Kilometrajul dat înapoi este cea mai mare problemă a maşinilor second-hand. În ciuda creșterii gradului de conștientizare cu privire la fraudele care implică odometrul, piața de mașini second hand din România rămâne vulnerabilă. Anual mii de șoferi cad victime înșelătoriilor cumpărând vehicule care au kilometrajul dat înapoi. Astfel, șoferii înșelați plătesc în exces și se expun la riscul de a avea costuri neașteptate de întreținere în viitor.
84,7% dintre maşinile rulate importate în România au daune ascunse şi kilometraj dat înapoi
Compania de date auto carVertical monitorizează îndeaproape starea pieței de mașini second hand. În 2024 a realizat cel de-al 5-lea studiu anual pentru a dezvălui modelele de mașini care sunt cel mai frecvent supuse manipulării odometrului în România.
În 2024, Toyota Prius a fost mașina din România care a avut cel mai des kilometrajul dat înapoi, cu 19,7% dintre toate modelele verificate pe platforma carVertical afișând citiri modificate ale kilometrajului. Odometrul acestui hibrid popular a fost dat înapoi în medie cu 180.000 de kilometri, reflectând cererea ridicată de care se bucură în rândul șoferilor care caută eficiență și fiabilitate.
Procentul mașinilor second-hand cu kilometraj falsificat în România. Ce arată datele recente
Prius este urmat de Audi A8 (17,9%) și Porsche Cayenne (17,2%). A8 a înregistrat o derulare medie de 88.000 de kilometri, în timp ce Cayenne de 94.000 de kilometri. Vehiculele de lux și cele premium ca acestea sunt frecvent alese pentru fraudarea odometrului datorită valorilor de revânzare mai mari și a atractivității unui kilometraj scăzut în rândul cumpărătorilor.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/03/graph_RO_-Clocked-cars-2024-1024x576.png)
Deoarece aceste mașini sunt populare și în alte țări europene, un procent semnificativ a fost probabil importat în România unde kilometrajul lor a fost modificat pentru a le crește valoarea de revânzare.
„Având în vedere că este dificil de probat o fraudă care implică derularea odometrului, escrocii se simt de neatins. Pentru a evita mașinile care au kilometrajul falsificat, este esențial să le verificați întotdeauna istoricul. Uneori chiar și proprietarul actual ar putea să nu fie conștient de o falsificare a odometrului care a avut loc înainte ca acesta să cumpere mașina”, explică Matas Buzelis, șeful departamentului de comunicații al carVertical și expert pe piața auto.
nu numai că se numără printre mașini care au cel mai des kilometrajul dat înapoi, dar este și unul dintre modelele cu cel mai mare număr de kilometri șterși de pe odometru. Alte modele care completează acest top negativ includ Mercedes-Benz E-Class (cu o medie de 127.000 km derulați), Volkswagen Sharan (110.000 km) și Volkswagen Touran (106.000 km).
Dacă astfel de modele sunt listate ca având 100.000 de kilometri pe odometru, în realitate kilometrajul lor ar putea fi cel puțin dublu.
„Un raport care prezintă istoricul mașinii dezvăluie când a fost modificat odometrul și câți kilometri au fost eliminați. Acest lucru îi ajută pe cumpărători să înțeleagă mai bine starea și valoarea reală a vehiculelor”, explică Matas Buzelis.
BMW Seria 5 (9,9%), Mercedes-Benz S-Class (10,4%), BMW Seria 7 (10,5%) și Peugeot 508 (10,5%) par a fi modele cele mai sigure conform studiului, având cele mai mici procente de odometre modificate raportat la numărul total. Cu toate acestea, cumpărătorii ar trebui să rămână vigilenți și atunci când cumpără astfel de vehicule.