Treaba romaneasca: De ce sunt santierele Bucurestiului o poveste fara sfarsit (Galerie Foto)

22 Mar, 14:15 • valentin..nicolae
Ca e iarna, ca e vara, soarta pare cu totul impotriva autoritatilor statului. Cand vine vorba de cate un pasaj, strada sau parcare, termenele de finalizare a constructiilor sunt mai mult decat relative. Desi iarna nu e o noutate pentru nici unul dintre noi, frigurosul anotimp pare ca ne da tot timpul planurile peste cap.
Treaba romaneasca: De ce sunt santierele Bucurestiului o poveste fara sfarsit (Galerie Foto)

Primarul Capitalei, Sorin Oprescu a anuntat recent ca inaugurarea Pasajului Suprateran Pipera va avea loc pana la mijlocul lunii aprilie.

„In momentul cand am terminat locala din partea dreapta care merge spre Pipera, adica e chestiune de 2-3 saptamani, i-am dat drumul. Cam in 3 saptamani eu sper sa se circule”, a spus primarul Capitalei, potrivit adevarul.ro.

Pasajul suprateran Pipera trebuia sa fie gata initial in luna septembrie a anului trecut, cand structura de rezistenta a acestuia era finalizara.

Punerea in functiune a pasajului Pipera, care este finalizat in
proportie de 100%, intr-o solutie provizorie (fara localele adiacente), ar fi
produs alte conflicte de circulatie fata de cele existente in acest moment.
Din acest motiv, Primarul General nu a inaugurat acest
obiectiv si a considerat firesc ca inaugurarea sa fie
facuta dupa finalizarea tutoror tipurilor de lucrari, inclusiv a celor la
localele pasajului”, au declarat reprezentantii Primariei Capitalei pentru DailyBusiness.ro.






„In acest moment
se finalizeaza si lucrarile de instalare a bazinelor de retentie necesare in
perioadele cu ploi abundente.
Toate aceste lucrari au fost si sunt executate astfel incat sa se asigure
si continuarea alimentarii cu energie electrica a consumatorilor din zona, fapt
ce mareste gradul de dificultate”, au precizat reprezentantii primariei.

La toate aceste „impedimente” se adauga si iarna.

„Din cauza conditiilor meteo deosebite inregistrate in luna februarie,
lucrarile complexe impuse de realizarea Pasajului Pipera asupra retelei de
distributie a electricitatii din zona nu au putut fi continuate la standardele
de calitate ale Enel
„, au adaugat sursele citate.

In septembrie anul trecut primarul Sorin Oprescu estima ca pasajul va fi inaugurat pana la sfarsitul anului 2011.

Iata ce spunea primarul in timpul unei vizite pe santier, la inceputul lunii septembrie, potrivit publicatiei gandul.info: „Acum se lucreaza la reamenajarea nivelului solului, a trotuarelor, bordurilor si la reteaua de iluminat. Pe pasaj se vor monta panouri antifonice transparente pentru a reduce considerabil nivelul zgomotului”.

Pasajul suprateran are o lungime de 1.520 de metri si o latime de 34 de metri. Acesta ar fi trebuit sa aiba si o bretea care sa faca legatura cu Calea Floreasca. Oprescu a anuntat insa la sfarsitul lunii iunie ca s-a renuntat la aceasta bretea, intrucat Primaria Capitalei nu a mai avut bani pentru despagubirea firmei Lukoil, care detine terenul pe care urma sa se execute artera de circulatie.

Pentru realizarea proiectului, Primaria Capitalei a platit proprietarilor de terenuri din zona despagubiri de 3 milioane de euro.

Ulterior , la inceputul lunii ianuarie, zvonurile lasau sa se inteleaga ca lucrarile pe santierulul Pasajului Pipera se vor finaliza in jurul datei de 10 ianuarie.

Viceprimarului Capitalei, Victor Iovici, anunta atunci, potrivit presei locale, ca inaugurarea podului se va face pe 15 ianuarie, dar ca asfaltare va prelungi termenul de livrare a proiectului pana in aprilie.

 „Acum nu putem sa lucram la tot pentru ca nu ne permite legea sa asfaltam iarna, pana in aprilie. Dar vom termina si acele lucrari”, a spus viceprimarul la inceputul anului.

Initial, obiectivul „Supralargirea Soselei Pipera”, care include pasajul, trebuia sa coste 26,5 milioane de euro, insa in februarie 2011, in baza unui act aditional, costurile au crescut cu 9 milioane de euro, pe motiv ca in timpul sapaturilor muncitorii au dat peste niste retele edilitare care trebuiau deviate.

Contractul de executare a proiectului prevede ca lucrarile sa fie terminate in 18 luni. Acestea au inceput in luna martie 2010 si ar fi trebuit finalizate in septembrie 2011.

Pasajul Pipera va supratraversa intersectia Caii Floreasca cu strada Avionului si pe cea dintre Bulevardul Barbu Vacarescu si strada Av. Alexandru Serbanescu. Lungimea totala a pasajului va fi de aproape 700 metri, din care podul propriu-zis va avea circa 474 metri, iar cele doua rampe – 136, respectiv 88 metri. Pasajul va avea cate doua benzi pe sens cu o latime de cate 3,5 metri, marginite pe exterior de trotuare de serviciu, de cate un metru latime.

