Spionaj in vreme de criza. Cum isi verifica firmele partenerii de afaceri

18 Jun, 00:07 • razvan.codorean
Insolvente, falimente, tepe financiare, amanari de plati. Un business sanatos, fara surprize neplacute, reprezinta o adevarata provocare in Romania anului 2013. Ca sa rezisti in astfel de vremuri, a devenit esential sa iti cunosti cu adevarat partenerii de afaceri. Cum functioneaza "spionajul" in economia romaneasca?
Spionaj in vreme de criza. Cum isi verifica firmele partenerii de afaceri

Ai taiat o factura? Daca iti
vrei banii, asteapta cateva luni. Daca nu iti convine, asta e. Inghite in sec
si cauta-ti alti parteneri de afaceri. Cam
asa arata jungla financiara romaneasca.   

„Trebuie sa fii, mai
mult ca niciodata, atent cu cine faci afaceri”, spune omul de
afaceri Cristian Parvan, secretarul general al
Asociatiei Oamenilor de Afaceri, pentru DailyBusiness.ro.

„Daca in ceea ce priveste plata facturilor, neachitarea la timp este o
problema de multa vreme, acum, pe fondul crizei financiare, situatia s-a
inrautatit”, a declarat reprezentantul AOAR.

Si avocatii de business vin cu aceleasi recomandari.

„Selectarea partenerilor de
afaceri a devenit esentiala. Trebuie sa stii din start cu cine faci business,
ce background are, daca este rau platnic, daca a avut procese. Este un minim
proces de informare pe care toate firmele trebuie sa il urmeze daca vor sa nu
ia tepe”, declara recent, pentru DailyBusiness.ro,
avocatul Gheorghe Piperea.

72.000 de rapoarte de interogare in 5 luni

Ce solutii au gasit firmele
pentru a evita tepele? Potrivit unei analize realizata de RisCo.ro, tot mai
multe firme isi verifica partenerii. Pe platforma respectiva, unde sunt
afisate, printre altele, rapoarte ale Centralei Incidentelor de Plata si
Buletinului Insolventei, s-au inregistrat, in primele cinci luni din acest an,
peste 72.000 de rapoarte.

“CIP si raportul privind
insolventa sunt rapoartele care indica rapid daca partenerul de afaceri
potential se afla in insolventa sau nu si-a onorat platile garantate cu bilete
la ordin sau cecuri in ultima perioada”, a explicat Dragos Cabat, managing partner la RisCo.ro.

„Pentru companiile care au inregistrat
incidente de plata in ultimele luni, partenerii de afaceri pot decide sa le
livreze marfa numai cu plata in avans. De asemenea, partenerii de afaceri pot
decide sa nu aiba raporturi comerciale cu firmele aflate in insolventa”, a mai spus Cabat.
[img=4100][/img]

In ceea ce priveste domeniul
de activitate, companiile care activeaza in comertul cu ridicata, comertul cu
amanuntul, productie si consultanta sunt cele care isi verifica cel mai des
partenerii de afaceri.
Cele mai interesate sa afle
date despre partenerii lor de afaceri sunt companiile din Transilvania
(28.54%), Muntenia (24.40%), Moldova (12.30%) si Oltenia (11.11%).

La polul opus se
situeaza firmele din Maramures (2.06%) si Bucovina (2.28%).
Cele mai importante
informatii nu se gasesc neaparat in rapoartele financiare, ci tot la oamenii de
afaceri. „Daca faci o afacere cu o firma care nu plateste la timp, a doua
oara nu vei mai lucra cu ea si le vei spune si partenerilor tai sa aiba
grija”, a declarat anterior, pentru DailyBusiness.ro,
Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri.

[b]Afacerile cu sacosa de
bani si “facturile cu discount”[/b]

Dincolo de aceasta situatie,
cert este ca economia se muta tot mai puternic in zona gri. Potrivit
specialistilor, in ultima vreme, din cauza insolventelor si problemelor de
incasari, in economie s-au dezvoltat spectaculos trocul si factura cu
„discount”.   

Cum sa incasezi o factura a
ajuns un adevarat sport extrem, mediul de afaceri a brevetat o noua solutie
anti-criza: tot mai multe firme isi obliga partenerii sa accepte facturi
platite cu ”discount”. 

Ce inseamna asta? „Daca, de exemplu, ai de incasat o factura de 100 de lei, te
vei trezi ca furnizorul iti spune ca iti da 70 de lei daca vrei banii mai
repede. Nu iti convine? Pana sa iti recuperezi banii de la mine, o sa intri in
faliment. Cam asa lucreaza o serie de firme mari”, a declarat omul de afaceri
Dan Patulea
, pentru DailyBusiness.ro.

Multi sunt cei care accepta astfel de deal-uri, pentru ca au nevoie de
lichiditati, iar bancile nu sunt dispuse sa ofere credite. „Daca lucrezi prin
conturi, risti sa iti incasezi banii peste 6-9 luni, iar de la TVA poti sa
iti iei adio. Statul va plati la Pastele Cailor. Asa ca sunt multi care accepta
astfel de tranzactii”, spune acesta.  

O alta solutie menita a evita
blocajul financiar si care s-a extins puternic in economie este trocul. 

”Tranzactiile cu sacosa de bani si barterele se fac in principal de catre
firmele care au conturile blocate, inclusiv de catre stat. Fiecare incearca sa
supravietuiasca asa cum poate, fie platindu-si furnizorii si partenerii, fie
oferind angajatilor banii la negru, pentru a nu mai plati taxe”, a declarat
Ovidiu Nicolescu, presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Mici si
Mijlocii din Romania (CNIPMMR).