Internet/New Media

Ce planuri de extindere are Emag, cel mai mare retailer online IT din Romania

30 Sep, 00:04 • cristian.lacraru
Emag, cel mai mare retailer IT online din Romania, si-a extins afacerile anul acesta, adaugand-si in portofoliu carti, produse de bricolaj si o platforma numita Marketplace, unde se vand chiar si jucarii. Veniturile au crescut cu peste 50% in prima jumatate a anului, iar compania planuieste sa se extinda in strainatate, prima piata vizata fiind Bulgaria. DailyBusiness.ro a stat de vorba cu Irinel Burloiu, directorul de marketing al companiei, despre planurile de expansiune ale retailerului si despre felul in care se promoveaza Emag.
Ce planuri de extindere are Emag, cel mai mare retailer online IT din Romania

„Cu siguranta, crestem mai mult decat piata. In primul rand, datorita faptului ca in general, piata de comert online creste in detrimentul comertului traditional. Mult mai multi oameni trec de la momentul de informare la momentul de achizitie pe online. Practic, astazi, 7 din 10 oameni care cumpara produse IT sau electro intra si pe Emag intr-o luna sa se informeze”, a declarat Burloiu.

A doua directie de crestere a Emag este extinderea portofoliului de produse, care a adus dupa sine atragerea unor noi categorii de clienti. Compania a introdus de la inceputul anului numeroase categorii de produse in portofoliu. Inca de la finele lunii mai, Emag a introdus cartile in oferta, vanzand in iunie 11.500 de titluri. Retailerul are in prezent o cota de piata de 15% pe acest segment, si spera ca in aproximativ sa ajunga primul vanzator de carti din Romania, pe segmentul online.

„Cartea e un domeniu interesant, in spatiile traditionale de retail e o presiune foarte mare pe spatiile fizice. Noi avem peste 25.000 de carti, pe care nu poti sa le gasesti intr-o librarie traditionala”, spune oficialul Emag.

In afara de carti, compania a introdus in portofoliu si produsele de bricolaj cu aproximativ doua luni in urma. Tot anul acesta, Emag a lansat si platforma Marketplace, prin care partenerii companiei vand diferite categorii de produse, inclusiv jucarii. Odata cu diversificarea portofoliului de produse, retailul IT mai reprezinta doar 67-70% din afacerile companiei, spune Burloiu.

[b]Urmatorul pas: Bulgaria[/b]

Pe langa extinderea pe alte categorii de produse, cei de la Emag mizeaza si pe o expansiune in afara tarii.

„Exista un plan de extindere, un prim pas va fi Bulgaria, in continuare probabil ca vor urma si alte tari”, a declarat Burloiu. Vecinii de la sud par a fi alegerea perfecta pentru retailer, intrucat piata comertului online de acolo este de peste 10 ori mai mica decat afacerile Emag.

[b]Muzica, filme, masini? Orice e posibil[/b]

In ceea ce priveste planurile de extindere ale companiei, Emag vrea sa-si extinda portofoliul cu produse din cele mai diverse segmente.

„Daca ne uitam in online, spatiul de expunere este nelimitat. Limitat e efortul nostru de marketing si timpul. Vrem sa ne extindem cu nise care sunt apropiate de ce facem noi. Putem sa vorbim despre carti, muzica, software, categorii de produse care sunt pretabile pentru comertul la distanta si totodata categorii de produse care se vand traditional online – haine, parfumuri –  categorii pe care le avem in vedere. Cu siguranta, pana la sfarsitul anului vom anunta categorii noi de produse”, spune Burloiu.

Acesta spune ca „nu sunt excluse nici masinile”. Vanzarea acestora s-ar realiza, insa, printr-un model de business „care nu ar insemna neaparat sa facem un showroom traditional, ci sa generam leaduri catre producatori”.

„Acum 10 ani nimeni nu-si inchipuia ca poti sa-ti cumperi un laptop online fara sa-l vezi, fara sa-l testezi. Daca ne uitam peste 10 ani, nu stiu cum o sa se vanda masinile – probabil ca online”, spune oficialul Emag. In ceea ce priveste vanzarea online de muzica, filme, sau o platforma video-on-demand, acesta crede ca „e posibil sa vedem si asta”.

„Suntem in discutii inclusiv cu parteneri care vand software sa implementam vanzarea electronica fara sa mai implice procese logistice”, mai spune Burloiu, care crede ca muzica, filmele, jocurile si software-ul sunt produse care se preteaza protofoliului Emag. „Nu avem un timeframe, dar probabil ca anul viitor o sa vedem si astfel de produse”.

[b]Reclama, sufletul comertului[/b]

Bugetul de marketing al Emag va depasi 3 milioane de euro in acest an, iar 80% din aceasta suma va fi destinata campaniilor online. Totusi, compania se promoveaza si prin publicitatea traditionala, avand in acest sens peste 160 de panouri publicitate in locatii din toata tara.

In ceea ce priveste promotiile online in care utilizatorii pot castiga premii majore, precum 100.000 euro sau un autoturism BMW, oficialul Emag spune ca la bugetul acestora contribuie si partenerii.

Nu toate campaniile Emag isi propun promovarea in sine a unui produs sau generarea de vanzari.

„Ultima campanie, ‘Bucurie la cutie’, are ca obiectiv in special pozitionarea Emag ca un furnizor, insa campania nu isi propune neaparat sa genereze vanzari directe. Nici nu am prezentat produse”, a declarat oficialul Emag.

