- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

UniCredit Leasing: Segmentul auto scade dramatic, trebuie sa ne reorientam

09 Sep, 00:01 • adrian.mihaltianu
Dan Constantinescu, managing director al UniCredit Leasing, a vorbit intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro despre schimbarile ce au loc pe piata de leasing, noua strategie de dezvoltare, dobanzi, dar si despre cum merg finantarile catre institutiile publice.
UniCredit Leasing: Segmentul auto scade dramatic, trebuie sa ne reorientam

Dan Constantinescu lucreaza in grupul UniCredit din august 2005, iar pe 1 septembrie anul acesta a fost promovat in functia de managing director, odata cu plecarea lui Christoph Siegl. Anterior, Constantinescu a ocupat pozitia de director de vanzari al UniCredit Leasing.

DailyBusiness: Ce schimbari au avut loc in acest an pe piata de leasing?
Dan Constantinescu: O schimbare majora a fost incetinirea sectorului auto, lucru simtit la nivelul intregii piete. Acest lucru face ca firmele de leasing sa se indrepte catre celelalte bunuri finantabile in leasing, respectiv echipamente si imobiliare.

DB: Cum considerati ca va evolua piata pana la sfarsitul anului?
DC: Este o incetinire vizibila. Sigur nu se vor mai atinge cresterile spectaculoase din anii trecuti. Cresterea la nivelul primelor 6 luni este de peste 30% fata de aceeasi perioada a anului trecut, cand se inregistra o crestere de 80%. Cred ca pe tot anul 2008, cresterea pietei de leasing nu va fi mai mare de 30-35%.

DB: Care este structura portofoliului companiei?
DC: Segmentul auto detine sub 70% din portofoliu, echipamentele au 20%, iar segmentul real estate (imobiliare) are circa 10% din portofoliu.

DB: Ce schimbari au aparut in acest an in structura portofoliului?
DC: Principala schimbare este castigarea de teren de catre segmentele real estate si echipamente, in detrimentul auto. Nu este o scadere foarte mare, dar pe viitor, prioritatile noastre se vor axa pe finantarea echipamentelor si imobiliarelor.

[quote]In acest an, cea mai mare crestere a inregistrat-o leasingul la echipamente, care s-a majorat cu peste 30% fata de 2007[/quote]
DB: Cum se dezvolta leasingul de echipamente in Romania?
DC: O data cu acesta criza financiara, in care segmentul auto incetineste dramatic, trebuie sa ne indreptam atentia catre liniile de business care functioneaza. Cresterea economica a Romaniei tinde catre dezvoltarea segmentelor de constructii si industriale care au nevoie de echipamente. Acest lucru duce la o crestere a finantarilor de echipamente.

DB: Care este profilul companiilor care solicita finantari de echipamente?
DC: Noi preferam companii cu traditie in acest tip de activitati. Astfel, stim si noi ca ei cunosc modul in care functioneaza echipamentul. Insa am finantat si companii aflate relativ la inceput, dar care aveau o viziune de perspectiva, un business foarte bine pus la punct.

DB: Ce pondere au clientii corporate in cadrul companiei?
DC: In prezent, avem circa 37.000 de clienti. Dintre acestia, 95% sunt corporate, pondere care s-a mentinut in ultimii ani. Leasingul in sine este un produs interesant pentru companii, datorita tratamentului fiscal al TVA-ului si aspectelor operationale.

DB: Care este strategia de dezvoltare a companiei?
DC: Compania a ajuns la momentul actual la o dimensiune, din punct de vedere al cifrelor si al portofoliului, care ne impinge catre o noua etapa in viata noastra, respectiv am declansat cateva proiecte majore, care au ca pivot central clientul. Dorim ca la sfarsitul implementarii acestor proiecte sa avem un „customer lifting management”, astfel incat clientul care vine si contacteaza un contract de finantare stie exact ce serviciu va primi.

DB: Ce presupune acest „customer lifting management”?
DC: Avem cateva mici proiecte. Unul dintre ele este asezarea relatiei cu clientul intr-o zona de confort, astfel incat contractul de finantare sa fie usor de accesat si cu o singura persoana, acesta sa-si rezolve toate problemele. Al doilea proiect se refera la call center-ul pe care il avem de ceva timp, iar acum am imbunatatit modul in care conlucram cu el, avem un timp de raspuns standard.

DB: Veti lansa noi produse in viitorul apropiat?
DC: Pe langa strategia de lunga durata, in toamna aceasta vom lansa un nou produs pentru camioane. Va fi un produs de viteza, aprobarea aplicatiei clientului facandu-se intr-un timp foarte scurt. Teoretic, daca clientul are toate documentele, el poate afla in 20 de minute daca poate sau nu sa obtina finantarea.

DB: Care sunt avantajele leasingului in comparatie cu creditul bancar?
DC: De exemplu noi finantam la suma inainte de TVA. Clientul plateste TVA-ul cu fiecare rata. Acest lucru vine in sprijinul industriei, al companiilor care au nevoie de finantari.

DB: Cum va refinantati?
DC: Preferam sa ne refinantam in cadrul grupului UniCredit si impreuna cu restul holdingului de leasing.

DB: Ce dobanzi practica UniCredit Leasing?
DC: Pentru activitatea de retail dobanzile sunt mai mari decat pentru clientii corporate. Pe partea de retail avem dobanzi de 8,5% pe an pentru leasingul auto, celelalte dobanzi variind in functie de proiect. Pentru companii, dobanzile sunt cuprinse intre 7% si 8% pe an.

[quote]Daca in trimestrul 2 inca mai existau companii de leasing care ofereau finantari la dobanzi mici (sub 7% – n.r.), acum acestea nu mai pot fi suportate economic[/quote]
DB: Cu ce producatori aveti parteneriate?
DC: Am incheiat parteneriate cu producatori internationali precum CAT, BMW si altii. Majoritatea parteneriatelor sunt la nivel de grup, unele fiind si locale.

DB: Participati la licitatii pentru finantari ale domeniului public?
DC: Da. Am participat si participam la astfel de licitatii, fiind printre putinele companii care fac acest lucru pe piata din Romania. Avem un departament special care se ocupa de acest aspect. Am incheiat aproximativ 60 de contracte cu entitati publice mari, atat in Bucuresti, cat si in tara.

DB: Credeti ca si fara sa preluati HVB ati fi ajuns pe primul loc?
DC: Da, dar nu atat de repede. Cu siguranta, uniunea intre HVB si UniCredit Tiriac a dat o crestere mult mai mare. Astfel a rezultat o companie cu specialisti multi-produs, in sensul ca HVB era printre cei mai mari jucatori pe piata auto, iar UniCredit era un jucator important pe segmentele de echipamente si real estate.