Taranul roman, client bun si-n vremuri grele: Cum creste piata de motoutilaje

10 Jan, 00:03 • cristina.mihai
Piata de motoutilaje din Romania a crescut in 2011, iar reprezentantii companiei Ruris, unul din jucatorii locali importanti, considera ca tendinta de crestere se va mentine si in acest an, mizand pe agricultura de semi-subzistenta din Romania.
Taranul roman, client bun si-n vremuri grele: Cum creste piata de motoutilaje

Catalin Stroe,
directorul general si fondatorul Ruris a explicat, pentru DailyBusiness.ro de
unde vine cresterea pe acest segment, ce anume a determinat marirea afacerilor propriei companii, dar si cum a inceput acest business.

Oficialul Ruris a
estimat ca in 2011 piata a urcat cu circa 10%, pana undeva la circa 60 milioane de euro,
iar pentru anul acesta preconizeaza o noua crestere. Resortul majorarii – agricultura de semi-subzistenta, adica mai simplu spus taranul roman, care nu
face agricultura la scara mare.

Au insa acesti
clienti banii necesari pentru a trece de la clasicele sape si coase, la utilaje
de acelasi tip dar cu motor? Se pare ca da, pentru ca recurg la economii, data fiind importanta motoutilajelor in agricultura moderna.
[quote=Catalin Stroe]Bani exista, acest tip de client strange banii
de la an la an. Taranul roman se apropie si el de o zona a confortului si fie
ca vrea, fie ca nu, secolul vitezei il loveste[/quote]
Potrivit sefului Ruris, astfel de motoutilaje devin rapid si o
sursa de venit pentru acestia, pe langa faptul ca le aduce costuri de
exploatare mai mici, pentru ca nu mai trebuie sa plateasca oameni cu ziua.

„Vad vecinii si
vor si ei sa isi lucreze pamantul mai rapid si apeleaza la cel care are un
astfel de motoutilaj”, spune Stroe.

Anul trecut, cifra de afaceri a Ruris a crescut cu circa
50% pana la aproximativ 4,6 milioane euro. Ce a determinat cresterea? O majorare substantiala a retelei
de distributie, alaturi de investitiile in marketing si lansarea unor noi
produse pe piata, de la motosape la motocoase cu masa sau de umar.

La nivel de retea de distributie, compania si-a crescut in
2011 numarul de dealeri cu circa 30% pana la 100, a intrat intr-o noua retea de
DYI, Baumax, pe langa Dedeman si Hornbach, unde era deja prezenta, si a crescut
cu 50% numarul magazinelor proprii, pana la 14.

Stroe este mai rezervat cu estimarile pe 2012. “Acum ne
uitam la ce se intampla in Europa de peste jumatate de an, dar cred ca vom avea
o crestere de cel putin 10%”, spune omul de afaceri.

In ceea ce priveste extinderea, acesta spune ca in perioada
urmatoare intentioneaza sa creasca in continuare numarul de magazine prin care
se vand produsele. Exista, spre exemplu, planuri de crestere a numarului de
magazine proprii cu inca 20%.

De ce aceasta dezvoltare a distributiei in criza? Stroe
spune ca o data cu criza s-au cernut lucrurile, iar unii din dealerii marilor branduri internationale au inceput sa
se clatine si astfel s-a creat o bresa. “Asa am
reusit sa intram pe piata. Dealerii au inceput sa fie dispusi sa incerce si
produse noi de la alte branduri”, spune Stroe.

Cum a inceput acest business? Catalin Stroe s-a apucat sa
proiecteze utilaje in facultate. In 1993, cand era anul
1 la facultate, a facut primul motocultor cu carcacasa transmisiei de fonta. A
inceput cu 5, apoi a crescut incet incet, iar in prezent a ajuns sa vinda circa
10.000 de masini de sapat pe an.

Primele 5 motocultoare le-a produs cu bani imprumutati de la
parinti si le-a vandut intr-un spatiu inchiriat din Craiova. Cu banii obtinuti a mai facut inca 7
si tot asa. Primul credit l-a luat abia dupa cativa ani: 500 milioane de lei
vechi pe care i-a primit girand cu apartamentul in care locuia. Ca urmare a
creditului, afacerea s-a dublat.

In cazul primelor motocultoare, Stroe a vandut lotul de
omologare. “Acum incercam sa il regasim. Avem un fel de ‘recompensa’ in Craiova, cine aduce unul
din cele 5 motocultoare, primeste in schimb unul nou gratis”, spune Stroe.

Pentru viitor, Stroe, care are circa 100 de angajati in
Ruris, spune ca ar vrea sa se extinda si pe piete din strainatate, dar si in
noi zone de business, cum ar fi cea
aeronautica. Momentan nu a facut niciun demers concret in acest sens,
planurile fiind pe termen lung.