Emag comunica online printr-o serie intreaga de mijloace. Compania trimite newslettere la peste 600.000 de adrese de email si, in plus, a lansat un amplu program de afiliere, Profitshare, ce numara in prezent peste 10.000 de site-uri partenere. Programul le ofera afiliatilor un comision de 3% din vanzarile de pe segmentul IT, 6% din vanzarile de jucarii si 8% din vanzarile de carti, si a generat in primele sase luni ale anului vanzari de 18,8 milioane de lei si comisioane platite in valoare de 150.000 euro.

Totusi, afiliatii Emag trebuie sa genereze comisioane de 350 de lei pentru a-si putea atrage banii. Burloiu spune ca aceasta limita „e pusa pentru a evita situatiile in care facem plati de 10-20 de lei. La o plata de 30 de lei in care afiliatul mai plateste si taxele, logistica din spate este mult prea complicata. Comparativ cu alte programe de acest gen de afara, limita este chiar mica”.

Printre site-urile mari din Romania afiliate la programul Emag, se numara Realitatea.net si Cancan.ro.

Campaniile Emag sunt de doua feluri, potrivit lui Burloiu. O parte dintre acestea reprezinta campanii de produs, iar o a doua directie e reprezentata de campaniile de branding Emag, „in care incercam sa  crestem brandul Emag, nu neaparat sa vindem produse”.

In ceea ce priveste rezultatele acestora, oficialul Emag spune despre o campanie realizata in parteneriat cu Microsoft pentru promovarea Internet Explorer 9 ca share-ul browser-ului pe Emag.ro a crescut cu peste 50%.

Legat de campaniile Reteaua, „obiectivul principal a fost sa atragem cat mai mult trafic, utilizatori, fara sa ne propunem sa vindem. Avand in vedere ca share-ul nostru pe online e peste 70% din segmentul electro/IT, obiectivul nostru e sa marim piata”, mai spune Burloiu.

Totusi, chiar si campaniile care nu isi propun acest lucru par a genera vanzari. „Desi ne propuneam sa-l folosim doar ca instrument de educatie, Reteaua a generat si vanzari. Am crescut traficul semnificativ dar rata de conversie a ramas neschimbata. Odata cu cresterea de trafic au crescut si vanzarile”, spune Burloiu.

Ultima campanie de acest gen, Reteaua 3, demarata saptamana trecuta, isi propune sa devina cel mai mare joc online din Romania, care sa atraga peste 300.000 de utilizatori pana la sfarsitul campaniei.

[b]Comert online cu specific romanesc[/b]

Oficialul Emag considera ca succesul companiei este dat, in primul rand, de adaptarea modelului de comert electronic la piata din Romania. Emag permite, pe langa instrumentele online, si comanda telefonica cu plata la curier, precum si plata si livrarea in showroom. Si asta pentru ca romanii sunt, inca, reticenti privind plata online cu cadrul, si numai 6% din vanzarile Emag sunt achitate in acest fel.

„In Statele Unite sau Germania, oamenii erau obisnuiti cu instrumentele de comanda la distanta, prin cataloage sau comert telefonic. In Romania, lucrul asta nu s-a intamplat. Noi nu am avut catalogul Neckerman, sa vedem fotografia si sa sunam. An pietele acestea, asta exista de 40 de ani. Mutarea pe Internet nu a facut decat sa simplifice procesul, pe cand piata din Romania nu era educata in sensul asta”, spune Burloiu, care crede ca nu vom fi martori la schimbari semnificative in acest sens pe termen scurt.

„Aici e o parte importanta de educare a pietei pe care trebuie sa o faca bancile, procesatorii de plati, si nu in ultimul rand industria de online”, crede oficialul Emag.

Acesta spune ca site-urile care nu accepta decat plata cu cardul, precum cele de reduceri sau cele de servicii ca plati facturi sau bilete de avion contribuie la cresterea comertului online din Romania.

In ceea ce priveste comertul online din Romania, oficialul Emag considera ca piata este „intr-un stadiu de maturizare, dar nu putem vorbi de o saturare”.

Mai putin de 2% din cumparaturile din Romania sunt realizate online, in timp ce in Statele Unite procentul se ridica la 6-8%. Din acest motiv, Burloiu nu exclude aparitia unor noi jucatori mari in retailul online.

[b]Romanii au apetit pentru tehnologie[/b]

„Produsele IT se transforma in produse de commodity. Cred ca romanii au un apetit pentru tehnologie”, considera Burloiu. Piata IT a inregistrat o crestere de 12% in ultimul trimestru al anului, net superioada performantelor generale ale economiei.

In ceea ce priveste piata IT, oficialul Emag spune ca tableta este produsul de referinta, iar aceasta categorie va ajunge pana la finele anului sa reprezinte 10% din piata de PC-uri. Dintre acestea, cea mai vanduta este iPad-ul celor de la Apple, care reprezinta intre 60% si 70% din totalul vanzarilor de tablete ale Emag.

Emag a inregistrat in primul semestru al anului afaceri de 62 de milioane de euro, in crestere cu 52% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Pentru acest an, compania isi propune o cifra de afaceri de 150 de milioane de euro. Emag primeste in acest moment aproximativ 100.000 de comenzi pe luna, si spera sa depaseasca 120.000 de comenzi pe luna catre finele anului, sub influenta sarbatorilor de iarna.

„In momentul acesta suntem la 100.000 de comenzi pe luna. O sa depasim spre finalul anului 120.000 de comenzi, influentat si de sarbatori. Trimestrul al patrulea e perioada cea mai importanta de vanzari. Traditional IT-ul se vinde bine in T4”, a mai spus Burloiu.