- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Rezultatele pe T1 ale marilor companii confirma criza: Planuri revizuite, investitii stopate, profituri in scadere

05 May, 00:01 • razvan.codorean
Marile companii din economia romaneasca, precum Petrom, BCR, Orange sau Arcelor Mittal privesc cu circumspectie evolutia afacerilor proprii in acest an. Datele financiare din primul trimestru si estimarile privind anul 2009 converg catre un numitor comun: prudenta.
Rezultatele pe T1 ale marilor companii confirma criza: Planuri revizuite, investitii stopate, profituri in scadere

Dincolo de estimarile Comisiei Nationale de Prognoza, Comisiei Europene, Fondului Monetar International si altor institutii internationale, ce vad la unison o scadere economica de circa 4% in acest an si o revenire treptata din 2010, datele anuntate, in aceasta perioada, de cele mai puternice companii din economia romaneasca, vin sa prezinte o radiografie cu adevarat relevanta privind evolutia economica.

In contextul in care banii, „combustibilul” care alimenteaza „motorul” economiei, au devenit mai greu de obtinut si mult mai scumpi, toate marile ramuri ale economiei, de la constructii la industria siderurgica, retail si chiar si sectorul bancar, au resimtit din plin criza.

Bancile si nostalgia „epocii de aur” a creditului

Dupa ce, in anii trecuti, a raportat profituri record, chiar la nivel mondial din prisma ratei de crestere, sistemul bancar romanesc a receptionat in plin „upercut-ul” financiar declansat de criza subprime.

Daca pentru anul trecut datele financiare au fost in ton cu asteptarile, adica bune, rezultatele financiare din primele 3 luni vin sa contureze „seceta” ce afecteaza sistemul bancar. In conditiile scumpirii creditului si accesului tot mai dificil la creditare, marile banci, precum BCR, cea mai mare banca din sistem dupa active, si BRD, al doilea jucator din piata, au inregistrat in primul trimestru corectii de profit.

BCR a anuntat, zilele trecute, un profit net de 78,3 mil. euro, cu 13,7% mai mic decat in T1 2008, in principal din cauza cheltuielii mai mari cu provizioanele si a scaderii consumului.

Banca a anuntat ca evolutia creditelor neperformante a determinat o crestere a costurilor legate de risc pana la 308 milioane lei (73,4 mil.euro), de 2,6 ori valoarea din T1 2008 si cu 27,1% peste valoarea din T4 2008.

Analistii economici chestionati de Reuters se asteapta ca si BRD Groupe Societe Generale sa inregistreze performante negative similiare, daca nu mai proaste decat cele ale principalului jucator din piata.

Potrivit analistilor, scaderea profitului bancii ar putea fi de pana la 40%, la 157,5 milioane lei (37,5 mil.euro), din cauza provizioanelor pentru eventuale pierderi pe segmentul creditelor si in contextul franarii activitatii economice.

BRD va anunta marti rezultatele financiare, odata cu firma mama Societe Generale.

Dominique Bruynseels, directorul executiv al BCR, spera ca pe piata creditului lucrurile se vor imbunatati, odata cu intrarea banilor de la FMI, care le vor permite sa foloseasca la capacitate maxima rezervele minime obligatorii detinute la Banca Nationala.

Intr-un interviu recent, Bruynseels a estimat insa ca „ar fi bine daca se va ajunge la jumatate din cresterea din 2008”, declarand ca BCR va insista mai mult pe sectorul corporate, in conditiile in care sectorul de retail este puternic afectat de criza.

Relansarea creditarii, a declarat Patrick Gelin, presedintele – director general al BRD SocGen, va depinde insa in mare masura si de Banca Nationala. Astfel, daca BNR va reduce dobanda cheie (in prezent de 10% pe an), ar putea determina o scadere a costurilor creditelor.

Petrolul, pretul la pompa si profitul

Nici in industria petroliera lucrurile nu stau mai bine, privind prin prisma rezultatelor financiare pe primul trimestru. Scaderea cotatiei petrolului la nivel international si cresterea necesara a provizioanelor este de asteptat sa taie puternic din profiturile pe acest an ale principalilor jucatori, OMV-Petrom, Rompetrol si Lukoil.

Pentru Petrom, cea mai mare companie romaneasca, ce isi va anunta vineri rezultatele financiare pe T1, analistii estimeaza un profit de 416 mil. lei (99,2 mil. euro), in scadere cu 57%, in contextul in care pretul petrolului a scazut la jumatate fata de anul trecut, iar compania este nevoita sa constituie in acest an provizioane pentru potentialele pierderi din procesele intentate de fostii sau actualii angajati.

Asteptarile analistilor par a fi confirmate, chiar si indirect, de ultima masura anuntata de OMV, actionarul majoritar, care a decis sa opreasca in acest an toate investitiile in extinderea retelei de benzinarii din Romania si sa se concentreze pe dezvoltare calitativa.

Nici companiile membre ale Grupului Rompetrol nu se simt mai bine. Rompetrol Well Services anticipeaza scaderea cu aproape 8% a profitului net anul acesta, la 22,27 mil. lei (circa 5 mil. euro), iar Rompetrol Rafinare estimeaza o pierdere neta de 37 mil. dolari (circa 28 mil. euro).