Proiectul a vizat si largirea Soselei Pipera la sase benzi, fata de patru cate sunt in prezent, de la intersectia acesteia cu strazile Elena Caragian si Moeciu si pana la actualul pasaj suprateran Pipera-Tunari, pe o lungime de 1.658 metri.

Un alt proiect care a captat atentia bucurestenilor este parcarea subterana din Piata Universitatii pentru care s-a organizat chiar si un concurs pentru desemarea arhitectilor care ar trebui sa amenajeze zona de deasupra.

Practic in noiembrie anul trecut autoritatile vehiculau ca si termen de finalizare a parcarii propriu-zise (fara zona de deasupra) luna martie, cand echipa de arhitecti desemnata prin concurs trebuia sa demareje lucrarile de amenajare la suprafata.

„Daca totul decurge normal, fara greutati birocratice, speram ca
lucrarile sa inceapa undeva in martie 2012, cand este gata si parcarea
subterana. Lucrarile de amenajare vor dura circa doua-trei luni”, au
declarat in noiembrie reprezentantii Ordinul Arhitectilor din Romania (OAR).

Acum in zona Universitatii se lucreaza de zor la parcarea subterana, dar autoritatile spun totusi ca in mai parcarea va gazdui primele masini.

De ce din martie am ajuns in mai? Din nou, blamam iarna!

„In urma conditiilor meteo din lunile ianuarie si februarie, lucrarile la Parcajul subteran
Universitate au fost afectate mai ales datorita temperaturilor extrem de
scazute
pe timpul noptii care nu au permis turnarea betonului. In aceste
conditii va exista o intarziere de maxim o luna in ceea ce priveste
reamplasarea statuilor, respectiv sfarsitul lunii aprilie, dar tinand cont ca
in perioada in care nu au fost posibile turnari ale betonului au fost
accelerate alte tipuri de lucrari, facem tot posibilul, impreuna cu echipa
implicata in proiect, ca termenul la care parcarea va deveni operabila
(sfarsitul lunii mai ) sa nu fie depasit”, au explicat reprezentantii primariei.

Iarna, iarna, insa in noiembrie primarul Sorin Oprescu spunea: „Lucrarile la parcare vor continua si pe timpul iernii, in special in
subteran. In luna martie se termina santierul, incep finisajele si speram ca in
luna mai aici sa poata parca primele masini”.

Parcarea  subterana de la Universitate este structurata pe trei
niveluri si va avea o capacitate de 420 de locuri pentru
autoturisme si 21 pentru motociclete. Suprafata terenului
pe care se construieste parcarea este de 8.507 mp, iar suprafata
desfasurata,
pe trei niveluri subterane, este de 14.025 mp.

Lucrarea pentru parcare este realizata in parteneriat
public-privat. Perioada de concesiune este de 34 de ani, perioada in care Primaria
va incasa o redeven?a anuala intre 4% ?i 50% din venitul anual al firmei Interparking
Spania, cea care finan?eaza, proiecteaza, construie?te ?i va opera parcarea pe
perioada contractului. Municipalitatea va primi 4% pentru incasari anuale mai
mici de 470.000 de euro ?i 50% pentru incasari mai mari sau egale cu 1,7 mil. euro.

Tot in aceasta primavara bucurestenii ar trebui sa se bucure de pasajul suprateran Mihai Bravu, care va traversa Splaiul Unirii / Raul Dambovita,
precum si intersectia Prelungirea soselei Mihai Bravu – Calea
Vacarestilor.

Teoretic lucrarile ar trebui sa se incheie in aprilie.

„In acest moment se asteapta finalizarea lucrarilor desfasurate in zona
de catre Enel, intrucat exista probleme de deviere a retelelor. Dupa
finalizarea acestora, PMB va putea preciza cu cat timp a fost prelungit
termenul de finalizare al lucrarii”, au declarat pentru DailyBusiness.ro reprezentantii primariei Capitalei.

De constructia pasajului se ocupa compania
Romstrade, controlata de omul de afaceri Nelu Iordache, valoarea lucrarii
ridicandu-se la 96,8 milioane de lei, la care se adauga TVA. Potrivit Primariei
Municipiului Bucuresti (PMB), citata de presa locala, contractul de proiectare si executie a lucrarilor
a fost atribuit la inceputul lunii decembrie 2010, iar autoritatea
contractanta a primit trei oferte pentru realizarea lucrarilor, proiectul fiind
estimat initial la 99,4 milioane de lei, fara TVA.

Pasajul va pleca din
Bulevardul Mihai Bravu, din dreptul strazii Vantului (statia de metrou Mihai
Bravu), va traversa Splaiul Unirii (Raul Dambovita) si intersectia Vacaresti cu
Bulevardul Mihai Bravu, incheindu-se pe Calea Vacaresti.

Gheorghe Racaru, presedintele grupului Romstrade, estimeaza ca termenul de executie va fi implinit.

„Momentan se lucreaza. Din datele pe care le avem vom termina la termen, asa ca din punctul nostru de vedere totul este in grafic. Intr-adevar au fost ceva probleme cu partea electrica, pentru ca una e sa construiesti pe deasupra, alta e pe dedesubt”, a spus Racaru.