Internet/New Media

Viitorul fara scrupule: Tehnologia va fura 80% din locurile de munca. Deja a inceput

23 May, 00:03 • karina.popescu
Viitorul nu suna bine. Daca lucrurile vor evolua in aceeasi directie, vom ajunge intr-un punct in care doar 20% din populatie va avea un loc de munca, estimare confirmata si de un grafic graitor al celor mai de succes companii din lume in functie de anul infiintarii, numarul de angajati si productivitatea acestora. Numai daca te uiti la diferentele dintre McDonald's si Facebook vei vedea un trend care te va frapa. 
Viitorul fara scrupule: Tehnologia va fura 80% din locurile de munca. Deja a inceput

Viitorul este demult asociat cu
somajul, in conditiile in care tehnologia reduce din necesarul de
“creiere si maini” umane. Joburile vor fi ale robotilor, oamenii
vor fi, la prima vedere, inutili. 

Steve Jurvetson, partener la fondul de
investitii DFJ din Silicon Valley, care se considera un
tehno-optimist, spune ca trebuie sa ne gandim la ce va insemna
robotizarea muncii pentru omenirea “invechita”. De asemenea, el
avertizeaza ca toti trebuie sa ne gandim la efectele pe care le va
avea abundenta asupra prapastiei dintre bogati si saraci.

Fiind un investitor in companii care
dezvolta tehnologie futurista, precum SpaceX sau Synthetic Genomics,
Jurvetson si-a imaginat un viitor in care
majoritatea dintre noi nu au locuri de munca.

Progresul tehnologic este decuplat de
la economie, spune Jurvetson, avertizand ca prapastia dintre bogati
si saraci nu va mai evolua in cicluri, crescand si reducandu-se, ca
in trecut, ci va continua sa se mareasca.

Presupunand ca toate domeniile vor fi
aservite pana la urma industriei IT, iar robotii vor prelua
majoritatea “joburilor”, va fi din ce in ce mai putin de lucru
pentru oameni. O mica parte din populatie va controla tehnologia
informationala, care va face posibil ca restul lumii sa fie
automatizata, crede investitorul american.

Gandul ca in viitor 80% din populatie
nu va avea un loc de munca este inspaimantator, dar nu este deloc
lipsit de logica.

[b]Care e diferenta intre McDonald’s si
Facebook[/b]

Viziunea lui Jurvetson este sustinuta
si de Federico Pistono, autorul cartii “Robots Will Steal Your Job,
But That’s OK: How to Survive the Economic Collapse and Be Happy”.

“Crezi ca esti special, unic si tot
ceea ce faci este imposibil de inlocuit. Te inseli. In timp ce
citesti aceste randuri, milioane de algoritmi creati de cercetatori
in computing ruleaza frenetic pe servere din toata lumea, cu un
singur scop: sa faca ceea ce pot face oamenii, dar mult mai bine.
Acesta este argumentul pentru fenomenul somajului tehnologic, ce a
patruns deja in societatea moderna”, spune Pistono.

In opinia lui,
suntem foarte aproape de o schimbare dramatica in societate, una mult
mai mare decat Revolutia Industriala.


Pentru a vedea care
este trendul, urmariti mai jos cifrele celor mai mari si mai de
succes companii, prezentate de Federico Pistono in ordinea
cronologica, in functie de anul in care au fost infiintate. Se pot
observa numarul angajatilor in anul 2012 si media cu care un angajat
contribuie la profitul companiei:
 


Companie

Angajati

Valoarea adaugata/angajat

McDonald’s (1940)

400.000
60.000 $

Walmart (1962)

2.100.000
200.000 $

Intel (1968)

100.000
540.000 $

Microsoft (1975)

90.000
767.000 $

Google (1998)

32.000
1.170.000 $

Facebook (2004)

3.000
1.423.000 $

Companiile nou
create, care genereaza multe miliarde de dolari, precum Google si
Facebook, nu trebuie sa se preocupe de vechi angajati, din generatii
anterioare, se pot concentra pe eficienta de la bun inceput. Marile
companii mai vechi de 20 de ani sunt ca elefantii batrani, care se
chinuiesc sa se miste intr-un loc foarte aglomerat. Sunt grei si
inceti, au foarte mult bagaj in exces, de care ar vrea sa scape, dar
nu pot, explica Pistono in cartea sa.

Noile companii nu au
aceasta problema. Sunt agile, pot angaja cei mai buni oameni dintre
cei mai buni, inca din start. Ele incurajeaza automatizarea, nu
incearca sa ii reziste, precum celelalte. Se gandesc la toate
strategiile posibile pentru a creste productivitatea.

Priviti inca o data
la cifrele de mai sus: McDonald’s a fost fondata in 1940, iar fiecare
angajat aducea in medie o valoare adaugata de 60.000 de dolari. Pe
masura ce coboram spre timpul prezent, observam o scadere progresiva
a numarului de angajati din companii (cu exceptia Walmart, care in
curand nu va mai fi o exceptie) si o crestere a „bogatiei” pe care
acestia o creeaza in companie.


Cele mai recente si
cele mai frapante valori sunt reprezentate de Facebook, care avea
3.000 de angajati in 2012. Fiecare dintre ei a adus in medie 1,4
milioane de dolari companiei. Unii vor spune ca Facebook este doar o
moda, care in curand va fi depasita.


Dar luati in
considerare urmatorul lucru, sfatuieste Federico Pistono: In economia
de azi, bunurile fizice nu mai au valoare, ci informatia. Informatii
personale despre noi, despre obiceiurile noastre, despre ceea ce
gandim. Cine sunt prietenii nostri, cu cine ne intalnim, ce gandim.
Noi am devenit produsul.

Facebook are cea mai
mare baza de date personale care s-a creat vreodata in istorie si
care e in crestere continua. Guverne, companii si servicii de
informatii sunt insetate de informatia aceasta. Asa ca Facebook are o
valoare intrinseca mult mai mare decat produce. Luati in considerare
numai faptul ca 3.000 de angajati au reusit sa produca peste 4
miliarde de dolari intr-un singur an.

Citeste si
Generatia care boicoteaza industria auto. De ce nu isi doresc tinerii masini?
Vor sa schimbe lumea, dar banii nu ii motiveaza. Cum isi pot gasi tinerii jobul de vis