LukOil Romania a anuntat pentru acest an investitii de 10 ori mai mici decat in 2008, de 1,5 milioane dolari (1,13 mil.euro), din cauza crizei economice. Constantin Tampiza, directorul general al companiei, a declarat ca Lukoil va prefera sa inchirieze statiile micilor benzinari, decat sa construiasca altele noi, in asteptarea unor vremuri mai bune.

Vremuri care ar putea veni chiar din a doua parte a anului, potrivit Agentiei Internationale de Energie, care vede o crestere treptata a pretului petrolului, pe fondul scaderii productiei.

Apelul siderurgistilor

Un alt semnal elocvent privind situatia economica din Romania il da ArcelorMittal, cel mai mare exportator al Romaniei.

Gigantul siderurgic a facut zilele trecute un apel public la adresa Guvernului, in care a cerut sa ia masuri pentru relansarea productiei de otel. Printre masurile vizate se numara si declansarea programului de investitii in infrastructura. ArcelorMittal controleaza combinatele de la Hunedoara si Galati, producatorii de tevi din Roman si Iasi, operatorul portuar Romportmet Galati si filiala locala a companiei de constructii ArcelorMittal Construction.

Intre timp, insa, pe fondul incasarilor reduse la buget, Guvernul a uitat, spun oamenii de afaceri, de promisiunea unor investitii de 10 miliarde de euro in acest an in infrastructura si constructii edilitare.

In lipsa contractelor, combinatele siderurgice au intrat in conservare, personalul fiind trimis prin rotatie in somaj tehnic.

Dacia, salvata de exporturi

Dincolo de situatia din mediul bancar, de criza resimtita de jucatorii din industria petroliera, constructii si siderurgie, probabil cel mai semnificativ recul il resimte piata auto, in care Dacia joaca principalul rol.

Potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), vanzarile de automobile noi pe piata romaneasca au scazut cu 56% in primul trimestru al anului, la 29.674 unitati, iar Dacia a anuntat vanzari in scadere cu 60%.

Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, se asteapta ca rezultatele din primul trimestru sa se regaseasca, in aceleasi procente, la nivelul intregului an, in conditiile in care noile masuri fiscale, ce vizeaza eliminarea deducerilor de plata a TVA-ului, vor afecta puternic vanzarile in sistem de leasing, ce asigurau 50-60% din vanzarile totale auto.

Dacia isi pune in acest an speranta in evolutia pozitiva de pe pietele internationale, in special in cea germana, si in posibila extindere a Programului Rabla si pentru societatile comerciale, fapt ce ar putea salva macar in parte situatia din piata auto.

Retailul si telefonia, de la scaderi de vanzari la maturizarea pietelor

Retailul, ce a constituit in ultimii ani unul dintre motoarele cresterii economice, ar urma sa inregistreze, in acest an, prima temperare.

Din perspectiva rezultatelor financiare prezentate pana astazi, cel mai mult au avut de suferit in primul trimestru retailerii de bunuri de uz casnic. Potrivit Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), vanzarile de mobila, produse pentru amenajari interioare, materiale de constructii, electrocasnice si electronice au scazut, in primele 3 luni ale acestui an, cu circa 25-30%, comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior.

„Sectorul de electrocasnice a reclamat printre primii efectele dramatice ale crizei. In materie de bunuri de folosinta indelungata exista numerose probleme”, a declarat Adrian Manolache, secretarul general al AMRCR.

Potrivit estimarilor asociatiei, vanzarile din sectorul produselor alimentare nu au scazut foarte mult.

Singurele date disponibile din acest segment au fost comunicate de Carrefour, care a anuntat o crestere de vanzari de 6,9% in T1. In schimb, exceptand noile magazine deschise, o comparatie intre vanzarile din primele 3 luni ale anului trecut si cele din acest an, la acelasi numar de magazine, arata o scadere de vanzari de 5,1%.

Ceilalti jucatori din piata nu si-au anuntat, pentru moment, rezultatele financiare. Singurul care a facut o prognoza a fost grupul Metro, care a estimat ca in primul trimestru se asteapta ca vanzarile, in euro si cu ajustarile date de efectele calendaristice, sa fie la un nivel aproximativ similar celui din anul precedent.

In telefonie, un alt domeniu care a evoluat spectaculos in ultimii ani, rezultatele de pe primul trimestru indica o temperare semnificativa a vanzarilor.

Orange, cel mai mare jucator din piata, a anuntat vanzari de 264 mil. euro in primul trimestru, in scadere cu 14,1% fata de perioada similara din anul trecut. Orange motiveaza aceasta scadere prin impactul crizei economice, caruia i s-a adaugat si faptul ca T1 este in general mai slab.

„Desi primele semne ale crizei economice au inceput sa se resimta din trimestrul al patrulea al anului trecut, dimensiunea impactului a fost mai puternica in primul trimestru, asa cum s-a intamplat si in alte industrii si servicii”, a declarat Thierry Millet, CEO interimar Orange Romania.

Ceilalti jucatori din piata nu si-au prezentat rezultatele financiare, insa potrivit specialistilor, probabil ca evolutia va fi una similara. In acest an, Vodafone, Orange si ceilalti jucatori se vor axa in principal pe extinderea cotei de piata, in contextul in care piata a ajuns la un anumit grad de maturizare, fidelizarea clientilor si extinderea serviciilor, in special pe segmentul de Internet mobil, fiind considerate prioritatile strategice.