Topoloveni, drama unui brand inregistrat in UE, respins in Romania

13 Dec, 14:34 • traian.badulescu
Magiunul de prune Topoloveni, produs traditional recunoscut in UE si intens promovat in ultimii ani, nu este recunoscut ca brand si de OSIM.
Topoloveni, drama unui brand inregistrat in UE, respins in Romania

Dupa ce si-a inregistrat marcile Topoloveni si Topoloveana tocmai
la „OSIM-ul european”, producatorul roman intampina dificultati in inregistrarea la nivel national tocmai a
produsului care l-a facut celebru.

OSIM-ul romanesc a respins in octombrie
anul acesta cererea companiei romanesti de inregistrare a marcii „Topoloveni magiun de prune”.

Compania Sonimpex care detine acest
brand a contestat decizia Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci
(OSIM).

Bibiana Stanciulov, proprietara
companiei, este increzatoare ca OSIM ii va da castig de cauza,
mentionand ca la prima tentativa de inregistrare a marcii nu a fost
suficient de bine informata cu demersurile pe care trebuia sa le
intreprinda.

Magiun vs pasta tartinabila

Cererea Sonimpex la OSIM poate fi
explicata in contextul in care compania a avut recent un duel cu
retailerul german Lidl
privind magiunul de prune. Conflictul a fost
generat de producerea sub marca proprie Lidl a „magiunului” Sympathica, ce ar fi fost mai degraba o „pasta tartinabila”,
vanduta la pret de dumping.

Stanciulov considera ca nu orice „pasta
tartinabila” ar trebui denumita magiun de prune.

In urma
demersurilor intreprinse de catre aceasta, Ministerul Agriculturii a
lansat recent spre dezbatere un proiect
de ordin care reglementeaza
normele cu privire la natura, continutul, fabricarea si etichetarea
gemurilor, jeleurilor, marmeladelor de fructe, a piureului de castane
indulcit si a magiunului de prune.

Daca actul normativ va intra in
vigoare, nici un produs care nu va respecta aceste norme nu va mai
putea fi comercializat sub aceste denumiri.

Stanciulov considera ca este important
ca romanii sa faca diferenta intre un magiun de 20 de lei si unul de
7 lei.

„In Romania nu s-a creat masa critica
a consumatorilor de produse de calitate”, mentioneaza proprietara
Sonimpex, punctand ca nu este insa vina cumparatorului, care „stie
banul din buzunar si se bucura la pret”, nestiind insa ce contine
acel magiun de 7 lei.

Ea spune ca din cauza investitiilor
foarte mari care inca se amortizeaza, societatea sa nu a trecut
deocamdata pe profit.

Promovare pe bani europeni

O alta nemultumire a Bibianei
Stanciulov este ca a fost nevoita sa se asocieze cu firme din Grecia ca sa poata accesa fonduri europene pentru promovare, din cauza ca nu a gasit
producatori romani cu marci inregistrate in UE.

„Nu vedeti cat este de umilitor ca
roman, ca din 4.400 de produse, doar unul singur sa aiba certificare?
De ce nu pot sa demonstreze ca au
reteta unica autentica?”, intreaba Stanciulov.

Ea a mentionat ca s-a asociat cu
producatori de lactate, masline si vin din Grecia pentru a accesa
fonduri europene pentru promovare. In cadrul acestui proiect,
Sonimpex a primit 1,5 milioane de euro iar grecii 3,5 milioane de
euro/

Topoloveni, brand inregistrat in UE

Magiunul de prune nu este singurul
brand pe care Sonimpex il inregistreaza dupa conflicte cu alte
companii din Romania. In vara anului trecut, compania a inregistrat
la nivel comunitar marcile Topoloveni si Topoloveana.

Demersul Sonimpex la OHIM („OSIM-ul
european”) a avut loc in contextul in care firma MGC a anuntat
lansarea unui nou brand pe piata: Bunatati de Topoloveni.

Sonimpex a cumparat in 2001 prima fabrica de magiun din tara, din Topoloveni.

Compania Sonimpex, detinuta de Bibiana Stanciulov, produce, pe langa magiun, dulceturi si zacusca.