul este sa ajungem in primii 3. Pentru aceasta trebuie sa ne facem cunoscuti. Inca ne luptam sa spunem ca ne-am schimbat in DPD”, a spus Aldescu, precizand ca investitiile in rebrandingul companiei s-au ridicat la 2,5 milioane euro in ultimii 3 ani.

Cu o usoara emotie in glas, el a mentionat ca „a muncit 10 ani pentru crearea brand-ului Pegasus”.

DPD Romania a inregistrat in prima jumatate a acestui an o crestere a cifrei de afaceri cu 25% fata de cea realizata in prima jumatate a anului trecut pana la 17,45 mil lei.

DPD este unul dintre liderii internationali ai serviciilor de coletarie si curierat expres, cu operatiuni in peste 800 de locatii in 40 de tari, cu 24.000 de angajati (inclusiv francizori) si peste 26.000 de vehicule. Grupul francez GeoPost, o subsidiara aflata in proprietatea La Poste, detine majoritatea actiunilor DPD (83,32 % actionariat).

DPD Romania este activa pe piata locala din 2008, prin preluarea Pegasus, firma infiintata in 1997. In prezent, DPD Romania se numara printre primele 6 companii de curierat rapid si coletarie din Romania, cu peste 500 de angajati (inclusiv francizele), 74 depozite si 12 000 de colete livrate zilnic. DPD Romania efectueaza livrari in peste 220 de tari din intreaga lume.

Din cauza crizei, pe piata locala au intrat in insolven­ta operatori precum Cu­riero, Roexpres si RoCou­rier.

Pe piata locala de curierat, estimata anul trecut la 170 milioane de euro, mai exista jucatori precum Fan Courier Express, DHL (care a cumparat Car­gus), UPS (care a preluat Trans Courier), TNT, Fastius Curier si TCE Holding.