Lifestyle

Cum sa investesti cu cap in educatia copilului tau, fara sa-i fortezi ritmul dezvoltarii

24 Jan, 00:07 • karina.popescu
Alegi cursurile de balet in detrimentul smartphone-ului Hello Kitty pentru fetita ta sau iti inscrii baiatul la cursuri de inot, cand el vrea sa isi petreaca timpul liber online. Iti pui copilul sa se uite la desene animate din vremea ta si nu il lasi sa se uite la cele cu monstri din ziua de azi. Stii tu mai bine, nu? Ei bine, nu e chiar asa. Se impune un anumit grad de negociere, pentru ca deciziile tale ca parinte sa nu il scoata pe cel mic din "vremea" lui.
Cum sa investesti cu cap in educatia copilului tau, fara sa-i fortezi ritmul dezvoltarii

Intr-un articol anterior, am tratat
problema invaziei gadgeturilor in lumea copiilor si am vazut ca ele
sunt foarte utile celui mic, pentru ca ii stimuleaza legaturile
neuronale, insa doar atunci cand ele constituie un mijloc, si nu un
scop in sine.

De data aceasta am incercat sa ducem
discutia mai departe si sa gasim niste solutii practice pentru acei
parinti care se implica foarte mult in educatia copiilor, dar care
tind sa incline balanta catre un anumit gen de activitati, uitand ca
exista o multitudine de alte experiente potrivite. Acesti parinti
trebuie sa isi aplece mai mult urechea la dorintele copiilor. De
multe ori, ei stiu mai bine.

[b]Nu compensa lipsuri din copilarile
impunandu-i un hobby[/b]

Ce aleg parintii pentru copiii lor, in
ceea ce priveste timpul petrecut in afara scolii? Cat de atent ar
trebui „manageriat” acest timp, pentru o dezvoltare
armonioasa a copilului? Spre exemplu, unii parinti mai elitisti isi
cresc copilul cu desene animate din vremea lor, pentru ca doar acelea
sunt bune, nu cele cu monstri din ziua de azi, dar la scoala colegii
copilului respectiv rad de el din aceasta cauza. E un singur exemplu
daca ne gandim la toate intrebarile pe care si le pun parintii in
ziua de azi. Cum rezolvam astfel de probleme?

„Din
experienta acumulata, pana la varsta gimnaziului parintii aleg ca
proprii copii sa experimenteze cat mai mult: pictura, balet, arte
martiale, origami, pian, etc. Odata cu rigorile gimnaziului, dar si
cu definirea intereselor copiilor, parintii devin mai restrictivi,
impunand limite si cerand consecventa si performanta. Timpul copiilor
trebui manageriat foarte atent de la cea mai frageda varsta, intrucat
copilul este orientat in general pe legea minimului efort. Dar pentru
a fi in acord cu nevoile fiziologice si emotionale ale copilului,
toate aceste activitati in care il implicam trebuie agreate cu el”,
spune psihologul Claudia Andrei, consilier scolar si coordonator
dezvoltare personala in cadrul Avenor College.

„Va face pian de
performanta, dar are nevoie si de cursuri de inot pentru a asigura
dezvoltarea armonioasa a corpului si a mentine starea de sanatate a
organismului si va mai face si un club de origami ca hobby. Intre
toate aceste activitati urmate de teme, poate de o jumatate de ora de
povestiri cu familia, cat si de nevoia copilului de a intra online cu
prietenii, nevoia de a ramane in tendintele vremii, trebuie
asigurata. Aici intervine discernamantul adultului care trebuie sa
negocieze cu copilul si sa se asigure de calitatea acestor
interactiuni”, exemplifica psihologul.

La capitolul desene
animate, Claudia Andrei considera ca, decat sa-i interzicem
desenele animate cu monstri pentru ca noi ca parinti nu le consideram
ok, este de dorit sa vizionam cateva episoade cu copilul nostru si sa
discutam acele aspecte care le fac inadecvate varstei, tot asa cum
trebuie sa discutam acele aspecte care fac desenele de pe vremuri
adecvate varstei. Doar asa copilul va intelege diferenta intre bine
si rau, valoare versus nonvaloare si nu se va simti inadecvat fata de
colegii sai.

Mihaela Feodorof,
proprietara companiei de consiliere vocationala a copiilor Yourway
Counselling, atrage atentia ca timpul liber al copilului trebuie
gestionat in concordanta cu nevoile si personalitatea lui: „De
regula, programele extracuriculare sunt alese de parinti, uneori
compensand ceea ce nu au avut acestia parte in copilarie (pian,
balet, hobby-urile adultilor). Dupa multe incercari copilul ajunge si
la activitati care intr-adevar il reprezinta, fie ele sportive,
culturale, de societate, limbi straine etc.”
 

[b]Nu lua decizii
pentru el, ci impreuna cu el[/b]

De multe ori, „salvarea” universala a copiilor este, in mintea
parintilor, sportul.
Probabil ca multe probleme ar putea fi
anihilate daca copilul ar frecventa diverse cursuri de sport –
energia consumata aici si nu in fata calculatorului, dezvoltarea
relatiilor cu ceilalti copii in detrimentul izolarii pe care o
presupune televizorul/calculatorului etc.

