- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Taxa pe drumul spre Litoral: O afacere de 7 milioane de euro

04 Aug, 00:01 • razvan.codorean
Miza introducerii taxei de trecere a podului peste Dunare, Fetesti-Cernavoda, o reprezinta incasarile de peste 7,2 milioane de euro pe care Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) estimeaza ca le va inregistra anual. Pe viitor, toate autostrazile Romaniei ar putea fi taxate.
Taxa pe drumul spre Litoral: O afacere de 7 milioane de euro

Taxa a fost introdusa luni de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale. Toate autovehiculele, fara exceptii, vor trebui sa plateasca intre 7 lei (motocicleta), 10 lei (autoturism) si pana la 68 lei (in cazul camioanelor cu masa totala maxima autorizata mai mare sau egala cu 12 tone si cu minimum patru axe).

Taxa va aduce in bugetul CNADNR venituri de 600.000 de euro/lunar, estimeaza Dorina Tiron, directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR). Suma se adauga celei aduse de rovinieta, in jur de 630 de milioane de lei (150 mil. euro) anual.

„Traficul estimat pe pod depaseste, vara, 20.000 de autoturisme. Din acest trafic lunar doar 20% o reprezinta traficul greu, de marfa. Banii pe care ii vom incasa ii vom folosi pentru lucrarile de intretinere a podului”, a spus Tiron, pentru DailyBusiness.ro, adaugand ca in toate tarile UE, trecerea peste poduri de astfel de dimensiuni este taxata.

Transportatorii spun insa ca ordinul ministrului Transporturilor prin care s-a introdus taxa de pod incalca tratatul de preaderare al Romaniei la Uniunea Europeana.
[quote=Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport]Daca platim rovinieta, adica taxa pentru drumurile si podurile din Romania, atunci de ce platim si taxa de pod? E un caz clar de dubla-impunere[/quote]
„Cand s-a negociat capitolul Transporturi, guvernul a avut doua solutii – sa introduca o vigneta, ca in Germania, sau sa taxeze accesul pe drumuri, in genul practicat in Franta. S-a ales vinieta. Acum vin si introduc o noua taxa de drum. Este un caz clar de incalcare a aquis-ului comunitar”, a declarat Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT).

Transportatorii au anuntat, astfel, ca vor sesiza Comisia Europeana si ca sunt siguri ca ori taxa, ori rovinieta va fi eliminata.

In replica, Dorina Tiron, directorul general al CANDR, sustine ca insusi executivul de la Bruxelles ar fi cerut Bucurestiului sa introduca taxa. Ea a explicat ca tronsonul de autostrada Fetesti-Cernavoda si statia de taxare au fost construite din bani de la ISPA si UE a solicitat introducerea acestui tarif, pentru ca astfel sa fie recuperata investitia.

O taxa introdusa peste noapte

Transportatorii spun ca taxa a fost impusa „peste noapte”, fara ca organizatiile reprezentative din domeniul transporturilor sa fie consultate, asa cum cere legea. In plus, taxa nu este insotita de niciun studiu de fundamentare care sa explice motivatia si estimeze impactul acesteia.

„E o taxa visata noaptea de ministru si apoi pusa in practica dimineata”, a declarat Hagiu. „Podul este parte a Autostrazii Soarelui, deci taxa este perceputa, de fapt, pentru autostrada. Intelegem faptul ca este criza si guvernul are nevoie de bani, insa aceasta taxa reprezinta un caz clar de dubla impunere”, a declarat Hagiu, pentru DailyBusiness.ro.

Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania, a ridicat o alta problema.

„Ce se intampla cu cei care locuiesc in zona si trec aproape zilnic podul? De ce nu s-a introdus un sistem de abonamente?”, a declarat Dinescu. Managerul de la CNADNR afirma ca stie de aceasta problema si ca, in prezent, se cauta cele mai bune solutii fara insa ca tariful sa fie schimbat.

Pe de alta parte, se cauta solutii si pentru rezolvarea aglomeratiei, in conditiile in care s-a dovedit inca din prima zi ca cele cateva puncte de taxare sunt insuficiente.

S-au format deja coloane de masini. In plus nu a fost separat traficul comercial de cel de pasageri. Va dati seama cat de bine a fost gandita introducerea taxei”, a declarat Hagiu.

Radu Dinescu spune, pe de alta parte, ca dincolo de controversele legate de legalitatea taxei, se pune problema de cum vor fi cheltuiti banii.

[quote=Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania]Vreau sa vad ca acesti bani merg pentru constructia autostrazii pana la mare, pentru refacerea gropilor din autostrada, pentru imbunatatirea semnalizarii rutiere[/quote]

Taxe pe toate drumurile importante

In afara de taxa pe pod nou introdusa, turistii care merg in Mamaia mai platesc si taxa de acces in statiune, iar transportatorii de marfa, odata intrati in judetul Constanta, sunt nevoiti sa achite numai putin de 5 taxe locale, de la taxa de trauma stradala, la taxa de port si vinieta judeteana impusa de CJ Constanta.

„Este o frenezie in a impune taxe peste taxe, toate, dar absolut toate ilegale in conformitate cu legislatia europeana. Daca ar fi fost drumuri construite in parteneriat public-privat, era de inteles, insa aici vorbim de banul public, iar statul incaseaza deja o taxa pentru cei care folosesc infrastructura rutiera”, a spus Hagiu.

Transportatorii nu exclud varianta ca, in curand, statul sa perceapa o taxa de acces si pe autostrada Bucuresti – Pitesti.

„La ce foame de bani este, ma astept sa fie introduse nu una, ci cateva zeci de taxe, atat de catre guvern, prin compania nationala, cat si de administratiile locale”, a precizat presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT).

De fapt, toate autostrazile care vor fi construite de acum incolo, inclusiv soseaua de centura a Bucurestiului, vor putea fi strabatute doar cu taxa, estimata intre 5 si 10 euro pe 100/km, potrivit declaratiilor ultimilor doi ministri ai Transporturilor, Ludovic Orban si Radu Berceanu.

Printre traseele taxate se vor afla autostrazile Sibiu – Pitesti, Brasov – Ploiesti, Focsani – Bacau si Targu Mures – Iasi.

Autostrazile vor fi concesionate pe o durata cuprinsa intre 20 si 30 de ani, iar costurile pentru autostrazi vor fi suportate de firmele respective care isi vor recupera banii din colectarea de taxe.

Ministerul Transporturilor a anuntat ca intentioneaza sa concesioneze aproximativ 1.400 km de autostrada si drumuri dintr-un total de 2.200 km care urmeaza sa fie construiti in Romania.

Cititi si comentariul Ce vraji mai face Guvernul