- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Imad Kurdi, CFO Zapp: Tinta noastra este profitul

22 Dec, 00:01 • mihaela.tudorancea
Imad Kurdi, directorul financiar al operatorului telecom Zapp Romania, numit dupa preluarea companiei de catre noul actionar arab Saudi Oger, a explicat intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro care sunt obiectivele sale si ale companiei in 2009 si a detaliat planurile Zapp in contextul crizei financiare.
Imad Kurdi, CFO Zapp: Tinta noastra este profitul

DailyBusiness.ro

: Care sunt obiectivele pe care vi le-au impus actionarii la venirea in companie?
Imad Kurdi: Aceleasi obiective ca ale oricarui CFO. Sa am grija de toate aspectele financiare ale companiei. Sa preiau controlul financiar. Responsabilitatea unui CFO este sa fie prezent in toate deciziile strategice care au legatura cu partea financiara, sa asigure stabilitatea financiara si sa preia controlul bugetului. Targetul principal este profitabilitatea si eficienta companiei.

DB: Cum veti reusi sa faceti asta, mai ales acum in contextul crizei?
IK: Tot ce trebuie sa facem este sa urmarim planul. Sa tinem cont de obiectivele si de strategia companiei.

DB: Cum va va afecta aceasta criza financiara?
IK: Nu poti ignora faptul ca trecem printr-o criza financiara. Dar se stie deja ca telecomul face parte din cosul zilnic al utilizatorilor si ca sectorul de telecom, in special, merge contra crizei. Atunci cand e criza vorbesti mai mult. Va dau exemplu criza politica din decembrie anul trecut din Kenia, cand vanzarile de la compania telecom la care lucram au crescut cu 175%. Oamenii nu se mai putea deplasa, deci au vorbit mai mult la telefon.

DB: Cati clienti planuiti sa atrageti anul viitor? (ultimele date raportate de companie indica un numar de 500.000 de clienti – n.r.)
IK: Clar, incercam sa ne crestem baza de clienti. Face parte din targetul nostru, din planul nostru de dezvoltare. Dar voi fi conservativ in ceea ce priveste estimarile publice. Avem planuri foarte detaliate in ceea ce priveste bugetul nostru pentru 2009. Si clar urmarim sa ne crestem atat cota de piata, cat si numarul de abonati.

DB: Dar care este principalul scop al companiei pentru anul viitor?
IK: Suntem o companie comerciala. Ca si CFO nu ma intereseaza numai numarul de abonati ci si telul final al companiei, care este profitul. Vrem doar sa avem o afacere sanatoasa. De exemplu, anul 2006 a fost foarte bun pentru noi. Am fost poate chiar mai profitabili decat alti operatori din piata. Anul acesta am facut foarte multe investitii deci profitul nu va fi la fel de mare ca in anii trecuti.

DB: Care credeti ca va fi segmentul care va creste cel mai mult anul viitor?
IK: Ambele segmente vor creste considerabil. Atat cel de date cat si cel de voce. Serviciile de date pentru ca, nu numai in cazul Zapp, si nu numai in cazul Romaniei, serviciile de date sunt pe val. In acest sens vom lansa in curand o oferta incorporata de date si laptopuri.

DB: Care este viitorul tehnologiei CDMA in Romania?
IK: Tehnologia CDMA este la fel ca toate celelalte tehnologii, dar are avantaje mai mari. Costurile de mentenanta sunt mai mici. Un cunoscut operator din Romania, de exemplu, investe acum foarte mult in Polonia, dar in tehnologia CDMA. Are, evident, avantajele si dezavantajele ei. Limitarea este terminalul mobil, dar este o alegere buna pe termen lung si pentru utilizator.

DB: Pana in prezent Zapp se concentra foarte mult pe segmentul corporate. Ce v-a facut sa va adresati si segmentului mass-market?
IK: Zapp, intr-adevar, s-a adresat mult timp segmentului corporate. Dar apoi, de cativa ani, Zapp a inceput sa se adreseze si persoanelor fizice cu nevoi mari de comunicare, precum oamenii de afaceri. Eram in continuare nisati, dar nu aveam oferte speciale numai pentru companii. In ceea ce priveste oferta de servicii prepaid, aceasta lipsea din portofoliul nostru. Zapp a avut intentia sa lanseze aceste produse de multi ani. Vroiam sa aducem o valoare adaugata pe o piata foarte competitiva, cel putin in Romania.

DB: Care a fost venitul mediu per utilizator (n.r. – ARPU) al Zapp anul trecut?
IK: Nu putem sa-l facem public. Am avut cel mai mare venit per utilizator de pe piata pentru ca aveam numai abonati (fara utilizatori pre-pay – n.r.). E normal. Atunci cand vinzi pachete de servicii si date ai si un ARPU mult mai mare.

DB: Care a fost nivelul investitiilor pe care le-a facut Zapp anul acesta?
IK: Actionarii sunt foarte increzatori sa investeasca in Zapp. Deci investitiile au crescut anul asta fata de anul trecut. Evident, atunci cand un investitor pune foarte multi bani se asteapta si sa primeasca ceva inapoi.

DB: Sunteti de acord cu decizia ANC de a scadea tarifele de interconectare?
IK: Noi la Zapp am miliat intotdeauna pentru tarife mai mici de interconectare.

DB: Cum vedeti anul 2009?
IK: Anul viitor va fi un an foarte bun pentru Zapp. Va fi clar mai bun decat anul trecut. Din toate punctele de vedere. Si ca numar de utilizatori, si ca profit, si ca venituri.