- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Vanzarile in scadere i-au convocat la brainstorming pe producatorii de vinuri

10 Aug, 00:03 • razvan.codorean
Piata vinului din Romania trece printr-o "revolutie de catifea", spun expertii, marii producatori restructurandu-si portofoliile, lansand noi produse si renuntand la altele, in contextul in care clientii au migrat masiv spre extreme - fie vinul ieftin, de masa, fie cel premium.
Vanzarile in scadere i-au convocat la brainstorming pe producatorii de vinuri

Inainte de criza, producatorii isi pregatisera strategii de dezvoltare pe termen lung, ce luau in calcul anihilarea treptata, prin calitate si pret, a concurentei acerbe practicata de vinurile straine.

[quote=Ovidiu Gheorghe, Patronatul Vinului]Vanzarile au scazut, pe diverse segmente, cu 5% pana la 30%[/quote]
Producatorii isi dezvoltau portofoliile, testau noi produse, isi permiteau investitii masive, totul in tentativa de a construi o oferta competitiva, menita sa se plieze cat mai eficient pe apetitul de consum in crestere al romanilor.

In conditiile in care, odata cu aparitia crizei, mare parte din exporturi s-au redus, multi dintre jucatorii care priveau altadata cu sperante mai ales spre Occident, s-au vazut nevoiti sa se reorienteze catre piata autohtona.

O piata in care presiunile exercitate de criza economica au marcat schimbari puternice, inclusiv la nivelul comportamentului de consum.

„Vanzarile au scazut in acest an, pe diverse segmente, cu 5% pana la 30%. In plus, asistam la o polarizare a cererii. Se vinde tot mai bine pe segmentul ieftin, insa asistam si la o consolidare a vanzarilor pe segmentul premium”, a declarat Ovidiu Gheorghe, presedintele Patronatului Vinului, pentru DailyBusiness.ro.

„Este un fenomen inerent perioadelor de criza, insa vanzarile nu au scazut, cel putin in cazul nostru”, spune Daniel Negrescu, brand managerul Murfatlar. „Aceasta polarizare influenteaza ofertele, insa piata vinului ramane una cu potential de crestere, spre deosebire de piata berii care a ajuns la maturitate”, a mai spus Negrescu.

In acest context, marii jucatori, precum Cotnari, Murflatlar, Jidvei sau Recas si-au reorientat oferta, semnificativa fiind, de exemplu, lansarea, de producatorul iesean Cotnari, a vinului „Catalin Morosanu”, dupa numele cunoscutului luptator K1, un produs dedicat unui public de nisa, insuficient explorat in prezent.

[quote=Ovidiu Gheorghe, presedintele Patronatului Viei si Vinului]Toti producatorii incearca, in acest moment, sa isi gaseasca noi piete, noi segmente de clienti. Este un proces accentuat de criza, care insa se va dovedi benefic pentru piata[/quote]
„Vinul Morosanu este un vin alb, dulce, o combinatie intre Feteasca alba, Grasa de Cotnari si Tamaioasa pe care l-am pregatit special pentru publicul tanar, amatorii de cluburi si distractii”, a declarat presedintele Cotnari, Constantin Deleanu. „Acest vin il propunem ca o alternativa la bauturile tari, vodca si wiskey consumate in locurile de distractie din Romania”, a mai spus Deleanu.

Initiativa producatorului iesean nu este o premiera, aproape toti jucatorii realizand in ultima vreme eforturi menite sa isi repozitioneze vinurile, insa marcheaza intrarea pe o nisa insuficient explorata, dovada ca se cauta alternative la cererea clasica, atribuita unui public matur, intre 25-50 ani.

Rares Marinescu, managerul de la Cramele Recas, care a lansat inca din 2006 vinul „Te iubesc mult”, in special pentru perioada Valentine’s Day, spune ca, acum, mai mult ca oricand, producatorii au sansa de a-si extinde clientela, in conditiile in care importurile au scazut, iar calitatea vinului romanesc este tot mai buna.

„Vinurile romanesti, de calitate, incep sa prinda tot mai mult. In contextul crizei, cred ca este un moment oportun pe care piata vinului poate sa il fructifice”, spune Marinescu, pentru DailyBusiness.ro

Iar unul dintre gesturile de pionierat pe care Recas le face este promovarea vinurilor la sticle de 250 ml., extrem de apreciate in Occident.

„Din pacate, in piata exista o oarecare reticenta, in special la distribuitori, insa lucrurile se schimba. De ce sa comanzi la masa, la restaurant sau in club, indiferent de locul in care te afli, o sticla intreaga de vin, daca tu nu vrei sa bei decat un pahar?”, spune managerul de la Recas.

De la vinurile de masa, la „produsele pentru cunoscatori”

Cine vorbeste de rau Francusa (vin din portofoliul Cotnari – n.r.) va avea de-a face cu mine„, spunea, anul trecut, sportivul K1 Catalin Morosanu, un luptator a carui asociere de imagine cu producatorul traditional Cotnari a ridicat multe semne de intrebare in industria marketingului. „Este o provocare si pentru noi, insa pe care o consideram benefica”, spunea managerul companiei, Constantin Deleanu.

