„Noile state membre ale UE, plus Austria, genereaza in prezent mai mult de 12% din PIB-ul Uniunii, insa regiunea atrage mai putin de 1% din traficul maritim de marfa destinat Europei. Acesta este un dezechilibru major, estimat la peste 5 milioane de containere TEU pe an si 20 de miliarde de tone de marfuri vrac, bunuri proveninte in principal din Asia de Est si Orientul Mijlociu, care ar trebui sa ajunga direct in regiune, dar tranziteaza in schimb statele din Europa de Nord-Vest”, considera Robin Martens, Directorul Executiv European Gateways Platform si Directorul General al Archicom România.
Potrivit acestuia, acest lucru se datoreaza in principal faptului ca state precum Olanda, Germania si Belgia ofera un cadru fiscal foarte atractiv pentru transportatorii de marfa si operatorii logistici, avand totodata o infrastructura foarte buna.
Romania ar putea atrage o parte importanta din traficul de marfuri din Asia catre Europa Centrala si de Est daca ar exista un regim fiscal si legislativ adecvat, considera Peter de Ruiter, presedintele Camerei de Comert Romano-Olandeze si liderul departamentului de consultanta fiscala si juridica al PwC Romania.
Acesta a adaugat ca exporturile Romaniei ar putea sa creasca si mai mult prin adaugarea bunurilor re-exportate provenind din Asia, sau a produselor semifabricate si intermediare care ar fi asamblate in Romania si livrate la export.
Printre solutile propuse de participantii la seminar se numara:
– Plata TVA la import prin decont pentru toate companiile, indiferent de valoarea importurilor;
– Reprezentarea fiscala globala;
– Oferirea de avantaje suplimentare pentru Agentii Economici Autorizati;
– Vamuirea marfurilor in interiorul tarii;
– O strategie de transport inter-modal in Romania;
– Educatia in domeniul logistic si al lanturilor de aprovizionare in cadrul Universitatilor din Romania;
Seminarul “Romania’s next step in becoming the Eastgate Trade Hub of Central and Eastern Europe” a fost organizat de Archicom, European Gateways Platform, Dutch-Romanian Network, Camera de Comert Romano-Olandeza si PwC Romania.