Internet/New Media

Invazia gadgeturilor si copiii. De la pericol real la aliati in educatie

13 Dec, 00:07 • karina.popescu
Gadgeturile au invadat viata copiilor nostri, fie ca ne convine sau nu. Ne amintim cum bateam maidanele ore in sir in copilarie si dramatizam cand vedem ca noua generatie nu se mai dezlipeste de tableta. Cat de utile sunt pentru cei mici tableta sau smartphone-ul? Cum putem accepta “intrusii tehnologici” si cum ii putem transforma in aliati pentru educatia copiilor?
Invazia gadgeturilor si copiii. De la pericol real la aliati in educatie

Pentru a raspunde la toate aceste intrebari, am discutat cu Claudia
Andrei, consilier scolar si coordonator dezvoltare personala la
scoala privata Avenor College, si cu Mihaela Feodorof, proprietara
Yourway Counselling, companie de consiliere vocationala a copiilor.

[b]Da. Tableta, calculatorul, smartphone-ul sunt utile[/b]

Probabil ca toti
parintii se intreaba, la un moment dat, cat de utile sunt
gadgeturile, calculatorul si televizorul in viata copiilor lor.



„Tot ceea ce
inseamna tehnologie de ultima ora este util in viata copiilor nostri,
ajutandu-i sa inteleaga lumea, prin stabilirea de conexiuni intre
fenomene, prin stimularea legaturilor neuronale, prin intelegerea
rationamentelor”, spune Claudia Andrei de la Avenor, care este
si psiholog.

Dar ca orice mijloc
din lumea aceasta, tehnologia nu are doar avantaje, ci si un impact
negativ asupra copiilor atunci cand este folosita nediscriminatoriu.
Specialistii de la Avenor College recomanda alternarea cu
interactiunea cu oameni si cu lumea inconjuratoare, pentru un
echilibru optim in dezvoltarea armonioasa a copiilor.


„Asadar,
tableta, calculatorul, smartphone-ul sunt utile in viata celor mici
atata timp cat constituie un mijloc si nu un scop in sine”,
puncteaza Claudia Andrei.


[quote=]Tot ceea ce inseamna tehnologie de ultima ora stimuleaza
legaturile neuronale ale copiilor[/quote]


Si Mihaela Feodorof
de la Yourway considera ca device-urile pot fi folosite si in scop
educational si nu trebuie sa dramatizam in legatura cu prezenta lor
in viata copiilor nostri. Ceea ce poate trage un semnal de alarma
este insa durata de timp pe care un copil o petrece fara sa
interactioneze astfel, decat asa, spune ea.

Exista si o
categorie de parinti care din comoditate sau lipsa de timp isi
abandoneaza micutii cu o tableta sau un smartphone in mana ore in
sir. In privinta televiziunii, aceasta formula este foarte la
indemana prin canalele dedicate categoriei de varsta precizate.
Oricare din aceste variante devine periculoasa daca este folosita
excesiv si ajunge sa-si puna amprenta asupra comportamentelor
copilului (limbaj violent, lipsa ancorarii in realitate, etc.)”,
explica Mihaela Feodorof.

[b]De la cazaturile
in fata blocului la cazatura in fata calculatorului[/b]

Multa lume spune ca generatia aceasta
(numita Millenias) este cu mult mai precoce decat alte generatii de
dinainte, tocmai datorita interactiunii cu tableta sau smartphone-ul.

„Generatia Millenias este mai
intuitiva si demonstreaza abilitati mult mai dezvoltate in domeniul
tehnologiei decat generatiile anterioare. Putem observa acest lucru
atat din discutiile cu cei mici, care folosesc termeni foarte
specifici din tehnologia IT, dar si din rapiditatea cu care invata sa
gestioneze un device nou”, spune Mihaela Feodorof, explicand ca
este firesc sa se intample asa, dat fiind ca traim intr-o perioada in
care tehnologia a avansat foarte mult iar acesti copiii s-au nascut
si traiesc in ea.  

“Generatiile trecute s-au dezvoltat
cognitiv prin lucruri aparent banale: joaca cu alti copii, cazaturi,
mici rani, mangaieri din partea celor din jur, jocuri in ploaie si
vant, cu animalele, cu altii si printre altii ca ei. In ultima vreme
tot mai multi copii se dezvolta cognitiv in fata unui display, un
surogat de realitate care stimuleaza, uneori in exces, doar cateva
arii cerebrale, obosesc foarte mult sistemul nervos, „ucid”
zonele care raspund de creativitate la nivelul creierului, creeaza o hiperexcitabilitate a sistemului nervos sau inhiba zonele din
creier care tin de emotie”, explica psihologul Andrei.

[quote=]Tot mai multi copii se dezvolta cognitiv in fata unui surogat de realitate[/quote]
In acest caz, ne gandim ca poate ar
trebui sa incercam sa limitam timpul petrecut de copiii nostri in
preajma acestor dispozitive si sa incercam sa le cultivam dragostea
fata de natura. Cum vor reusi acest lucru?

Nu trebuie neglijata si dezvoltarea
celorlalte abilitati prin care noi, parintii, pregatim copilul pentru
lume, atrage atentia Feodorof: abilitatile de socializare, de
autocunoastere, de cunoastere a lumii si a mediului prin participarea
activa la tot ceea ce se intampla in jurul lui, construirea unui set
de valori etc.