Nu ar fi prima asociere de imagine cu o vedeta pe care o incearca producatorii romani de vin. Regretatul actor Ernest Maftei a facut reclama pentru Jidvei, iar actrita Draga Olteanu Matei a fost ani de zile imaginea vinurilor Murfatlar, acestea fiind doar doua dintre exemple.

Mai nou, Murfatlar isi indreapta tot mai mult atentia catre produsele premium, dovada lansarea, in acest an, a gamei Fatum, o editie de Cabernet Sauvignon in care, dincolo de calitatea produsului, s-a mers pe o eticheta exclusivista, semnata de o serie de artisti fotografi.

„Este un demers pe care il consideram necesar. Este o gama exclusivista, in editie limitata”, spune brand managerul de la Murfatlar care subliniaza faptul ca acest produs vine sa completeze oferta celui mai important jucator din piata vinului. „Vor mai urma si alte lansari, insa stam foarte bine pe toate segmentele de piata, dovada vanzarile in crestere”, a mai spus Negrescu, fara sa ofere insa detalii mai exacte.

Segmentul de pret ridicat este vizat si de Cramele Recas, managerul Rares Marinescu declarand, pentru DailyBusiness.ro, ca va lansa in acest an doua noi produse.

„Pe acest segment, cererea nu a fost influentata de criza, avand in vedere puterea financiara, iar faptul ca multi jucatori lanseaza produse dedicate vine sa confirme faptul ca avem de-a face cu o cerere stabila„, a precizat Ovidiu Gheorghe, directorul Patronatului Vinului.

Pericolul de la coltul drumului

Dincolo de eforturile de construi o oferta cat mai competitiva, care sa concureze cu succes invazia de vinuri din import, multe dintre ele ieftine, insa de o calitate indoielnica, producatorii de vinuri se tem cel mai mult de piata neagra, care tinde sa revina la nivelul din anii ’90.

[quote=Daniel Negrescu, brand manager Murfatlar]Vinul contrafacut reprezinta cel mai mare pericol pentru piata vinului[/quote]
„In conditiile crizei, exista pericolul ca oferta de vin vandut direct din masina, pe strada sau din alte asemenea locuri, sa creasca, pretul mai mic fiind un argument destul de important in conditiile scaderii puterii de cumparare”, a spus Negrescu.

„Uneori este greu sa vinzi un vin bun, la 10 lei sticla, in conditiile in care la acesti bani iti iei vreo 4 litri de vin la pet, ieftin si cu alcoolemie mare. E o alegere care tine de consumator”, a explicat Ovidiu Gheorghe, directorul Patronatului Vinului.

In opinia acestuia, cel mai grav este insa faptul ca pe piata exista bauturi aromatizate, care sunt vandute cu etichete de vin.

„Scrie mare pe eticheta – vin de…, iar cu litere mici, bautura aromatizata pe baza de vin. E greu sa educi consumatorii, dar asta speram si vrem sa facem de acum incolo. La fel ca si la campania cu E-urile, incercam sa ii avertizam pe oameni de pericolele din sticlele de vin si sa ii indemnam sa consume vinuri de calitate, fie ele romanesti sau straine”, a mai spus Gheorghe.

Producatorii mizeaza pe faptul ca romanii au devenit mai constienti de pericolul reprezentat de aceste bauturi. Protectia Consumatorilor a anuntat, pe de alta parte, ca va organiza ample controale in aceasta toamna, pentru a tempera fenomenul.

Romanii consuma 22 litri de vin pe an

Conform statisticilor patronatului vinului, consumul de vin pe cap de locuitor este in prezent de 22 de litri anual, din care numai 3 litri de vin este consumat in sticle, iar restul la pet sau „varsat”. In Franta, consumul pe locuitor este de 57 de litri, majoritatea fiind imbuteliat.

Se consuma in proportie de 70% vinuri albe si restul rosii„, spune Ovidiu Gheorghe, reprezentantul patronatului. El estimeaza ca ponderea vinului alb va scadea treptat, pana in 2013. Totodata, vor castiga teren produsele de calitate, cu originea controlata.

Romania detine in jur de 180.000 de hectare cultivate cu vita-de-vie, fiind pe locul 5 ca suprafata cultivata in Uniunea Europeana, dupa Spania, Italia, Franta si Portugalia. Viile romanesti sunt in majoritate „albe”, cultivatorii optand pentru acest tip de struguri deoarece ofera o productie mai mare.

Anul trecut, piata vinului a valorat 500 de miloane de euro, iar in acest an, Patronatul Viei si Vinului o estimeaza la 450 milioane de euro.

Cei mai mari jucatori din piata sunt, conform datelor patronatului vinurilor, Murfatlar, Vincon, Cotnari si Jidvei. Cele patru companii detin impreuna peste 80% din productia de vinuri a Romaniei.