- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Cuvantul de ordine pentru 2009 in telecomul romanesc: precautie

19 Nov, 11:11 • mihaela.tudorancea
Efectele crizei economice se resimt si pe piata de telecom, insa principalii jucatori isi mentin planurile pentru 2009, investitiile nefiind afectate in vreun fel, potrivit reprezentantilor companiilor din domeniu.
Cuvantul de ordine pentru 2009 in telecomul romanesc: precautie

„Nicio industrie nu este imuna la criza internationala, se vor simti efecte negative asupra intregii economii din Romania. Oricum, telecomul va resimti acest impact mai putin decat segmentul bancar”, a declarat Liliana Solomon, directorul executiv al Vodafone Romania, al doilea operator de telefonie mobila de pe piata locala, cu 9,5 milioane de utilizatori. „Efecte negative vom resimti insa, intrucat utilizatorii incep sa cheltuiasca mai putin, exista un sentiment de nesiguranta in randul lor in privinta disponibilitatii de consum”, a incheiat Solomon.

Vodafone Romania a raportat venituri totale de 615 milioane de euro in semestrul fiscal incheiat la 30 septembrie 2008, in crestere cu 7,7% fata de perioada similara a anului trecut, la un curs valutar constant.

Toate sectoarele industriale vor resimti intr-o oarecare masura efectele perioadei dificile pe care o traverseaza mai multe piete mondiale, sunt de parere reprezentantii Orange Romania, cel mai mare operator de telefonie mobila din tara. „Perspectivele generale ale economiei nu mai sunt atat de favorabile pe cat pareau acum cateva luni si nimeni nu poate sti cu exactitate care va fi impactul crizei economice globale asupra Romaniei in cursul anului viitor. Data fiind natura indispensabila a serviciilor de telecomunicatii, pana in acest moment ne-am desfasurat activitatea fara a resimti un impact major al crizei economice”, au precizat reprezentantii Orange. La sfarsitul lunii septembrie, Orange Romania a atins 10,2 milioane de clienti, cu 10% mai multi decat la aceeasi data, si a raportat venituri de 349 milioane de euro in T3, in crestere cu 7% fata de T3 2007.

Reprezentantii Cosmote Romania, al treilea operator dupa numarul de clienti din Romania, sugereaza insa ca precautia este foarte buna in acest moment, chiar daca, momentan, piata de telecom din Romania nu a fost afectata direct. „Efectele crizei economice nu s-au resimtit pana in acest moment in piata de telecom, dar este bine sa fim precauti. Probabil ca toate sectoarele economiei vor inregistra anul viitor o scadere a ratei de crestere, lucru valabil si pentru piata de telecom, al carei ritm de crestere oricum a incetinit in acest an, comparativ cu anii precedenti, datorita faptului ca a ajuns la maturitate”, au declarat reprezentantii Cosmote. In timpul celui de-al doilea trimestru al 2008, Cosmote Romania a avut peste 404.000 de noi abonati, din care 50.000 post-paid, ridicand numarul de clienti la 4,6 milioane, din care 17% post-paid.

Un alt jucator pe piata de telefonie mobila, RCS&RDS, a ajuns la 1,2 milioane de abonati la serviciul de telefonie mobila Digi.Mobila, la un an de la lansare.

Unii operatori au preferat insa sa fie mai rezervati cu privire la impactul acestei crize. „In masura in care Romania va inregistra o scadere a cresterii economice si a consumului, va fi normal ca acest lucru sa se resimta si in piata de comunicatii. Credem insa ca la acest moment este prematur sa ne pronuntam ferm cu privire la impactul potential asupra operatorilor de telecomunicatii”, potrivit reprezentantilor Romtelecom.

Investitiile nu vor fi insa sistate din cauza crizei financiare, majoritatea operatorilor de pe piata locala de telecom continuand sa investeasca pe piata locala.

„In ceea ce priveste Cosmote Romania, suntem in linie cu obiectivele anuntate la inceputul anului, inclusiv cele privind cresterea echipei, si continuam sa inregistram cea mai dinamica dezvoltare a bazei de clienti, pe piata de telefonie mobila. Investitiile vor continua pentru a sustine cresterea rapida a numarului de clienti”, au precizat reprezentantii Cosmote.

Operatorul Orange va continua si el ritmul investitiilor in dezvoltarea retelei, in special a celei de date mobile in banda larga, si in lansarea unor produse si servicii noi. „Orange isi va pastra aceeasi dimensiune a investitiei anuale, respectiv 200 milioane de euro in 2009”, au declarat reprezentantii companiei.

Potrivit acestora piata telecom din Romania va inregistra in continuare cresteri, insa acestea vor fi mai lente decat in anii precedenti. „Pe o piata deja matura, cu aproape 130% penetrare SIM in randul populatiei, ritmul de crestere organica se va diminua in mod firesc. Portabilitatea numerelor va avea rolul de a stimula intr-o oarecare masura competitia pe piata, insa credem ca impactul acestei masuri va fi relativ redus. Clientii care au dorit sa isi schimbe operatorul au putut face acest lucru cu usurinta si pana acum, fara a intampina o bariera reala in faptul ca nu isi puteau pastra numarul de telefon”, au precizat acestia.

In 2009, Cosmote asteapta primele efecte ale portabilitatii, atribuirea licentelelor WiMax si posibila aprobare a proiectului de lege ce vizeaza oferirea de servicii3G pe infrastructura de 900 – 1.800 de Mhz.

In 2008, Orange a recrutat din exteriorul companiei peste 600 de noi persoane, iar alti peste 600 de angajati au fost promovati sau transferati in cadrul companiei in aceeasi perioada. In prezent Orange are peste 3000 de angajati in toata tara, iar in 2009 va continua investitiile in extinderea retelei, prin urmare recrutand specialisti in special pentru posturi in departamentul tehnic, potrivit reprezentantilor companiei.

Valoarea pietei de comunicatii electronice si servicii postale din Romania a crescut anul trecut cu 16,7%, pana la 4,61 miliarde euro, comparativ cu valoarea calculata pentru 2006, de 3,95 miliarde euro, potrivit datelor furnizate de Agentia Nationala pentru Comunicatii (ANC).

Primii 20 de furnizori de comunicatii electronice au realizat in total, in anul 2007, vanzari de 4,27 miliarde euro, in crestere cu 18,1% fata de cifra de afaceri din anul 2006, care a fost de 3,62 miliarde euro, si cu 22,9% mai mare fata de cea din anul 2005, cand cifra de afaceri cumulata a primilor 20 de furnizori de comunicatii electronice de atunci era de 2,94 miliarde euro.