- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Cum ajung oamenii de afaceri repede la intalniri? Cu taxi-elicopterul!

03 Aug, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Intr-un trafic extrem de aglomerat, in care transportul rutier a devenit infernal, iar cel cu avionul este ineficient din cauza infrastructurii deficitare, elicopterele devin o optiune pentru oamenii de afaceri romani, nevoiti sa parcurga distante mari intr-un timp foarte scurt.
Cum ajung oamenii de afaceri repede la intalniri? Cu taxi-elicopterul!

„Sunt oameni de afaceri care au deschis capacitati de productie in special in mediul rural, unde terenul este ieftin, dar accesul este destul de dificil. Cum traficul rutier este cu adevarat sufocant, decat sa stai ore in sir pe drumurile nationale si sa faci surfing printre tiruri, daca ai bani, mai bine chemi elicopterul la tine la firma si zbori cu el direct la destinatie, in cel mai scurt timp”, a declarat, pentru DailyBusiness, Dragos Mihailescu, expert in aviatie.

Taxiul aerian, o varianta eficienta pentru business

Transportul aerian a devenit o afacere rentabila pentru firmele de turism.

Un astfel de furnizor este compania Dasson din Bucuresti, care ofera servicii de taxi aerian, avand o flota de doua elicoptere si doua avioane.

„Avem doua elicoptere inchiriate, unul de trei locuri, EC 120 B, si un altul de 8 locuri, special pentru segmentul business, 155 B. Efectuam transport aerian la cerere pentru clientii nostri la preturi in jurul a 980 euro/ora de zbor pentru cele cu trei locuri si 1.800 de euro pentru un elicopter cu opt locuri”, declara, pentru DailyBusiness, Dan Ene, directorul Dasson.

Oferta include inclusiv carburantul, pilotul, asigurarile si serviciile la bord. Astfel de oferte sunt tot mai prezente in piata, iar mai nou pe segmentul de turism. Printre companiile cele mai active din piata sunt TiriacAir sau Eurojet.

„Am avut solicitari de la diverse persoane particulare pentru transportul cu elicopterul in special in zonele de munte, dar si pe litoral. Clientul trebuie sa stie ca, din momentul in care face plata si stabileste destinatia, noi ne ocupam de tot”, a mai spus Dan Ene.

„Din punctul nostru de vedere, credem ca aceasta piata este inca slab dezvoltata, dar cu posibilitatea de a creste foarte mult in viitorul apropiat”, considera managerul de la Dasson, invocand ca argumente intensificarea relatiilor pe sectorul business si traficul auto, tot mai aglomerat.

Cum sa cumperi un elicopter

Ofertele de elicoptere pentru piata romaneasca variaza de la cele second-hand, la preturi de 150-200.000 de euro, si pana la 6-7 milioane de euro, in cazul elicopterelor de lux.

„Sunt si elicoptere second-hand de vanzare pe piata, la preturi destul de mici. Un Bell 206 L, din anii 80, il poti lua cu 200.000 de euro. Dar daca iei in calcul costurile de intretinere, mai bine iti iei unul nou”, spune expertul in aviatie Dragos Mihailescu.

Printre cele mai ieftine elicoptere de pe piata sunt A-Star Executive Jet, produs de firma americana Heli USA, la un pret de 1 mil. dolari si Agusta A109C, un elicopter de mici dimensiuni, ce costa numai 1,5 milioane de dolari.

La clasa superioara, Eurocopter este lider de piata cu Eurocopter AS 355N, un elicopter pentru cinci persoane, luxos si cu o autonomie de 700 Km. Pentru 2,5-3,7 milioane de dolari, veti putea parcurge drumul pana pe litoral, de pilda, cu 222 kilometri la ora.

In aceasta clasa de preturi se incadreaza si elicopterele Bell, cu o capacitate de transport de 5-15 pasageri, autonomie de 600 – 1.390 Km si o viteza maxima de croaziera de 204 – 510 km/ora.

