Al patrulea trimestru din 2010 a adus un alt declin al pietei bunurilor de folosinta indelungata. Vanzarile totale in T4 2010 au ajuns la 392 milioane euro, cu 8,6% mai putin decat in acelasi trimestru din 2009.
Foto – cel mai perfomant sector in T4
Cu o crestere de aproape 8% de la an la an, sectorul foto este primul care prezinta semne clare de redresare, dupa un foarte dificil an 2009.
Vanzarile de Craciun au fost deosebit de bune pentru segmentul compact aducand o crestere de 18% in T4 2010 versus T4 2009. Decembrie a fost marcat de preturi de chilipir, vanzarile de compacte cu preturi mai mici de 100 euro a crescut la 70% din totalul vanzarilor in unitati.
Starul anului trecut – ramele foto – au avut de asemenea vanzari ridicate. Cu toate acestea, performanta nu a reusit sa o egaleze pe cea din decembrie anul trecut, cand aceste dispozitive erau in voga pe piata.
Electronicele de larg consum – redresare timida
Finalul celui de-al doilea an de criza a marcat inca o experienta provocatoare pentru sectorul electronicelor de larg consum. Cu toate acestea, spre deosebire de 2009, imaginea de ansamblu nu s-a prezentat prea rau. 2010 a fost un an de stagnare, atingand o valoare de vanzari similara cu cea a anului precedent – 270 milioane euro. Dupa un start slab in 2010, segmentul electronicelor de larg consum a avut parte de o recuperare timida, de la trimestru la trimestru.
Ultimele trei luni ale anului au adus o crestere a vanzarilor de aproape 5%, performanta generala fiind de exact 100 milioane euro.
[img=1189][/img]
Inca o data, sezonul Craciunului a marcat sectorul electronicelor de larg consum ca fiind unul dintre cele mai dinamice sectoare monitorizate de studiul GfK. In special vanzarile de TV si alte produse potrivite pentru cadouri, cum ar fi media player-ele portabile sau consolele de jocuri video au performat mai bine sau similar in T4 2010 fata de T4 2009.
Electrocasnicele mici – scadere incetinita
T4 2010 a atins aproape valoarea inregistrata in T4 2009, prezentand o descrestere cu 0,6%. Categoria aparatelor pentru prepararea alimentelor nu mai este un punct de atractie, locul acesteia fiind luat de categoria aparatelor pentru prepararea de bauturi calde – cerere mare pentru expresoarele care folosesc capsule sustinute de reduceri de pret -, aparate de tuns si fierbatoare.
Electrocasnicele mari – influentate de necesitate
In 2010, piata electrocasnicelor mari a atins o valoare de 308 mil. euro, fiind a doua cea mai mare piata dintre sectoarele auditate de studiul GfK. Al doilea an de criza a adus, cu toate acestea, un declin de aproape 7% comparativ cu 2009. Cererea a fost timida, deoarece oamenii au cumparat doar ceea ce era absolut necesar pe aceasta piata.
In concluzie, nu dorinta de a schimba un aparat inca functional cu unul modern sau cu unul premium a condus comportamentul de cumparare al consumatorilor in 2010. Necesitatea a fost factorul determinant si in decembrie, cand vanzarile de congelatoare au prezentat rate pozitive de crestere.
IT – rata de descrestere ramane stabila
In al patrulea trimestru al anului 2010, rata de declin a sectorului IT, comparativ cu acelasi trimestru din 2009, a fost de -8,2%, la aproximativ acelasi nivel ca in T3. Dezvoltarea totala pentru 2010 este inca negativa, cu o scadere de -20% in comparatie cu anul precedent. Piata segmentului cheie, notebook-urile, arata semne de revenire, cu o crestere usoara a valorii.
In ciuda unei anumite incetiniri, cifra de afaceri a celor mai multe dintre celelalte categorii de produse este totusi inca in scadere, ceea ce cauzeaza declinul pietei de IT totale.
Telecom – Smartphone-urile: sub lumina reflectoarelor
Piata telecomunicatiilor a continuat trendul negativ, cu scaderi de doua cifre de -29,7%, si a avut o valoare de 51 milioane euro in al patrulea trimestru din 2010.
Smartphone-urile sunt pe un trend ascendent, cu o crestere de doua cifre, pe masura ce inovarea la nivel hardware cat si la cel software se intensifica, creand astfel mai multa valoare adaugata si atractivitate pentru utilizatorul final. Pe de alta parte, telefoanele mobile sunt inca pe un trend descendent in ceea ce priveste cifra de afaceri.
Echipamentele de birou – imprimantele si multifunctionalele raman intr-un trend negativ
Piata printerelor a suferit un declin de 39,5% in al patrulea trimestru din 2010, comparativ cu acelasi trimestru al anului 2009. Atingand o valoare de 8 milioane euro, piata echipamentelor de birou a inregistrat o evolutie negativa din cauza scaderii indicelui de pret al celor mai importanti producatori. A
ceasta situatie a fost efectul promotiilor efectuate in trimestrul al patrulea 2010, realizate special pentru a face produsele mai atractive pentru consumatori. Desi imprimantele prezinta un nivel ridicat de avansare tehnologica, retailerii s-au confruntat cu o putere de cumparare scazuta a consumatorilor, care s-a reflectat in cifre mici atat in unitati cat si in valoarea vanzarilor.
Panelul de retail al studiului GfKde profil include date de vanzari de la peste 190.000 de magazine din intreaga lume.
Grupul GfK este numarul 4 mondial in clasamentul companiilor de cercetare de piata. Infiintat in 1934 ca prima companie de cercetare de piata in Germania, grupul GfK are azi mai mult de 150 de sucursale in 100 de tari de pe cinci continente.