Internet/New Media

Din culisele agitate ale Black Friday: Cum se pregatesc curierii

08 Nov, 00:07 • traian.badulescu
Peste trei saptamani se va dezlantui haosul. Dincolo de site-uri blocate si cozi in magazine, a treia editie a Black Friday in Romania se anunta una mai agitata decat precedentele. Vezi cum se pregatesc curierii sa faca fata afluxului de comenzi.
Din culisele agitate ale Black Friday: Cum se pregatesc curierii

Pentru compania de profil DPD Romania, febra pregatirilor
de Black Friday a inceput in urma cu peste doua luni. 

Anticipand o crestere a livrarilor cu
50% fata de o perioada normala, aceasta isi pregateste din timp
curierii care vor fi angajati special pentru acest eveniment.

Dupa ce au fost luati cam pe
nepregatite de anvergura evenimentului in 2012, reprezentantii firmei de curierat au tras anumite invataminte. “Avem
deja incheiate contracte pe perioada determinata. Subcontractorii
nostri fac training cu noii curieri”, spune Alin Gherman,
directorul comercial al companiei.

El considera ca atat retailerii cat si
clientii vor fi mai pregatiti anul acesta pentru Vinerea Neagra, astfel
incat vor intelege ca “nu poti sa gestionezi intr-o zi colete cat
livrezi in doua saptamani”.

Ca si la editiile precedente, cele mai multe comenzi sa vina din zona IT&C, unde
rata de retur este de numai 1-2%, avand in vedere ca livrarile se fac
in maxim cateva zile, estimeaza Gherman.

Spre comparatie, rata de retur in
domeniul fashion ajunge sa fie si de 10 ori mai mare, tinand cont
de comportamentul de consum impulsiv pentru astfel de produse si de
faptul ca livrarea se face in doua saptamani.

Pentru Black Friday se pregateste din
timp si compania de curierat Fastius. “Cresterile de volum pot fi
de 25-30 % versus o perioda obisnuita, iar clientii isi doresc sa nu
resimta incarcarea noastra in termenii de expediere”, spune Ciprian
Pulpa, managerul executiv al companiei.

El afirma ca in fiecare an, importanta
acestui eveniment creste pentru consumatorii finali si implicit
pentru retaileri.

„Companiile de curierat resimt
aceasta dinamica, an de an evenimentul capata si mai multa
intensitate. Tot mai multe persoane cunosc acest eveniment si isi
planifica sa profite de ocazie si sa-si achizitioneze produsele
dorite”, adauga reprezentantul Fastius Curier.

El precizeaza ca firma este implicata
in fenomenul Black Friday in principal prin prisma clientilor din
domeniul retail. 

„Astfel, compania s-a pregatit cu
resurse dedicate unui flux superior de pachete expediate in aceasta
zi si mai ales in zilele imediat urmatoare. Exista livrari pentru
clientii pretentiosi , care se efectueaza in maxim doua ore de la
lansarea comenzi”, mai spune Ciprian Pulpa.

Recompense pentru curieri

Cresterea volumelor de livrari inseamna
in mod indirect si recompense pentru curieri, spun reprezentantii firmelor de profil. „Acestia sunt
recompensati cu bonusuri atunci cand efortul depus este mai mare. In
plus, pe anumite zone facem suplimentari de efectiv specializat”,
explica managerul Fastius Curier.

El spune ca este greu de anticipat
anvergura evenimentului Black Friday in acest an, insa este sigur ca
va fi o crestere fata de anul trecut, pe toate planurile.

La fel ca si reprezentantul DPD,
Ciprian Pulpa apreciaza ca cele mai multe pachete livrate sunt cu
produse IT&C: smartphone-uri, laptopuri, televizoare dar si
jucarii.

Magazine participante

Black Friday 2013 va avea loc pentru a
treia oara in Romania, pe 29 noiembrie. La fel ca in anii
trecuti, magazinele care au pe rafturi produse electronice si
electrocasnice sunt primele care se arunca in cursa castigarii
unui numar cat mai mare de clienti, potrivit Mediafax.

Printre magazinele care vor afisa
reduceri de Vinerea Neagra se numara Carrefour, Emag, Evomag,
PC Garage, F64, ClickShop, Altex, Domo,
Miniprix, Nemira, Elefant.ro, E-Cadou, FunGift.

Magazinele online care au implementat promotii pe 23 noiembrie 2012, de Black Friday, si-au majorat vanzarile cu 325% fata de ziua anterioara.

Fata de cele intamplate in 2011, numarul mai mare de magazine participante la Black Friday a dus la o crestere a numarului de tranzactii de 104% pe 23 noiembrie 2012 fata de 25 noiembrie 2011, conform datelor din sistemul PayU.