- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Vanzarile de electrocasnice, in scadere. Ce bunuri ii mai atrag pe romani

16 Aug, 11:42 • monica.manea
Piata bunurilor de folosinta indelungata din Romania isi continua tendinta descendenta, singurul sector care a inregistrat o crestere de doua cifre (19,2%) fata de trimestrul doi al anului trecut, a fost sectorul foto.
Vanzarile de electrocasnice, in scadere. Ce bunuri ii mai atrag pe romani

Cele mai mari pierderi s-au inregistrat pe piata electrocasnicelor mici si
pe cea a electrocasnicelor mari, cea din urma inregistrand o rata de scadere de
doua cifre.

Vanzarile de camere foto digitale si rame foto digitale au ajuns la
valoarea de 12 milioane euro in T2 2012, se arata studiul  GfK Temax.

Cu o rata de crestere de doua cifre, camerele cu lentile interschimbabile
sunt cel mai de succes segment in acest moment. Valoarea generata de aceste dispozitive
in ultimele trei luni a fost de aproximativ 5 milioane de euro.

In special modele entry level din cadrul segmentului de D-SLR sunt foarte
atractive pentru consumatorul roman.

Produsele hibrid – camerele mirror less – si-au dublat vanzarile in
valoare fata de anul trecut, insa volumele sunt inca foarte mici. Atunci cand
vine vorba de camere cu specificatii mai bune, alegerea consumatorilor se indreapta
catre D-SLR-uri si compacte high-end.

Rata de crestere pentru segmentul compactelor a fost una moderata.

Cum au evoluat
vanzarile de electronice

In cel de-al doilea trimestru din 2012, vanzarile de electronice au
crescut cu aproximativ 3%, ajungand la 58 milioane de euro. 

Cresteri semnificative ale vanzarilor
s-au inregistrat pentru principalul declansator al cresterii pe piata de
electronice, si anume, televizoarele cu ecran plat. 

Ratele de crestere de doua cifre intregistrate
pe aceasta piata au fost sustinute de promotii, corelate in special cu
evenimente specifice, precum Campionatul European de Fotbal.

Piata de televizoare a reusit sa genereze valoare adaugata si prin trecerea
de la LCD la LED. Mai mult de jumatate din totalul vanzarilor din acest an au
fost facute cu modele LED.

Smartphone-urile continua sa creasca valoarea
sectorului

Valoarea totala a pietei de telefoane mobile si smartphone-uri a inregistrat
in al doilea trimestru al anului 2012 o usoara crestere de 0,7% comparativ cu
aceeasi perioada a anului 2011, insumand 43 milioane de euro.

In cadrul acestui segement de telefoane, preferintele se inregistreaza
printre cele care au incorporat sistemul de operare Android, camera foto mai
mare de 5.5MP si ecran tactil.

Telefoanele mobilephones, desi pierd cota in fata celor smarthphones,
sunt inca un segment ce domina in volum piata totala de telecom.

Tabletele
raman superstarul la granita dintre sectoarele IT si Telecom

Sectorul IT a inregistrat o scadere de 2% in T2, comparativ cu aceeasi
perioada a anului trecut, atingand o valoare de 84 milioane de euro.

Monitoarele si Desk Computers au inregistrat scaderi de 2 cifre, in timp
ce laptopurile au fost foarte aproape de aceeasi valoare atinsa in T2 2011.

Starul de la granita dintre sectoarele IT si Telecom – tabletele – au reusit
sa stabileasca si in acest trimestru echilibrul pe aceasta piata datorita
avantajelor oferite consumatorului: mobilitate, flexibilitate si o interfata
prietenoasa.

Piata de
imprimante si multifunctionale ramane stabila

Piata de imprimante si multifunctionale ramane in jurul valorii de 7
milioane de euro in al doilea trimestru al anului 2012, inregistrand o usoara
scadere de 2,9% comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior. Aceasta
performanta a fost asigurata de cresterea pietei de multifunctionale laser cu
precadere in segmentul de consumatori casnici.

Piata de inkjet pierde tot mai mult teren in fata echipamentelor ce incorporeaza
technologia laser, insa ponderea sa este inca mare in totalul pietei
echipamentelor de birou.
 

Provocari
pentru piata electrocasnicelor mici

Cu o scadere in valoare  de  9% in euro, piata electrocasnicelor mici a
ajuns in al doilea trimestru al anului curent la 22 milioane de euro, fata de
24milioane de euro in T2 2011.

Principalele categorii care au contribuit la acest declin cu o crestere
negativa de doua cifreau fost unele dintre cele mai mari piete de
electrocasnice mici cum ar fi aparatele pentru prepararea alimentelor,
aspiratoarele si aparatele pentru indepartarea parului corporal si facial
(masculin si feminin).

In perioada analizata aici 84% din cifra de afaceri de pe piata
electrocasnicelor mici a fost generata de produse care costa mai putin de 100
de euro.

Rata de
scadere de doua cifre pentru electrocasnicele mari

Cu 10 milioane de euro peste valoarea din T1 2012, dar cu 10% mai putin
decat T2 2011, sectorul electrocasnicelor mari ocupa in continuare a doua pozitie
in categoria bunurilor de folosinta indelungata.

Este important de mentionat impactul ratei de schimb pe aceasta piata – in
timp ce in euro sectorul scade cu 10%, in RON scaderea pe sector a fost de doar
3%.

Raportat la moneda nationala unele categorii precum cuptoare, masini de
spalat vase, congelatoare si plite au aratat cresteri.

In ciuda asteptarilor retailerilor si producatorilor, promotiile intense
de pe piata de frigidere si cea de congelatoare nu au reusit sa impulsioneze vanzarile
peste valoarea din 2011. Mai mult, pe piata cuptoarelor cu microunde se
comercializeaza cu aproximativ 20% mai putine unitati decat anul trecut.

GfK Temax este un indicator utilizat de GfK Retail and
Technology pentru a monitoriza pietele bunurilor de folosinta indelungata.
Rezultatele sunt bazate pe studiile desfasurate regulat pe panelul de retail al
GfK Retail and Technology.