Un utilizator Reddit scrie:
„Am 27 de ani și nu am avut niciodată o iubită”.
De fapt, nici nu a ținut vreodată vreo fată de mână. Ceilalți membri ai forumului r/lonely de pe Reddit („pentru toți oamenii singuri”) știu exact cum se simte, scrie Adevărul.
„Mă regăsesc total în asta. Aceeași vârstă, aceeași situație. E greu. Dar e o realitate tot mai răspândită, dacă asta te ajută să te simți mai puțin rău.”, răspunde cineva.
Citește și: Oana Moşneagu şi Vlad Gherman, dezvăluiri despre iubire, gelozie şi provocările vieţii de actori VIDEO
Exemple asemănătoare se regăsesc din plin pe forumurile online și pe TikTok, unde tinerii descriu „era întâlnirilor” ca fiind „înfricoșătoare”. Pe TikTok, de pildă, Jordy din Nashville postează clipuri în care povestește cum este să ai 20 de ani și să nu fii implicat într-o relație.
„Această eră a întâlnirilor este, de fapt, înfricoșătoare. Fără iubiți, fără flirt, discuții, fără detalii amoroase, fără nimic”, îi scrie un urmăritor.
Tradițional, fiecare generație se răzvrătește față de cea anterioară, adoptând comportamente care îi uimesc sau îi contrariază pe cei mai în vârstă. Însă cine ar fi anticipat că rebeliunea Generației Z va lua forma abstinenței?, se întreabă jurnalista Elaine Moore în Financial Times. Și tot ea oferă răspunsul:
„Posibilii vinovați pentru această înstrăinare romantică variază: de la prețurile ridicate ale locuințelor (care îi obligă pe tineri să locuiască acasă), la distanțarea socială din pandemie, părinți excesiv de protectori și o prăpastie politică tot mai mare care creează o ruptură între tinerele liberale și tinerii mai conservatori. Dar adevăratul „antagonist” este internetul. Accesul tot mai mare la conținut online nelimitat pare să fi produs o generație cu atitudini progresiste și obiceiuri puritane, care e tot mai predispusă să fie abstinentă, să prefere să nu vadă nuditate în filme și să renunțe la relații.
Intimitatea este construită social, înțelesurile ei, ce e dezirabil și ce nu, ce e acceptabil și ce nu, diferă de la o societate la alta și se schimbă mai mult sau mai puțin odată cu schimbarea generațiilor”, declară, pentru Adevărul, sociologul Marius Wamsiedel, din cadrul Duke Kunshan University.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/08/cuplu-1-1024x614.jpg)
„Intimitatea auto-sursă”, explică el, este produsul lumii în care trăim, în care interacțiunile sociale sunt tot mai mult mediate tehnologic.
„Sociologic, este fascinant de văzut cum interacțiunile față-către-față sunt treptat înlocuite de interacțiuni om-mașină: pe de o parte, tinerii câștigă un control mai bun asupra vieții private; pe de altă parte, acest câștig vine cu prețul contactului scăzut cu alteritatea autentică”, continuă sociologul.
Ea consideră că ar fi eronat să interpretăm fenomenul exclusiv ca pe un efect al determinismului tehnologic, ignorând alte transformări sociale și culturale care influențează viața personală: instabilitatea economică și creșterea costurilor locuințelor limitează independența și amână începutul relațiilor romantice.
„Creșterea în durată a parcursului educațional limitează, de asemenea, independența financiară și menține o situație de provizorat prelungit, în timp ce presiunea sistemului economic de a fi eficient reduce importanța percepută a relațiilor romantice”, completează Marius Wamsiedel.
Dacă transformările culturale și economice au influențat relațiile din viața reală, inteligența artificială aduce o altă promisiune: un partener ideal, mereu disponibil, lipsit de conflicte, dar accesibil doar contra cost.
În același timp, companiile de tehnologie profită financiar de acest fenomen. Aplicații de inteligență artificială precum Replika vând „parteneri virtuali” pe bază de abonament, unii concepuți pentru interacțiuni romantice sau chiar erotice.
Un raport publicat la mijlocul lunii iulie de organizația nonprofit Common Sense Media arată că mai bine de jumătate dintre adolescenții americani utilizează în mod regulat aplicații de tip companion AI – „prieteni digitali” programați să poarte conversații personale și cu tentă emoțională. Studiul, realizat pe un eșantion de 1.060 de tineri cu vârste între 13 și 17 ani, indică faptul că 72% au interacționat cel puțin o dată cu un astfel de companion, iar 52% îl folosesc de câteva ori pe lună sau mai des. Pentru 13% dintre participanți, aceste discuții fac parte din rutina zilnică.
De asemenea, 8% dintre adolescenții intervievați au recunoscut că își exersează abilitățile romantice sau de flirt cu ajutorul chatbotului. Potrivit unor documente interne consultate de Business Insider, Meta și-a antrenat AI-ul să răspundă solicitărilor „de flirt” atâta timp cât acestea nu conțin conținut sexual explicit.
Jumătate dintre respondenți au declarat că au cel puțin „o oarecare” încredere în sfaturile oferite de bot, iar tinerii cu vârste între 13 și 14 ani tind să creadă AI-ul mai mult decât cei din segmentul 15–17 ani.
Cel mai recent sondaj privind relațiile din SUA, realizat de Kinsey Institute împreună cu aplicația de întâlniri Match, arată că tinerii între 18 și 27 de ani sunt mai înclinați să se declare intenționat celibatari decât orice altă categorie de vârstă. Această tendință ar putea fi legată de dispariția unui ritual tradițional de trecere: mai puțin de 60% dintre membrii Generației Z din SUA au avut o întâlnire romantică în adolescență, comparativ cu 80% dintre baby boomeri. În Europa și Japonia, datele indică, de asemenea, o scădere semnificativă a vârstei la care tinerii trăiesc prima relație sau primul sărut.
Citește continuarea pe ADEVĂRUL.RO.