Totodata, 20% dintre managerii romani cred ca programele lor de risk management ar trebui imbunatatite, conform studiului Marsh Romania facut in randul companiilor cu capital romanesc cu cifra de afaceri peste 20 de milioane de euro anual la sfarsitul lui 2010.
Misiunea cea mai importanta pentru managementul unei companii sau autoritati locale care activeaza in zone expuse unor riscuri catastrofale precum cutremurul sau inundatiile este de a avea planuri concrete de gestionare a situatiilor de criza si personal cu rol de reactie imediata in caz de dezastru pentru a limita impactul unei catastrofe naturale si pentru a repune cat mai rapid organizatia pe fagasul normal de functionare, spun oficialii Marsh.
Un plan de criza bine pus la punct are trei componente fundamentale:
-Partea 1 cuprinde: identificarea riscurilor fizice, identificarea riscurilor operationale si analiza de impact a acestor riscuri
-Partea 2: selectarea strategiilor de recuperare si intocmirea planurilor de recuperare
-Partea 3: plan raspuns de urgenta, comunicare de criza si sesiuni de exercitii si simulari
„Municipalitati din vestul Europei, Statele Unite sau Japonia au implementat sisteme de raspuns in caz de dezastru complexe care un plan de management al crizei integrat si o politica de comunicare de criza bine conturata. Autoritatile romane ar putea imprumuta din modele practicate in tari precum Italia, Franta, Olanda sau Japonia„, se arata in studiu.
Cum se pot pregati companiile pentru criza
Marsh Romania a identificat trei puncte cheie de care firmele sa tina cont in pregatirea pentru a face fata unei crize dupa o calmitate naturala:
1. Sistem de raspuns in timp real: Implementarea unui sistem de raspuns in timp real cu persoane dedicate unui astfel de caz. Astfel, in caz de criza trebuie sa aveti proceduri clare si ajutorul specializat pentru luarea deciziilor, non-stop.
2. Salvarea angajatilor: Chiar daca fiecare componenta a raspunsului in caz de criza este importanta, cea legata de angajati este critica.
3. Planificare, training si execitii in caz de dezastru: Capacitatea de a gestiona cu succes o criza tine foarte mult de intelegerea riscurilor la care se expune organizatia si vulnerabilitatile sale. Astfel, compania va putea sa reduca impactul crizei prin: analiza programului existent si benchmark cu organizatii similare din aceeasi industrie; dezvoltarea unui plan de gestiune a crizelor care sa ofere managementului pozibilitatea de a raspunde eficient oricarui evenimen; traininguri si exercitii pentru validarea planurilor si procedurilor
„Consideram ca este foarte important ca autoritatile locale si companiile sa isi reanalizeze si testeze sitemele de raspuns in caz de dezastru. Autoritatile pot lua modelul municipalitatilor din vestul Europei, Statele Unite ale Americii si din Japonia si sa implementeze sisteme de raspuns in caz de dezastru moderne care sa includa comunicare de criza si un management intergrat al raspunsului la criza”, au declarat reprezentantii Marsh.
Brokerul de asigurari si consultant de risc Marsh este parte a grupului Marsh & McLennan Companies.