Potrivit noilor reglementări, pe drumurile publice vor putea circula doar trotinetele electrice care respectă anumite criterii tehnice, au asigurare obligatorie și sunt conduse de persoane cu vârsta minimă de 16 ani. Deputatul PNL Lucian Bode, unul dintre inițiatorii proiectului, a explicat că modificările adoptate urmăresc creșterea siguranței rutiere pentru toți participanții la trafic.
„Prin amendamentele pe care le-au dezbătut în Comisia pentru Transporturi, au urmărit o mai mare siguranță în trafic, atât a utilizatorilor de trotinete electrice, cât și a celorlalți participanți la trafic”, a declarat Bode.
Acesta a precizat că, față de raportul preliminar al Comisiei Juridice, au fost aduse modificări importante, în special pentru definirea clară a tipului de trotinetă electrică permisă pe drumurile publice.
„Față de raportul preliminar al Comisiei Juridice au intervenit câteva modificări, printre cele mai importante fiind: definirea clară și cuprinzătoare a trotinetei electrice cu referire expresă la viteza de circulație admisă și puterea electrică, pentru că cele două elemente sunt în strânsă legătură”, a explicat parlamentarul liberal, potrivit Profit.ro.
Conform formei actuale a proiectului, „pe drumurile publice va fi permisă circulația trotinetelor electrice cu viteză maximă prin construcție care nu depășește 25 km/h și care sunt echipate cu motor electric a cărui putere nominală continuă maximă nu depășește 2 kW. Trotinetele care nu corespund acestor specificații tehnice și care circulă pe drumurile publice, sunt în afara legii.
De asemenea, parlamentarii au stabilit și vârsta minimă pentru conducătorii de trotinete electrice și biciclete.
„Am abordat diferențiat vârsta. Astfel, pentru trotinete electrice conducătorul trebuie să aibă vârsta de cel puțin 16 ani, iar pentru biciclete vârsta de cel puțin 14 ani”, a precizat deputatul PNL.
Un alt element introdus de proiect este obligativitatea purtării căștii de protecție.
„Utilizarea căștii de protecție devine obligatorie pentru toți utilizatorii, indiferent de vârstă, atunci când se deplasează pe partea carosabilă, cu excepția trotinetelor electrice în regim self-service”, a spus Bode.
Pentru cei care folosesc trotinete în sistem de închiriere, legea impune o nouă formă de responsabilizare.
„Pentru aceștia din urmă, introducem obligativitatea de a-și exprima consimțământul prin intermediul aplicației de închiriere, privind asumarea responsabilității pentru utilizarea trotinetei în lipsa căștii de protecție”, a adăugat deputatul liberal.
O modificare esențială se referă la introducerea unei asigurări obligatorii pentru toate trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice.
„Trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice trebuie să aibă asigurare obligatorie pentru răspundere civilă în caz de pagube produse terților, indiferent de tipul lor. Fără excepții! ASF va emite normele în termen de 60 de zile la data intrării în vigoare a legii”, a anunțat Lucian Bode.
Pe lângă aspectele tehnice și de siguranță, actul normativ introduce și o serie de restricții și sancțiuni.
„În timpul deplasării pe drumurile publice, utilizatorilor le este interzisă folosirea telefonului mobil sau a oricăror dispozitive de înregistrare/redare de texte, audio sau video care le pot distrage atenția iar încălcarea acestei norme va duce la sancționarea utilizatorului cu amendă”, a explicat Bode.
De asemenea, conducerea unei trotinete electrice sub influența alcoolului sau a substanțelor psihoactive va fi considerată contravenție și se va sancționa cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni. Aceeași sancțiune se aplică și în cazul refuzului de a fi testat pentru consum de alcool sau droguri.
Deputatul liberal a subliniat că urmează ca raportul adoptat în Comisia pentru Transporturi să fie dezbătut și în celelalte comisii co-raportoare, înainte de votul final în Parlament.
„Raportul dat în Comisia pentru Transporturi va fi dezbătut și de celelalte comisii co-raportoare, sper cât mai curând, pentru a deveni lege. Prioritatea noastră este protejarea vieții tuturor participanților la trafic. Ne confruntăm cu un fenomen care ia amploare în mediul urban și pe care îl luăm foarte în serios în calitate de for legislativ”, a declarat Bode.
El a adăugat că noua lege urmărește claritate și aplicabilitate concretă.
„Ceea ce noi reglementăm aici va fi aplicat în stradă de către oamenii legii. De aceea, ne dorim o lege clară, care să nu lase loc la interpretări și care să fie aplicată cu rezultate reale în beneficiul și pentru protejarea oamenilor.”, a încheiat parlamentarul liberal.