Visul lui Patriciu, indeplinit de multinationale: Febra francizelor cuprinde retailul

03 May, 00:07 • traian.badulescu
Retaileri internationali precum Carrefour, Mega Image si Metro deschid din ce in ce mai multe magazine in sistem de franciza. Coincidenta sau nu, moda de a se asocia cu parteneri locali a fost preluata de marile lanturi de magazine, dupa ce omul de afaceri Dinu Patriciu si-a anuntat planul ca 80% din magazinele Mic.ro, care impanzisera Capitala si restul tarii, sa fie operate de mici comercianti.
Visul lui Patriciu, indeplinit de multinationale: Febra francizelor cuprinde retailul

In urma cu doi ani, reteaua Mic.ro era
in plina expansiune, iar proprietarul sau avea planuri mari: 1.300 de
magazine fixe si 1.000 mobile pana la finele anului respectiv, dupa
ce in primul an de activitate lantul ajunsese la 460 de unitati, in
35 de localitati. 

Atunci, pana la 15% din magazine erau
operate de parteneri, dar visul lui Patriciu era ca 80% dintre
bacanii sa fie administrate intr-un astfel de sistem.

Intre timp, reteaua Mic.ro a dat
faliment, dar visul sau a fost dus mai departe de multinationale.

Astfel, Mega Image, unul dintre cele
mai dinamice lanturi de retail din Romania, care si-a dublat reteaua
in ultimii doi ani, a lansat „Shop&Go”, concept prin care cei
care vor sa devina antreprenori pot prelua un magazin Shop&Go pe
care sa-l gestioneze.

Mega Image pune la dispozitie
experienta sa in retail, in timp ce persoanele interesate pot opera
un astfel de magazin, fara riscurile de a incepe de la zero.

Reteaua Mega Image cuprinde acum 216
magazine
 in
Bucuresti, Constanta, Ploiesti, Pitesti, Brasov, Targoviste si alte
orase, sub marcile Mega Image (140) si Shop&Go (76).

In vara lui 2012, Metro a lansat la
randul sau programul „La Doi Pasi”, un concept de franciza
pentru micii comercianti independenti. Dupa doua luni de la startul oficial al
programului, reteaua ajunsese la un numar de 200
magazine deschise.

Si retailerul francez Carrefour a
anuntat recent intrarea in reteaua Express din Romania a patru noi
magazine de proximitate in franciza, prin colaborarea cu partenerul
sau, Angst. Numarul de unitati in acest format se
ridica la 23, dintre care 3 magazine operate in sistem integrat si 20
in franciza.

Franciza, posibila solutie pentru
revigorarea mediului de afaceri

Mihaela Mocanu, avocat in cadrul Tuca
Zbarcea & Asociatii, spune ca franciza este mult mai mult decat
un simplu contract intre un francizor si un beneficiar, este o
operatiune complexa ce impune un anumit tip de comportament in
afaceri.

„In conditiile actuale de criza,
dezvoltarea unei afaceri in franciza pare a fi o optiune destul de
sigura
, intrucat riscul de esec al afacerii este mai redus decat in
cazul unui start-up obisnuit”, a punctat Mihaela Mocanu.

Ea a mentionat ca francizatul
beneficiaza de experienta in afaceri a francizorului, avand acces la
know-how-ul acestuia, deci la toate informatiile necesare, inclusiv
de asistenta francizorului pe parcursul initierii si dezvoltarii
afacerii.

Un alt avantaj al francizei este legat
de notorietatea marcii francizorului, care ii va permite
beneficiarului sa castige mult mai usor o anumita cota de piata.

Nu in ultimul rand, francizatul este si
va ramane independent in desfasurarea activitatii, ceea ce ii asigura
libertatea de actiune necesara deciziilor sale.

Avocata de la Tuca Zbarcea &
Asociatii a remarcat ca, in ultimul timp, se manifesta o tendinta de
dezvoltare a acestei piete, deopotriva prin intrarea unor francize
internationale, cat si in ceea ce priveste exportul francizelor
romanesti pe pietele externe.

Printre principalele sectoare in care
interesul francizorilor, dar si al beneficiarilor a crescut vizibil,
se numara industria modei si cea de lux, dar si sectorul consultantei
in afaceri.

Avantaje si dezavantaje

In cartea sa intitulata „Franciza, francizarea”, Mihaela Mocanu mai descrie avantajele si
dezavantajele unei francize si ofera sfaturi francizorilor si
francizatilor pentru a dezvolta o afacere de succes.

De exemplu, in cazul francizorului,
acesta trebuie sa se asigure ca va avea disponibilitatile financiare,
de timp, precum si mijloacele organizatorice necesare dezvoltarii
retelei.

De asemenea, el trebuie sa realizeze un
studiu de piata in vederea pregatirii expansiunii, evaluarii
potentialului pietei si totodata sa testeze suficient in timp
conceptul sau, anterior lansarii francizei. Importanta este si
existenta unui manual al francizei, in care viitorul francizor sa
organizeze informatiile care alcatuiesc know-how-ul sau.

Urmatorul pas este alegerea marcii sub
care beneficiarii sa-i promoveze produsele ori serviciile, pe care sa
o inregistreze in vederea protejarii si sa o promoveze pentru a o
valorifica.

Pentru o afacere de succes, francizorul
trebuie sa puna la punct un sistem coerent de selectare a
francizatilor retelei, sa gaseasca criterii obiective pentru alegerea
lor si, nu in ultimul rand, va trebui sa controleze in permanenta ca
fiecare dintre francizatii retelei sale sa respecte intocmai normele
de activitate in reteaua de franciza.

De partea cealalta, beneficiarii
francizei au ocazia de a pune pe picioare o afacere avand un statut
situat la limita dintre cel de antreprenor si angajat.
Chiar daca franciza nu presupune
asumarea unor riscuri de afaceri foarte mari, fiind o replicare a
unui model de business existent, francizatul trebuie sa ia in calcul
si o serie de neajunsuri potentiale.

Astfel, in primul rand trebuie
sa-si poata asuma costuri semnificative (si anume dreptul de intrare
si redeventele periodice) si sa poata respecta exigentele impuse de
retea (ca de exemplu cele cu privire la aprovizionare, preturile
practicate de retea, publicitate).

„Sfatul nostru este ca cei interesati
sa fie foarte atenti la toate etapele pe care le presupune preluarea
unei afaceri in franciza ori dezvoltarea unui asemenea business, atat
la aspectele contractuale – termenii si obligatiile pe care si le
asuma, dar si la altele, cum ar fi evaluarea afacerii, know-how-ul
actual si cel viitor, notorietatea brandului, vadul comercial,
segmentul de piata caruia i se adreseaza. Este un complex de factori,
de obligatii si de conditii care trebuie avut in vedere”, a
precizat avocata Tuca Zbarcea & Asociatii.