Sportul poate
constitui o alternativa printre alte alternative, dar sa nu fie
singura, atentioneaza Claudia Andrei, de la Avenor College.


„Stim ca
elevii au nevoie de sport pentru a se dezvolta armonios, pentru a
dezvolta un stil de viata sanatos, au nevoie de arta pentru a
dezvolta simtul estetic si imaginatia, au nevoie de stiinta pentru a
fi creativi, au nevoie de tehnica IT pentru a tine pasul cu timpul in
care s?au nascut. Niciuna in sine nu poate maximiza potentialul de
care dispun copiii, ci doar corelate ca proportie si timp alocat in
functie de varsta, abilitati si idealurile copiilor. Oricat de
talentati ar fi, oricat de inteligenti ar fi copiii au nevoie de
parinti responsabili care fac alegeri impreuna cu ei. Nu pentru ei,
nu in locul lor, ci impreuna”, precizeaza psihologul.

De asemenea,
parintii trebuie sa le acorde mult timp celor mici, incercand,
impreuna cu acestia, sa gaseasca un reper potrivit pentru dezvoltarea
lor.

„Sunt copiii care
au aplecare catre activitatile sportive, care ii solicita fizic pe
cand alti copiii sunt atrasi cu precadere catre activitati artistice
(pictura, studiul unui instrument), stiintifice (astrologie) sau
altele. Nu putem generaliza, insa ar fi util ca parintii sa aloce
timp micutilor incercand sa descopere interesele acestora. Sportul,
mai ales cand ajunge sa fie practicat la nivel de performanta, este
un bun predictor al excelentei si in alte domenii. Alegerea
sporturilor de echipa sau individuale, iarasi, este un prilej de
analiza pentru parinti”, explica Mihaela Feodorof, de la Yourway.
 

[b]Nu uita ca bucuria
unei jucarii nu poate fi inlocuita niciodata de un device[/b]

Ne spunem adesea ca valorile si
preocuparile copiilor s-au modificat in ultimii ani, o data cu
avansul tehnologic si inmultirea genurilor de jucarii si de
instrumente de studiu. Mai exista acea emotie la primirea unei
jucarii pe care o aveau parintii lor? Mai exista un atasament fata
de jucarii? Sau instrumente de genul tabletei le starnesc atat de
mult curiozitatea incat „nu mai dau doi bani” pe clasicele
papusi, masinute, ursuleti?

Preocuparile
copiilor au ramas aceleasi dintotdeauna, raspunde Claudia
Andrei. „Copiii au nevoie de jucarii, de papusi,
masinute, ursuleti si trenulete, de Mos Craciun si de Iepurasul de
Paste. Dar noi, adultii, suntem cei care vrem sa le oferim ceea ce
noi n-am avut, fara sa ne gandim prea mult la ei, ci mai mult la noi.
Le oferim tableta la cinci ani, smartphone la sapte ani. Copiii pot
cere orice, noi ca parinti avem dreptul si obligatia de a le refuza
ceea ce nu este potrivit varstei si dezvoltarii lor
psihosocioafective”, puncteaza ea.

Si Mihaela Feodorof
considera ca bucuria unei jucarii nu poate si nu va fi inlocuita
niciodata de un device: „Pana si noi, adultii, de ce nu recunoatem,
suntem sensibili la jucarii”, subliniaza ea, mentionand ca un
dispozitiv aduce in viata copilului diversitatea, usurinta accesarii
informatiilor in diverse forme (filme, desene animate,
jocuri/personaje preferate, etc.). 

Feodorof nu
considera ca tehnica exclude jucariile standard, ci doar completeaza
imaginea copilului in ceea ce priveste modul sau de a se valida in
raport cu lumea inconjuratoare.


Ii putem oferi celui
mic si tableta, si cursuri inot, si Hello Kitty, si balet si cate
altele care vor mai aparea, insa important este sa comunicam cu
copilul nostru, sa facem impreuna cu el alegerile potrivite fiecarei
varste, mentioneaza reprezentanta Avenor College.

Asadar, „fiecare
isi are rolul sau la un anumit segment de varsta, dar important este
sa nu fortam ritmul de dezvoltare si maturizare al copilului doar
pentru ca asa am vazut la x, am auzit la y. Esential pentru parinte
este sa insoteasca copilul in procesul devenirii sale, cu blandete,
dar si cu fermitate atunci cand se impune. Deciziile trebuie luate
impreuna cu copilul, in sensul explicarii acelei decizii si a
oferirii unei alternative”, concluzioneaza Claudia Andrei.
 

Citeste si
Cum aflu la ce sunt bun? Copiii de azi, intre blazare si descoperirea vocatiei
5 secrete ale copiilor olandezi, cei mai fericiti din lume
De la tablite la tablete. Cat costa updatarea scolilor