„Elicopterele Bell sunt oferite intr-o gama extrem de variata de modele, optiuni si dotari. In plus, oferim consiliere, vanzare si suport service pentru toate aparatele vandute in Romania”, a declarat Ionul Aghiana, reprezentantul ICCO Brasov.

Un pret ceva mai piperat, de 4,75 milioane de dolari, il propune Eurocopter AS-365N-3 Dauphin, incomparabil insa ca performante si dotari, dar si autonomie de zbor. In clasa de lux, Eurocopter AS-332L-2 Super Puma, este un fel de Maybach al elicopterelor, si costa intre 6,75 si 10 milioane de dolari.

„Ofertele din piata sunt extrem de variate, de la Eurocopter, Bell, Cessna, Agusta, Lockheed, Robinson, Yamaha sau McDonell. Toate sunt aparate bune, fiabile, cu un nivel tehnologic performant”, a mai spus Mihailescu.

Cheltuielile pe combustibil, salariul pilotului si celelalte costuri de intretinere se ridica la sume intre 50.000 si 150.000 de dolari pe an. O data ce au dobandit licenta de la Autoritatea Nationala Aeronautica, proprietarii isi pot tine elicopterul in propria curte, daca vor, neexistand nici un fel de restrictii din acest punct de vedere.

Vanzarile, in crestere pe piata romaneasca

Cei doi mari operatori din piata locala, Eurocopter Romania si ICCO Brasov, si-au dublat practic vanzarile in ultimii 2 ani. Pe piata romaneasca au fost vandute, in total, nu mai putin de 24 de elicoptere.

Eurocopter va livra, in acest an, pe piata romaneasca, pentru clientii corporate, trei elicoptere de tip AS 350B3 Ecureuil, iar anul viitor inca unul.

„Elicopterele Ecureuil vor fi din ce in ce mai prezente in Romania, datorita performantelor foarte bune si versatilitatii lor in misiunile civile. Totodata, sunt convins ca dezvoltarea economica a tarii va contribui la consolidarea prezentei acestor modele in Romania”, a declarat, recent, Jean Louis Mascle, presedintele Eurocopter Romania.

Elicopterele permit transportul a patru pasageri si a unui pilot, beneficiind de dotari si aparatura performante.

„Elicopterele din aceasta gama sunt extrem de confortabile, usor manevrabile si, cel mai important, au o autonomie buna de zbor. Sunt aparate puternice, ce pot ridica greutati de pana la 2.800 de kg. Au motoare duble si viteza de croaziera foarte buna”, explica expertul in aviatie Dragos Mihailescu.

Si cei de la ICCO Brasov anunta vanzari importante, fara a preciza cifrele de vanzari, considerate confidentiale. Firma brasoveana este unic distribuitor al elicopterelor Bell in Romania.

„Printre clientii nostri se afla societati comerciale care folosesc elicopterele pentru business si mai putin pentru agrement”, declara Ionut Aghiana, director de dezvoltare la ICCO. Managerul brasovean spune ca piata este in continua dezvoltare si ca cererea este tot mai variata. „Se cer in special aparate cu 5-10 locuri, cu dublu motor, cu facilitati de comunicatii de tip business”, a mai spus Aghiana.

Eurocopter si ICCO estimeaza o crestere sensibila in urmatorii ani a vanzarilor de elicoptere pe piata romaneasca. Eurocopter a anuntat ca in acest an estimeaza o cifra de afaceri de 20 milioane de euro, fata de 9,2 milioane de euro in 2005.

Potrivit Autoritatii Aeronautice, in anul 2006, in Romania au fost efectuate zilnic 34 de zboruri cu elicopterul si avionul pe segmentul business, cu 37% mai mult fata de anul precedent.

Romania a inregistrat, din acest punct de vedere, a doua crestere europeana, dupa Ucraina (44%). Media europeana a cresterii traficului aerian a fost de 4 %.