Putem reusi sa
mentinem un echilibru intre tehnologie si experienta concreta, reala
cu ceea ce ne inconjoara, insa acest lucru tine foarte mult de
valorile familiei, de disponibilitatea parintilor de a petrece mai
mult timp cu copiii lor, participand impreuna la activitati care sa
ii stimuleze pe acestia sa experimenteze si altceva in afara
tabletei. Si, sa nu uitam, ca un copil va invata din ceea ce va face
un parinte si mai putin din ceea ce ii va spune”, mentioneaza
Mihaela Feodorof.

In opinia psihologului Claudia Andrei,
solutia nu este de a limita fortat, artificial timpul petrecut in
fata acestor dispozitive, ci de a safisface copiilor nevoia de
socializare, de stimulare cognitiva si emotionala, avand la baza
exempul personal al adultului.

“Degeaba ii spunem copilului, in timp
ce noi folosim tableta, ca este mai bine sa se joace in aer curat
decat sa stea in fata laptopului, daca noi ca parinti nu facem acest
lucru”, avertizeaza Claudia Andrei.

[quote=]E
nevoie si de tableta, dar si de o bulgareala zdravana[/quote]

Cum isi dezvolta copilul imaginatia in
cel mai optim mod cu putinta? Imaginatia unui
copil este dezvoltata si de un animal de companie si de o tableta,
dar si de o plimbare in centrul orasului, o vizita la un muzeu, o
carte sau o bulgareala zdravana, este raspunsul specialistului.


Astfel, imaginatia
unui copil se dezvolta atat timp cat acesta este expus la experiente
cat mai variate, urmate de un exercitiu de autoreflexie.


Pe scurt, explica
Claudia Andrei, nici tableta si nici animalul de companie nu dezvolta
un lucru anume, dar puse intr-o retea de conexiuni si
interconexiuni si trecute apoi prin filtrul propriei interioritati,
ajuta la dezvoltarea imaginatiei copilului.

[b]Cum ii explici
copilului accesul restrictionat la calculator[/b]

Intrebata cum
reactioneaza un copil daca nu are o tableta sau un telefon
performant sau nu i se da voie acasa sa petreaca mult timp in fata
calculatorului, Claudia Andrei spune ca daca
aceste dispozitive sunt explicate copilului ca mijloace de realizare
a unor obiective (un proiect, o cercetare, o analiza de date etc.)
atunci ele sunt putin importante, pana la o varsta la care rigorile
academice necesita astfel de mijloace. Daca sunt prezentate
ca modalitati de distractie ele devin importante si dorite de
catre copii.

Si, inevitabil,
vine si intrebarea: Acesti copii carora li se refuza gadgeturi la
moda se simt marginalizati i
n relatia cu ceilalti copii care
sunt familiari cu acestea? Raspunsul este un numitor comun la ambele
specialiste: familia.

„Modul in
care se simte copilul care are acces restrictionat la gadgeturi are
legatura cu modul in care i se explica aceasta limitare,
alternativele autentice care i se ofera (sport, drumetii, timp de
calitate petrecut cu famili), modul in care ii sunt explicate
prioritatile familiei, practic cu modul in care parintele il implica
pe copil in decizie si nu ii impune aceasta decizie implacabil”,
explica Andrei.
[quote=]Cei din mediul urban si
din clasele sociale medii si ridicate cu siguranta se simt
marginalizati daca nu au acces la aceste dispozitive[/quote]


Mihaela Feodorof
aduce in discutie si statutul social: Nu toti copiiii reactioneaza la
fel. Cei din mediul urban si din clasele sociale medii si ridicate cu
siguranta se simt marginalizati daca nu au acces la aceste
dispozitive. Aici rolul familiei, al parintilor, este foarte
important. Discutiile pe aceasta tema sunt definitorii.

Ea da si exemplul
personal: „In cazul meu, personal, am trecut prin aceasta provocare
ajutandu-i pe fiii mei sa se perceapa corect, obiectiv indiferent de
valoarea materiala a dispozitivelor pe care aveau acces sa se joace”.

Si ea considera ca
cel mai important aspect in ceea ce priveste dezvoltarea copilului
intr-un mediu atat de expus tehnologizarii este familia si valorile
acesteia. Mediul in care copilul este crescut isi spune cuvantul,
chiar daca uneori acesta se simte expus in raport cu familiile mai
instarite care accesorizeaza copiii cu ultimele device-uri aparute in
piata.

Dar scoala? Cum ar trebui prioritizate
nevoile copiilor la aceasta varsta, din punctul de vedere al
profesorilor, considerand evolutia tehnologica?

La acest capitol,
scoala ar trebui sa contribuie prin programe de dezvoltare
comportamentala, raspunde Mihaela Feodorof.

Scoala trebuie sa
ii sustina pe copii in invatarea folosirii tehnicii IT, in a deveni
utilizatori competenti, pentru a contrabalansa tendinta consumista de
socializare si distractie online, considera Claudia Andrei, precizand
ca o alta preocupare a scolii este de a-i constientiza pe elevi
asupra pericolelor la care se pot expune in mediul virtual si mai
ales de a-i invata o serie de masuri de precautie si moduri de
actiune in situatii potential periculoase.

Citeste si
Cum aflu la ce sunt bun? Copiii de azi, intre blazare si descoperirea vocatiei
5
secrete ale copiilor olandezi, cei mai fericiti din lume


De la tablite la tablete. Cat costa
updatarea scolilor